JdS Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Hallo allemaal, ik kan mogelijk een perceel kopen/huren aan een bosrand. Mijn plannen zijn een fruittuin en mogelijk wat moestuin. Krijg ik last met dieren uit het bos? Of andere lastige dingen? Iemand ervaring met tuinieren (fruit) in of aan de rand van een bos? Alvast bedankt,Jds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Hier ook aan de rand van het bos, gaat goed. Maar verderop is het niet goed gegaan. Hebben afrastering, tot nu toe geen ree en zwijn in de tuin gezien. Voor de zekerheid kun je ze beschermen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Het ene bos is ook het andere niet he ? Is het echt een bos waar zwijnen en herten voorkomen ? ( Waalwijk zal toch geen zwijnen hebben ? ) Misschien wel eekhoorns ? Konijnen ?Daar kan je goed veel last van hebben ja, maar veel valt te beschermen. Een fruitkooi is wellicht een idee, sowieso wel handig bij een tuin op afstand.Voor de vogels zal je toch ook wel maatregelen nemen. Kwa lichtsituatie ligt het er ook helemaal aan wat je als bosrand krijgt. Hoe ver staan de bomen weg ? Zijn het grote eiken of zijn het een paar elzen en wilgen ? Op wat voor grond ligt de tuin ? Staan de bomen aan 1 kant of meerdere kanten en welke kant is dat dan ( zon )Dat soort dingen bepalen of iets mogelijk is, of dat je je teleurstelling inbouwt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JdS Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Bedankt voor de reacties. Het is aan de rand van loonse en dreunende duinen, dus genoeg herten, konijnen, eekhoorns en vogels. Zwijnen lijkt me inderdaad niet. Open fruit is dus vragen om problemen? Ook licht is een goed kunt waar ik nog niet aan had gedacht, maar volgens is de bosrand de noordzijde. Moet dus in ieder geval rekening houden met kosten voor afrastering en/of kooi voor mijn fruit. Niet het meest geschikte stukje dan, misschien eerst maar verder kijken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijs Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Onze volkstuin is aan alle kanten omringd door hoge bomen/klein stukje bos. Daar zitten altijd vogels in, en volgens mij zijn sommige gewoon de tuinders in de gaten aan het houden, om vervolgens meteen na vertrek snel naar de pas gezaaide te komen om ze weer uit te gaan graven. Dat gebeurd hier vrij veel, uitjes die eruit gepikt worden, bonen die verspreid liggen na het zaaien en verder een hoop kiemgroenten die als welkome aanvulling op de maaltijd worden gezien. Zorg voor voldoende bescherming van alles dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Neem het ze kwalijk, al dat lekkers te snoepen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts