Jump to content

Soort ziekte meloen?

davidos

Recommended Posts

Hallo,

Heb mijn meloenen al eventjes uitgeplant in de serre maar nu vertonen ze witte stipjes op de randen van het blad.

Weet iemand wat het is en hoe je me kunt helpen, want anders doe is ze uit, want ben bang dat ze alles gaan besmetten...

zie foto's...

2014050916045779201399645442.jpg2014050916050811361399645459.jpg

mvg,

davidos

Nooit zoiets gezien, maar het lijkt me wel zeker een ziekte. Ik zou dit plant meteen weghalen, want je weet nooit. Als je hem niet wil weggooien doe je de zieke meloen in een grote pot en plaats dan die pot ergens binnen. Zo heeft dat meloen zeker geen contact meer met de andere. Zelf zou ik hem weggooien en meteen eentje opnieuw zaaien, want het is nog niet te laat.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Meloenen hebben vaak problemen om zich aan te passen als je ze in volle grond zet.

Volgens mij is dit een teken van stress en gaat het vanzelf over.

Een schimmel is heel onwaarschijnlijk bij jonge plantjes.

Staan ze toevallig heel droog?

En zijn ze al gegroeid sinds ze in volle grond staan?

Ik heb iets gelijkaardigs op m'n pompoen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Heb idd wel overal gekalkt, maar kalkresten, de rest heeft dat niet, des dan toch wel eigenaardig.

Heb al eens water over de bladeren laten lopen, dan is het weg, maar nadien trg zichtbaar...

Met kalkresten bedoel ik dus inderdaad dat wateren ( is kalkrijk ) Zeker als de vlekken verdwijnen met wateren, en weer terugkomen daarna, is het dus kalk. Denk ik hoor. Hoeft niet, maar zou kunnen.

Volgens mij zijn dat gewoon kalkresten. Je geeft die planten water, het blad wordt nat, de druppels lopen naar de rand en drogen daar op, met kalkresten als gevolg. Als je kalkresten natmaakt worden ze terug doorzichtig en drogen ze weer op tot witte vlekken.

Het lijkt mij wel onwaarschijnlijk dat die van condens komen, aangezien condens eigenlijk verdampt water is waar geen of bijna geen mineralen (en dus kalk) inzitten. Dus zou je gewaterd moeten hebben op de plant zelf?

Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.