Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb mijn druiven zeker 4 weken geleden gesnoeid, misschien wel langer, en ze bloeden alsnog nu. Stopt vanzelf weer, maar beetje gek is het wel. Op het moment van snoeien niet bloeden. Nu is er sapstroom.

Geplaatst:
Goede tip (heb je ooit eerder uur) trouwens, om het stekhout direct aan de onderkant haaks, en boven schuin te snoeien. Lekker makkelijk om later te zien wat boven en onder is.

Geniaal en simpel! Moet ik volgend jaar onthouden. Ik dacht er pas aan nà het snoeien om ze te stekken. Ik was mijn snoeischaar gaan pakken ('niet vergeten de takken juist te leggen, Ann, zodat je ze straks kan stekken'). Tijdens het snoeien glad vergeten. Wanneer ik de takken in stukjes had geknipt en in een vuilniszak had gedaan dacht ik pas aan het stekken.

Heb mooie stukjes in potten gezet. De drie soorten druiven staan dus door elkaar en bovendien staat misschien de helft ondersteboven.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De druiven afgelopen januari op 3 ogen gesnoeid tbv opbouw dubbel guyot. Zie posten hiervoor.

Nu is de groeikracht zo groot dat ik al de knoppen lager dan de gewenste ogen steeds wegbreek. Echter blijven er nevenknopjes uitlopen.

Op de onderstaande foto zie je dat nu zelfs de nevenknoppen van de 3 gewenste ogen uitlopen. Hoe hiermee omgaan, deze weg breken of anders behandelen?

0C5C524B-758D-49FE-9444-2A948829FFE245591524075951.jpeg

Geplaatst:

Nog even wachten met die 2e knoppen wegbreken. Het zal dit jaar niet gebeuren misschien. maar vorig jaar kregen we heel laat nog een 2 nachten behoorlijke vorst ( - 8 bij mij ) en dan vriezen die eerste uitlopers er af. Heb je de 2e nog. Weghalen kan veel later ook nog. Maar wel 1 behouden, die 2e moet wel weg. na 1 juni bv ?

Bij zo'n jonge stok laat ik zelf alle knoppen groeien en uitlopen. Pas met de latere wintersnoei ga ik dan keuze's maken aan de hand van de toekomstige vorm. Let wel : bij zo'n jonge stok he ? Waarom ? Alle groei is meegenomen. De lagere scheuten bevorderen de diktegroei van de stam bv; er vindt meer diktegroei plaats, wat dus vorming van meerjarig hout betekent ( de stam ) en daarmee de reserves in de winter, na snoeien, vergroten.

Gewoon jezelf wat inhouden. Niet het hele seizoen door elke decimeter groei willen leiden en volgen. Laat de struik ook gewoon gaan, wel niet naar de grond natuurlijk maar laat eerst maar es groeien.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De druiven zijn zo hard gegroeid dat ze onderaan meer dan 2cm dik zijn.

Omdat ik bang was ze komende winter niet meer te kunnen buigen, de scheuten nu al gebogen.

Ze waren echter al zo stug dat ze al kraakte en iets scheurde.7846EE91-A142-481B-93DD-1DBEBF1926B192681535996313.jpeg

E4FD5F08-E928-4366-BB68-0CD771E867D123211535996331.jpeg

Geplaatst:

Roland,

Ik begrijp niet waarom je nu al gaat afleggen, normaal gesproken gebeurt dat in het vroege voorjaar (rond maart). Kraken is normaal, breken niet, het risico op breken kun je beperken door bij het afleggen de tak te "tornen" trekken en draaien.

Dat "verband" .... als ik het goed zie .... mag er vanaf. Als je het voorjaar aflegt dan herstelt een (gedeeltelijke) breuk zich vanzelf. Nu is de groei eruit en moet je hopen dat in het voorjaar nog herstel is.

Waren de 2 afleggers de enige 2 takken op de stam? Zo ja dan moet je in het voorjaar alsnog de onderste tak verwijderen. Je loopt nl risico dat je volgend jaar alleen uitlopers krijgt op de 2 afleggers en niet op de kop van de stam en daardoor heb je dan het jaar daarna (dus 2020) niets om af te leggen.

Als de onderste tak wordt gesnoeid wordt het slapend oog in het oksel geactiveerd.

Dubbele Guyot op zo'n stammetje is sowieso te veel van het goede.

Bij Guyot wordt in de winter de aflegger die gedragen heeft volledig verwijderd tot aan de stam en wordt in het voorjaar een mooie nieuwe scheut vanaf de kop afgelegd.

Vooral bij Guyot-teelt moet je ook over het jaar heen kijken.

Mijn voorstel is zelfs om in het vroege voorjaar beide afleggers te verwijderen, het is goed voor versterken van de stam, je krijgt meerdere uitlopers op de kop (afleggers voor jaar daarna), je krijgt ook al druiven.

Geplaatst:

Beste Bertus,

Je ziet het niet goed op d e foto`s maar ik heb nog een 3e scheut recht omhoog groeien welke ca 2,5 meter was toen ik hem topte. Deze zal ik in januari terug snoeien op 3 ogen. Hieruit zullen de Guyot takken voor 2020 komen.

Geplaatst:

Oké, is idd niet goed te zien. Zorg wel dat de kop compact wordt (3 ogen?).

Met het snoeien van de 3de scheut (reserve) mag je mee wachten tot april, tot na de zware nachtvorst. Bloeden is geen enkel probleem.

In de wijngaard (volledig guyot) zijn we meestal tot half april bezig met afleggen en het snoeien van overige scheuten.

Overigens... voor het afleggen kun je (meestal) het beste de dunste uitlopers kiezen. Minder kans op breken en de ogen zitten dichter bij elkaar .... dus meer druiven.

Geplaatst:

Dat laatste doe ik zelf dan weer juist niet. Het is dan wel zo dat de dikste, zwaarste takken die dit jaar gevormd zijn dikker zijn, en ook minder buigbaar dus, maar ik kies tóch de wat zwaardere takken. De minder heftig gegroeide takken kunnen dan wel meer knoppen hebben en minder afstand tussen de knoppen, maar wil je dat ? Is je doel méér knoppen die zullen uitlopen/ dragen volgend seizoen ? Buiten het feit dat deze getoonde druivenstok nog ontzettend jong is en je sowieso nog niet dat doel voor ogen moet hebben lijkt mij, kun je ook de doelstelling 'meer = beter' natuurlijk in twijfel trekken.

En maken de wat zwakkere takken wel diezelfde mooie trossen die je wenst ?

Zelf zit ik een beetje er tussen in, bij het maken van keuze's, wélke takken te behouden, aan te binden etc. De zwaarste zullen niet gaan misschien, maar de zwaksten gaan er sowieso uit.

Buigen kun je best een heel eind forseren bij druiven. Ze mogen zelfs wat kraken ( je hoort de kraak ) , maar niet breken natuurlijk. Het komt wel voor dat het toch fout gaat ja. Wat ik altijd doe bij de snoei later in de winter of in het vroege voorjaar, is beginnen met je pogingen tot buigen met je 1e keuze. Lukt dat goed, is dat mooi en kan je de rest bijsnoeien / wegsnoeien en als klaar beschouwen. Lukt ie toch niet zal je naar de 2e keuze moeten maar die heb je dan ook nog. Eventueel naar je 3e keuze als alles tegenzit etc.

Snoei ik vroeg, dus in de winter nog, dan laat ik altijd nog reservetakken rechtop staan, om eventueel na een echt zware vorst met schade, die takken te kunnen inzetten ná de vorsten. ( de ongebogen takken die nog rechtop staan zullen minder last hebben van zware nachtvorsten, omdat ze hogerop staan boven de zwaardere koude )

ps. Ook ik ben overgestapt van druiven snoeien in de vroegere winter, naar druiven snoeien in maart. Vroeger was de wijsheid dat je druiven gesnoeid moest hebben voor de kerst ivm bloeden later. Het bloeden heeft nauwelijks effect op het resultaat verderop in het voorjaar: het deert de plant niet; geen verschillen in oogst/ kwaliteit enz. volgens uitgebreid onderzoek daarnaar door wijnbouw onderzoeksinstituten.

Geplaatst:
Bit: Is je doel méér knoppen die zullen uitlopen/ dragen volgend seizoen ? Buiten het feit dat deze getoonde druivenstok nog ontzettend jong is en je sowieso nog niet dat doel voor ogen moet hebben lijkt mij, kun je ook de doelstelling 'meer = beter' natuurlijk in twijfel trekken.

En maken de wat zwakkere takken wel diezelfde mooie trossen die je wenst ?

Door het uitlopen van de ogen wordt een dunne uitloper geactiveerd om dikker te worden.

De druiventrossen die daaraan groeien zijn van net zo'n goede kwalieit. Bij ons gaat kwaliteit sowieso voor kwantiteit en wordt (afhankelijk van de vruchtzetting) gedund.

Ben het zeker eens met het advies om de jonge struik van Roland dit jaar weinig te belasten met druiven.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vorig seizoen een druivenstek gekregen en wil deze langs draden gaan leiden. Hij is ongeveer 50 cm hoog nu zonder zijtakjes...

Wil een soort geraamte maken zoals die van Henk, maar ik kan maar moeilijk vinden op welke hoogte ik de draden moet gaan zetten? De onderste op 50 cm en daarna om de 30 cm een draad? Klopt dat ongeveer?

Ik wil binnenkort het geraamte al maken en laat de stek dit seizoen gewoon lekker groeien de hoogte in groeien. En dan pas volgend seizoen snoeien, klopt dit ook? Of moet ik nu al actie gaan ondernemen?in dat geval hoor ik het ook graag

Geplaatst:

1e draad op ong. 70 of 80 cm, daarna om de 30 of 40 cm een draad kan ja.

Dit seizoen niks snoeien, alles wat ontstaat lekker laten groeien. Na nov. eens gaan kijken hoe of wat.

Geplaatst:

Druif is nu 50 cm hoog? Lekker laten gaan dit seizoen, misschien een verticale bamboestok erbij.

Spandraden. Standaard is op 70 cm, daarboven elke 30 cm.

Iets lager kan ook wel (zeker als je niet veel de hoogte in kunt). Zeker niet lager dan 50 cm, anders hangt het onderste spul in het opkomende gras / onkruid. Ook kun je er dan met een grasmaaier niet meer onder. En plukken wordt dan teveel bukken.

Of je spandraden, betongaas, of iets anders gaat gebruiken, dat hangt af van de situatie. Spandraden zijn makkelijk, maar je moet wel iets hebben dat voorkomt dat de zijdelingse palen naar elkaar toe getrokken worden. Grondankers, of simpel: een stevige lat bovenaan tussen de palen.

Iets anders? Frans heeft twee andere oplossingen. Zie zijn foto's hier: horizontale-spandraden-aan-stevige-schutting-bevestigen-t24803.html

Nu al doen? Tijd zat om de diverse mogelijkheden af te wegen / bij te stellen.

Foto van de plek (met schutting, muur, anders) zou wel handig zijn.

Edit: Ik had mijn verhaaltje net klaar in Word, reageert Bit net iets eerder. Toch maar gepost.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Heren duidelijk

Twee, drie palen met daaroverheen een lat tegen het schuin trekken, geraamte staat op zuidwesten en krigt zo genoeg zonlicht. Stek staat vermoedelijk al te lang in zijn potje, dus moet de grond in. Ga dit jaar niets snoeien en zie in najaar wel weer. Dit is gewoon een leuk klusje voor mij voor tussendoor....

Nog even gewoon voor wat meer meningen het is een muscat bleu is mij verteld... ik wilde hem zelf staand laten leiden. Maar twijfel nu of hangend misschien beter is? of maakt dat voor deze soort niet uit. Sorry, ben namen kwijt wat nu hangend of staand is...

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn druiven kweek ik met het dubbel Guyot systeem.

De 2 scheuten van vorig jaar heb ik plat gebonden en zullen dit jaar voor fruit zorgen. De twee vruchttakken van vorig jaar heb ik terug gesnoeid naar het eerste oog met als doelstelling dat de slapende ogen zouden uitlopen.

Zoals je ziet doet mijn vera precies wat ik wil. Bij de terug gesnoeide tak komen meerdere slapen de ogen tevoorschijn waarvan ik er 1 zal selecteren om volgend jaar als vruchttak te dienen.

20200421_112052579_iOS.thumb.jpg.4414d8dbf4b16047eb9b68a16287ac0e.jpg20200421_112108759_iOS.thumb.jpg.318fcffbc21f977b601c907de7c2ae8e.jpg

Echter bij mijn Juliana lopen de slapen de ogen op de hoogste knop niet uit.

20200421_112031030_iOS.thumb.jpg.8ddcdde29a749eb5719e975b59e2c922.jpg20200421_112021922_iOS.thumb.jpg.3fbf2bc0b5a68ff1a835e239a9511f74.jpg

Wat kan ik doen om de slapende ogen op de linker tak toch nog te laten uitlopen?

Geplaatst:

Roland, ik heb het idee dat het afleggen niet helemaal is gegaan zoals het hoort.

De aflegger hoort een hoog geplaatste uitloper te zijn. Na afleggen moet er minimaal één uitloper over blijven op de kop. Als er maar 2 uitlopers zijn mag er er nooit naar 2 kanten afgelegd worden.

Na het volledig terugsmoeien van de overblijvende uitlopers gaan er meerdere (slapende) ogen uitlopen.  Een van deze nieuwe uitlopers wordt de aflegger van volgend jaar. Zodoende ga je één kop creëren. Uitlopers op de stam worden allemaal verwijderd.

Hoe jouw duivelaar(s) gecorrigeerd kunnen worden kan ik niet 1,2,3 te zeggen, het is sowieso te laat voor (grote) correcties. Wellicht verstandig om bij de wintersnoei aan het eind van het jaar er nog eens op terug te komen. De druivelaar is nog jong, er kan nog veel gecorrigeerd worden.

Bijgevoegd een foto van een van mijn druivelaars.

20200421_175153.jpg

Geplaatst:

Ik heb als volgt gesnoeid:

in 2109 hebben de rode liggende takken vrucht gedragen

in 2019 zijn de blauwe takken uitgelopen

in 2020 zijn de blauwe takken horizontaal gebogen.

in 2020 zijn de rode takken terug gesnoeid zodat de slapende ogen kunnen uitlopen. Dit doen ze echter niet bij de druif Juliana. bij de druif Vera doen ze dit wel

Guyotsnoei.jpg.eb8008520f1c7ae85e0b25c62fd2ce93.jpg

Geplaatst:

Je hebt 2 keer (blauw+rood) bevestigd gezien dat als je 2 uitlopers hebt en die allebei aflegt de kans groot is dat er onvoldoende nieuwe knoppen uitlopen. Op deze manier krijg je geen kop.

Als het mijn druivelaar was dan zou ik komende december het blauwe pootje volledig verwijderen. Vervolgens zou ik het rode pootje rechtop selecteren voor het vormen van de kop en het andere ook pootje verwijderen. Een en ander natuurlijk afhankelijk van hoe de groei dit seizoen gaat verlopen, in het najaar kan het inzicht weer anders zijn.

Geplaatst:

Bedankt voor alle info, ik had precies dezelfde vraag. Ook hier, maar dan 2, wijnplanten die nu ong 50 cm zijn!

Echter staan ze wel in pot in kas en wil ik ze op den duur naar buiten hebben omdat anders de kas word overwoekerd.  Ik denk dat ik ze dit jaar nog 1 jaar binnen laat staan, even in grotere potten doe, en dan in het najaar in volle grond buiten, is dat een idee?

Geplaatst:

@Saalk86: Als ze goed doorworteld zijn, en je de definitieve plek al weet: nu uitplanten is de beste tijd ervoor. Gezien de huidige droogte wel het plantgat vooraf goed bewateren.

Plantgat vol laten lopen met water, en eerst wachten tot het water weg is. Na planten ook de eerste paar weken water geven. Of nog wat langer, als het erg droog blijft. 

Wijnplanten, schrijf je. Welke rassen? En ga je zelf wijn maken?

Geplaatst:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord henkg!! Nee zijn gewoon druivenplanten, maar ik noem ze wijnplanten 😄😉

De soort weet ik niet precies, niet heel speciaal. Komen van de Welkoop vorig jaar. 

Ze hebben echter al wel de eerste trossen; is verplanten naar buiten in de volle grond nu wel handig?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoe zit het met de zomersnoei van druiven?

Ik lees dat je op 2 bladeren na het 2 trosje moet snoeien. Ook lees ik dat je op 5 a 7 bladeren na het 2e trosje moet snoeien. En hier lees ik dat Bit op 8 a 10 bladeren snoeide.

Ik zie door de bladeren de trossen niet meer 😉

Of zit er soms verschil in zomersnoei bij Guyot en Cordon?

Geplaatst:

Voor de (zomer)snoei van de nieuwe scheuten zal er geen verschil zijn tussen Guyot en Cordon.

Mijn interpretatie o.b.v. het nieuwe handboek druiven (Lorsheijd):

Elke tros heeft 6 a 7 bladeren nodig om voldoende rijp te worden..

Meestal zit de eerste tros bij het vierde blad. Meestal wordt er gesnoeid op twee bladeren na de eerste tros. Je houdt zo die 6 a 7 bladeren over.

Als je twee trossen per scheut wilt laten staan, heb je 12 a 14 bladeren nodig. Dan zo snoeien dat je die 12 a 14 bladeren overhoudt. Vanaf de grond zit je dan op een totale hoogte van ongeveer 2 meter. Een derde tros -met weer 6 a 7 bladeren zou de scheut veel te lang / hoog maken. Als er op die hoogte al spandraden zitten dan kun je er slecht bij, om te dieven, krenten, en oogsten.

Het ras zal ook iets uitmaken. Bijvoorbeeld Rondo is een vroege en snelle groeier, veel en groot blad, rijpt vroeg af. Dan zou je misschien 5 a 6 bladeren per tros)  kunnen aanhouden.

Bit lijkt me iemand die gaat voor kwaliteit, niet zozeer voor een grote opbrengst. Die 8 a 10 bladeren zullen per tros zijn. Maar dat kan hij hier beter zelf vertellen. 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Op 21-4-2020 om 13:35, Roland zei:

Echter bij mijn Juliana lopen de slapen de ogen op de hoogste knop niet uit.

20200421_112021922_iOS.thumb.jpg.3fbf2bc0b5a68ff1a835e239a9511f74.jpg

Wat kan ik doen om de slapende ogen op de linker tak toch nog te laten uitlopen?

Het is een beetje laat maar de slapende knoppen van Juliana zijn aan het uitlopen:

20200801_172239173_iOS.jpg.e1c3882043d4d63f37cb1c406d1e8981.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...