Jump to content

Geen bloemen aan rozen?

Mariekeenfrance

Recommended Posts

Kunnen eigenlijk maar 2 redenen voor zijn.

1 is, dat je snoeit. ( ? ) botanische rozen zijn eenmaal bloeiend ( op een héél enkele uitzondering na, maar die heb je niet )

Snoei je in de nazomer, najaar of winter, dan snoei je dus de bloei weg voor het volgende voorjaar.

2. Je snoeit helemaal niet en dus ook niet op het verkeerde tijdstip, dan staan je rozen niet in de zon, of onder bomen oid. Standplaats dus. Licht en zon.

Bedankt Bit. Heb ondertussen met Rozenhandelaar Lottum gemaild en men zegt dat het een paar jaar kan duren omdat de struik eerst al zijn kracht legt in groeien. Ik had trouwens nog niet gesnoeid, al had ik er wel zin in. De struik kreeg eerst dunne takken met kleine blaadjes, toen dikkere takken die alle kanten op groeien, erg mooi zijn ze niet

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Okok. Weet je ook welke soorten je hebt gepoot ?

3e jaars, moet ook een botanische roos toch wel al bloeien hoor. Maar kan, bij de érg grote ( ik noem maar wat: een banksaii of hugonis ofzo, die willen eerst een paar jaar groeien wel, maar ook die tonen het 3e jaar wel iets van bloei.

De normalere, hondsroos ofzo, die willen inderdaad eerst massa aanmaken, maar om nou te zeggen: helemaal zónder bloei ?

Ben het er maar gedeeltelijk mee eens.

Staan ze wel lekker zonnig ?

Overigens: staan ze op mergel bij jou ? Dat pikken rozen wél, maar neemt wat langer voor ze goed hechten en lekker van start gaan.

( onafhankelijk van je bloeivraag trouwens )

Zelf heb ik 120 soortjes staan in Fr. waarvan deels op pure mergel en deels op zeer kalkrijke klei.

En verder ziet de stuik er goed uit ? Dat moet goed komen hoor.

Klein detail extra : natuurlijk is de rubignosa aantrekkelijk vanwege bloei en vooral de bottels ( ik vind het blauwige blad ook mooi, en de stuik vorm ook met de jaren ) maar wat eigenlijk juist bij die roos zo byzonder is; de geur van het blad !! Een zwoele windstille avond na een regenbui en dan in de buurt van die roos gaan zitten. De geur van de struik !! Echt.