Celintjeuh Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Hallo, Ben nog een beetje een leek wat dit betreft, maar wie niet riskeert, zal het niet leren Vorig jaar zaaide ik kerstomaatjes en vleestomaten met succes, want de oogst was ongelofelijk! Regelmatig preventief behandelen tegen ziekten en alles ging prima! Dit jaar heb ik verschillende tomatenplanten gezaaid. Waaronder Kerstomaten 'Yellow plume', romatomaten, Kerstomaatjes 'sweetie' en vleestomaten 'marmande'. Nu krijgen de meeste bladeren dit (zie foto) op hun bladeren.. Zijn ze ziek? Ik heb alles binnen gekweekt zoals het hoort in zaai-en stekgrond. Wanneer de plantjes zo'n 5cm waren heb ik ze overgeplant in gewone potgrond. Vorige weken was het mooi weer en buiten gezet overdag en dan weer binnen 's nachts.. Sinds vorige week liet ik ze buiten staan omdat ze geen nachtvorst meer uitgaven. Deze week weer terug binnen gezet in een berghok in de tuin aan het raam omdat ze veel regen uitgaven. Op het net las ik dat ze te veel water kregen in 1 keer, maar ik heb ze dan minder gegeven en zelfs een weekje geen, om te kijken van waar het kwam. Ze hebben 1 keer een speciale meststof gekregen in het water voor tomatenplanten van het merk 'aveve'. De normale dosis, zoals aangegeven op de verpakking. Nu moet ik wel zeggen, dat ik al van sinds de tomatenscheutjes klein waren er een paar planten waren die deze gele vlekjes ook al hadden op de bladeren. Maar deze heb ik niet gehouden. Ik zou ze graag allemaal buiten zetten vanaf 15 mei. Ik heb wel geen serre. (Hopelijk hebben we een warme zomer zoals vorig jaar... ) Maar de tomatenplanten staan geschut onder bomen en ben van plan om naast iedere plant een fles in de grond te plaatsen om ze van extra water te voorzien indien dit nodig zou zijn. Hebben jullie nog tips? Weet er iemand van waar die gele vlekjes komen?Doe ik iets verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Is dit ontstaan nadat ze buiten hebben gestaan? Het doet mij een beetje denken aan zonnebrand. Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celintjeuh Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Nee, ze hadden het al ervoor, maar nu is het erger geworden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 ik denk ook zonnebrand en/of lage nachttemperatuur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celintjeuh Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Dus.. Dit kan gewoon geen kwaad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Indien het toch door de zon komt groeien ze er wel overheen is mijn ervaring. De zonneschade hier is nog wel zichtbaar op de wat oudere bladeren maar het plantje in kwestie staat vrolijk te bloeien en kijkt blij. Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts