Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben momenteel bezig met het maken van compostbakken.

Het eerste plan was om er 3 te maken maar nu twijfel ik.

Volgens mij lukt het toch ook perfect met 2?

De eerste gebruiken om te vullen en de andere om te keren. Die 3de is toch alleen om de goeie compost te bewaren dacht ik?

Maar moet er eigenlijk een deksel op een compostbak? Zoja, op beide of enkel op de tweede of de eerste?

Momenteel zien ze er zo uit...

foto-229981400863040.JPG

De bakken moeten nog verhoogd worden met een houten omranding waar ik dan eventueel een deksel op kan voorzien.

Geplaatst:

3 bakken is luxe als je veel compost kan maken:

bak 1: 0,5 kuub minimaal, hier spaar je groen (dat moet je vrij snel gebruiken anders wordt het bruin)

bak 2: 1 kuub minimaal , bruin sparen en dan bruin en groen uit bak 1 mengen, evt verse mest toevoegen

bak 3: 1 kuub minimaal, hier zet je bak 2 in om als ie redelijk vol/vol is, daarna beetje afdekken en een half jaartje in de zomer laten gaan

als je bak 3 leegt als hij rijp is kun je bak 2 er weer in omzetten, etc.

2 bakken minimaal 1 kuub gaat ook goed:

bak 1 vullen met groen en bruin tot hij redelijk vol is, daarna omzetten in bak 2 en evt mest toevoegen en dan laten rijpen ( in de zomer 1/2 jaar, in de winter 1/2 + 1/2 jaar)

dan bak 1 weer vullen etc.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nog aan toe te voegen: achteraf misschien, had je de twee (beter was drie) bakken tegen elkaar aan gezet, dat zou dan één wand aan planken hebben bespaard.

Maar vooral: de planken met wat ruimte ertussen getimmerd, waar lucht tussendoor had gekund.

Misschien kun je er wat luchtaten in boren.

Of opnieuw opzetten, en dan drie bakken ervan maken?

Ik vind ze ook vrij laag, een meter de hoogte in mag toch wel eigenlijk.

Je kunt de compost steeds afdekken met aarde en/of blad, maar het hoeft niet. Het afval zelf is ook al bedekking. Als de zon erop staat dan misschien iets erover om het verdampen wat te beperken, maar nogmaals, er moet ook genoeg lucht bij kunnen.

Geplaatst:
  • Auteur

De bakken moeten nog verhoogd worden hoor, tot 1,5m ongeveer.

Ik zal het bij 2 bakken houden aangezien ik niet zo heel veel compost zal kunnen maken.

Gras is het hoofdbestanddelen daarna keukenafval en snoeiafval heb ik niet.

Af en toe in de compost prikken zal dus nodig zijn om hem voldoende te beluchten.

Bedankt voor de raad en ik houd de werkwijze aan die jullie voorstellen!

Geplaatst:

gras niet teveel op elkaar hoor, anders krijg je van die stinkende rottende plakken

liefst goed mengen met blad- of keukenafval

je kunt ook elders afval regelen, marktafval, restaurant in de buurt, buren, mest van een manege etc.

de moeite meer dan waard : eigen compost

Geplaatst:

Veel particulieren met 2 of 3 ponies willen graag van hun paardenmest af zonder kosten.

Maneges of grote pension stallen hebben vaak een contract met een bedrijf voor het afvoeren van de mesthopen.

Regelmatig lees ik op paardenforums, over mensen die met de mest geen raad weten.

Afvoeren of op laten halen kost geld voor ze.Als je ergens een landje met paarden weet kan je gewoon de eigenaar/ verzorger erom vragen.

Samen met gras maaisel en droog blad of stro heb je in een mum van tijd prachtige compost.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.