Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen in een kist


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Dankzij Juna ga ik dus pompoen op mijn licht hellende dakje laten groeien. Nou kan dat dakje wel wat hebben maar ik was toch niet van plan om daar een laag grond op aan te brengen. De basis van de pompoenplant moet dus in een pot of kist. Maar ik heb nog nooit pompoen buiten de volle grond gekweekt en ik heb eigenlijk geen idee hoeveel grond die plant nodig heeft qua wortels enzo. Is normaliter natuurlijk ook niet zo'n probleem omdat je de plant gewoon in de volle grond zet maar als ik een wijnkist neem die 30 x 50 lang en breed is en 30 hoog, is dat dan genoeg voor de basis van de pompoenplant? Weet iemand iets van het wortelstelsel van een pompoen, hoe groot dat is?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik niet heel veel van pompoenen maar volgensmij is het afhankelijk van het ras. Ik heb ooit eens gelezen dat zo'n giant pompoen een gat van 1m bij 1m vraag met voedzame grond, dat andere grote rassen (maar wat is groot?) een gat nodig hebben van ongeveer 45 cm met voedzame grond. Geen idee wat kleine rassen nodig hebben aan voedzame grond. Het lijkt me aannemelijk dat pompoenen ongeveer ook zo diep wortelen als dat ze die voedzame grond nodig hebben. Met meer over het wortelstelstel en of 30 cm genoeg is kan ik je niet helpen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vorig jaar een pompoen geplant in een grote tub. Een disaster. Ding groeide nauwelijks en de pompoenen bleven te klein. Dezelfde soort die ik op de compost hoop had gezet zoals elk jaar hebben weer rijkelijk gegeven. Blijft volgens mij de beste plek voor die dingen.

 

Je zal de kist ook elke dag water moeten geven anders wordt de pompoen plant niet blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor 't advies. Ik ga het toch proberen . De composthoop is namelijk al gereserveerd voor wat pompoenen en ik vond namelijk nog deze oude bijenkast en daar moet ie dan maar in passen. Of misschien laat ik mijn meloen erin groeien en dan zo het dakkie op! Vanochtend hebben we weer een etage leeggehaald met planken en een hoop hooi- en strogruis, dat laatste heb ik alvast onderin de kast gedaan. Daar bovenop komt gewoon de grond en we laten wat ruimte voor extra compost/humus. Water geven moet ik sowieso want er staat genoeg in de tuin dit jaar dat nog niet in de volle grond zit

2r26n8j.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik wel dat je dat zou zeggen, wees blij dat ik em niet op de brandstapel gooi Nee hoor dat zou ik nooit doen en geen nood hans, we hebben er twee! Maar bijen houden is niet iets dat je er tussendoor even 'bij'leert en doet heb ik wel eens begrepen. En voorlopig hebben wij veel te veel te doen om ook nog een bijenvolk te houden. Het zit wel in de planning, maar dan de lange termijn planning. Over een jaar of 5 gaan we aan bijen denken! En daarbij weet ik helemaal niet of bijen in willekeurig welke oude kast willen huizen? Deze kasten hebben minimaal 35 jaar op zolder gestaan.

10gdvn6.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb bewust ook niet gezegd honing maken omdat je het druk hebt enkel bijen erin houden ,

gewoon omdat het al leuk is om ze in en uit te zien vliegen en voor bestuiving, volgens mij vindt een bij zowiezo zo'n kast echt mooi om te gebruiken,

verder denk ik dat zolang het niet om de honig produktie gaat het houden van een volk wel meevalt dat gaat gewoon zijn gang

beide kasten trouwens mooi, ik vindt maar weer dat je erg leuke dingen op zolder vindt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bouwmarkt zag ik een soort grote plastic cement bakken, geen idee hoe ze echt heten. Als kind mocht ik daar in de zomer (mini zwembadje) in spelen.

Daar zou behoorlijk wat aarde in kunnen. Die zijn niet zo duur, misschien ook een optie?

Al zijn houten bakken leuker natuurlijk ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...