davidos Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Hallo, Heb mijn meloenen al eventjes uitgeplant in de serre maar nu vertonen ze witte stipjes op de randen van het blad.Weet iemand wat het is en hoe je me kunt helpen, want anders doe is ze uit, want ben bang dat ze alles gaan besmetten...zie foto's... mvg,davidos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Nooit zoiets gezien, maar het lijkt me wel zeker een ziekte. Ik zou dit plant meteen weghalen, want je weet nooit. Als je hem niet wil weggooien doe je de zieke meloen in een grote pot en plaats dan die pot ergens binnen. Zo heeft dat meloen zeker geen contact meer met de andere. Zelf zou ik hem weggooien en meteen eentje opnieuw zaaien, want het is nog niet te laat. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Zijn het niet gewoon kalkresten van condens, watergift, oid ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Meloenen hebben vaak problemen om zich aan te passen als je ze in volle grond zet.Volgens mij is dit een teken van stress en gaat het vanzelf over.Een schimmel is heel onwaarschijnlijk bij jonge plantjes.Staan ze toevallig heel droog?En zijn ze al gegroeid sinds ze in volle grond staan?Ik heb iets gelijkaardigs op m'n pompoen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
davidos Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Heb idd wel overal gekalkt, maar kalkresten, de rest heeft dat niet, des dan toch wel eigenaardig.Heb al eens water over de bladeren laten lopen, dan is het weg, maar nadien trg zichtbaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Met kalkresten bedoel ik dus inderdaad dat wateren ( is kalkrijk ) Zeker als de vlekken verdwijnen met wateren, en weer terugkomen daarna, is het dus kalk. Denk ik hoor. Hoeft niet, maar zou kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
methikal Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Eens met Bit. Vooral ook omdat de vlekken op de randen van de bladen zitten, eraf gaan wanneer je water overheen spoelt en dan vervolgens terugkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Volgens mij zijn dat gewoon kalkresten. Je geeft die planten water, het blad wordt nat, de druppels lopen naar de rand en drogen daar op, met kalkresten als gevolg. Als je kalkresten natmaakt worden ze terug doorzichtig en drogen ze weer op tot witte vlekken. Het lijkt mij wel onwaarschijnlijk dat die van condens komen, aangezien condens eigenlijk verdampt water is waar geen of bijna geen mineralen (en dus kalk) inzitten. Dus zou je gewaterd moeten hebben op de plant zelf? Ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davidos Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Ok bedankt voor de reacties, ben gerust ga ze laten staan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Wel grappig..... Alsof er iemand stipjes op geverfd heeft.zo te horen aan de reacties kan het geen kwaad. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts