Jump to content

Planten die geënt zijn herkennen

impy101

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb mij eens een beetje ingelezen over geënte planten. Dit zijn meestal planten die gemodificeerd zijn om ze sterken te maken en zodat ze later meer vruchten produceren. Hoe herken je een geënte plant? En zijn de meerderheid van de planten die je in bijvoorbeeld tuincentra koopt geënt? Of staat dat er specifiek bij?

Planten die geent zijn hebben een ent(vaak een verdikking waar 2 soorten aan elkaar gezet zijn).

Kijk maar hier b.v. voor hoe de ent van een tomtato er uit ziet(met dank aan Frans) : post223417.html?hilit=tomtato#p223417.

En nee zeker niet alles(meer niet dan wel die planten zijn flink duurder) wat je koopt bij o.a. tuincentra zijn enten hoor. (snack)Komkommer vaak weer wel daar die dan iets minder mannelijke bloemen aanmaken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Hallo,

Ik heb mij eens een beetje ingelezen over geënte planten. Dit zijn meestal planten die gemodificeerd zijn om ze sterken te maken en zodat ze later meer vruchten produceren. Hoe herken je een geënte plant? En zijn de meerderheid van de planten die je in bijvoorbeeld tuincentra koopt geënt? Of staat dat er specifiek bij?

Ik weet het niet zeker, maar misschien heerst er wat onduidelijkheid.

Ten eerste heb je F1 gewassen. Dat zijn gewassen die vooral geselecteerd zijn op goede eigenschappen: goede vruchtzetting, uniforme vruchten, resistenties tegen ziekten, etc.

Ten tweede heb je ook nog geënte planten. Je start dan met twee planten. Neem nu bijv. tomaat. Je zaait één ras waarvan je weet dat ze een bijzonder goed wortelstel hebben dat heel goed tegen ziektes kan. Je zaait dan ook een ander ras waarvan je weet dat ze goede en lekkere vruchten geven. Als hun stengeltjes 2mm dik zijn, snij je van de worteltomaat (de onderstam) de top af, en snij je van de vruchttomaat (de ent) de wortel af. Vervolgens "plak" je de sterke wortel op het sterke end en plaats je die in een vochtige omgeving. Na ongeveer een dikke week zijn ze vergroeid.

Hoe herken je die geënte planten dus? Wel, heel eenvoudig: aan de stengel Daar zie je vaak nog dat er twee planten aan mekaar "geplakt" zijn.

Waarom enten? Wel, als je vaak tomaten kweekt op dezelfde plek bijvoorbeeld, dan krijg je na een paar jaar problemen. Gebruik maken van geënte tomaten is dan eigenlijk een heel goed alternatief voor alle grond uit je serre halen en nieuwe erin leggen

Zie dit clipje: