Riverdale27 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Dag iedereen, Net dit blad gevonden op mijn Tolstoi F1 plant. Van een F1 verwacht je toch resistentie tegen heel wat kwaaltjes, vandaar dat ik mij afvraag: moet ik mij zorgen maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 F1 zijn meestal net minder bestand tegen kwaaltjes.Het verschilt wel sterk tussen verschillende soorten.Geen idee wat dat kan zijn. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Bedankt. Wat is dan eigenlijk het voordeel van F1 planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 De smaak Ik vind de Supersteak F1 en de hartvormige F1 kerstomaat de best smakende tomaten. (die ik al geteeld heb)F1-planten brengen meer variatie. edit: Dat is zonnebrand denk ik, op uw Tolstoi F1 Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Het lijkt op wat mijn planten doen als ze te krap in hun potje staan..gebrek aan voeding/water..maar aan de andere kant kan teveel voeding ook gekke plekken geven..ik denk toch het eerste.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Daar denk ik ook aan appelvrouw. Zwarte/bruine vlekjes met wat geel/lichtgroen duidt op een voedingstekort (of opname daarvan door bijvoorbeeld andere meststoffen of temperatuur), waarschijnlijk magnesium. Veredelaars ontwikkelen hybrides/f1 om bepaalde gunstige eigenschappen te creëren zoals, minder gevoeligheid voor ziekten, meer oogst of om bepaalde eigenschappen als kleur, smaak, rijping en kwaliteit te ontwikkelen. De smaak Ik vind de Supersteak F1 en de hartvormige F1 kerstomaat de best smakende tomaten. (die ik al geteeld heb)F1-planten brengen meer variatie. edit: Dat is zonnebrand denk ik, op uw Tolstoi F1Smaak is afhankelijk van het ras. Ik heb heirlooms die vele malen beter smaken dan F1's, andersom is uiteraard ook mogelijk De F1's groeien doorgaans wel wat sterker, beter en uniformer. Wat bedoel je met "F1-planten brengen meer variatie."? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
impy101 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Helemaal met Jorg eens. Heirlooms zijn über. Ik ga hopelijk eind deze maand (volgend weekend) naar Utrecht waar een goede kweker zit. Die verkoopt heirloom zaden van tomaten en een pepersoort. Ik had in begin 2012 al eens 2 soorten tomatenzaadjes gekocht bij hem. Was best prijzig (bijna een euro per zaadje) maar de tomaten waren echt ontzettend lekker (gouden tomaatjes met een ontzettende zoete en vruchtige smaak en grote, sappige rode tomaten met een super nasmaak). F1's, in mijn ervaring, hebben vaker een ietswat grotere oogst. Het gerucht dat ze niet zo snel ziek worden kan ik niet bevestigen. Maarja, OT: Nee, ik denk niet dat je tomatenplant ziek is. Die plekken komen gewoon door de zon. Mijn plantjes hebben ook een paar van die plekjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Hybriden kunnen voor tal van redenen ontworpen worden.Kijk naar kippen: je hebt er die gericht zijn op zoveel mogelijk vlees op zo kort mogelijk tijd (plofkippen)of bv. zoveel mogelijk eieren leggen. Bij tomaten zal men - vermoed ik - selecteren op zo groot mogelijke opbrengst en uniformiteit(want de consument wil in zijn pakje 6 mooie gelijke tomaten). Uiteraard kan je ook hybrides ontwerpen met het oog op andere kenmerken bv. ziekteresistentie voorbv. de biologische tomatenteelt. Eens goed de verpakking lezen dus van je F1 tomatenzaad. Niet alle F1 zullen bv. uitblinkenin ziekteresistentie of omgekeerd opbrengst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 deze is goed resistent linkjedus ik denk ook magnesium tekort met name in de oude bladeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Thanks iedereen! Als het magnesium tekort is, dan komt het heus wel goed. Heb tomatenmeststof in de grond gewerkt vorige week met 2% Mg in. Ik ben ook grote fan van heirloom rassen. Zoveel keuze en ook zoveel mooie tomaten! Is veel leuker dan die F1 rassen die eigenlijk toch maar een beetje saai kunnen zijn. Dit was nu toevallig de Tolstoi F1, die men bij het Vlaams Zaadhuis aangeeft al de lekkerste buitentomaat. Vandaar dat ik die had gekocht, heb al mijn tomaten buiten staan onder een afdak tegen een muur op het zuiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Geldt dat voedingstekortverschijnsel ook toevallig voor pompoen? Ik weet dat het erg gulzige planten zijn en ze worden al wekelijks bemest maar toch hebben de bladeren geel/bruine randjes.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Even een foto maken om goed advies te kunnen geven (en bij voorkeur ook een eigen topic) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Geldt dat voedingstekortverschijnsel ook toevallig voor pompoen? Ik weet dat het erg gulzige planten zijn en ze worden al wekelijks bemest maar toch hebben de bladeren geel/bruine randjes.... Dat kan ook door de zon komen, of door te snel af te harden. Heb dat ook gedaan. Véél te snel van binnen naar buiten. Dat liep niet zo best af voor de blaadjes . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Wat bedoel je met "F1-planten brengen meer variatie."?De F1's zorgen voor veel extra soorten.Mijn F1's zijn productiever dan m'n heirlooms.Bij het maken van F1's wordt naar bepaalde eigenschappen gestreefd, waarbij andere eigenschappen worden verwaarloosd.Daarom is imo de resistentie tegen ziektes bij de meeste F1's onzeker.Je hebt bijvoorbeeld wel de Resistar F1, die is gekweekt voor resistentie. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts