Jump to content

Komkommers uit zaad gekweekt bitter?

jonne65

Recommended Posts

Als beginnend tuinier ben ik reuze trots op mijn moestuintje en kweekkas. In de kas heb ik o.a komkommer planten staan welke ik uit zaad heb opgekweekt. Nu hoorde ik onlangs dat komkommers uit zaad gekweekt altijd bitter smaken en dat je beter geënte planten kunt kopen. Kan iemand mij vertellen of dat ook echt zo is? Alvast bedankt.

Dat een plant uit zaad altijd een andere smaak zou opleveren dan een geënte plant lijkt me een fabeltje.

Het is in principe zo dat het ras het meest bepaalt wat de smaak wordt, gegeven optimale groeiomstandigheden.

Een plant uit zaad van ras X moet ongeveer dezelfde smaak opleveren als ras X geënt op 'iets'. Dat 'iets' zal meer bepalend zijn voor de groeisnelheid van de plant en de vruchten, en wellicht ziekteresistentie en nog wat eigenschappen, maar het zou de smaak juist minimaal moeten beïnvloeden. Het zou toch raar zijn als een Elstar geënt op de verkeerde onderstam ineens naar Golden Delicious gaat smaken?

Het zou kunnen dat bij komkommer een onderstam beter is dan de eigen stam van een specifiek ras, indien je uit zaad een plant krijgt die zo slecht groeit dat dit de smaak negatief beïnvloedt. Dan zou dat een kwaal zijn van dat specifieke ras, en hoeft dit niet te gelden voor andere rassen.

Met geënte komkommers heb ik zelf geen ervaring, wel met zaad: veel smakelijke komkommers (rassen Tanja en Broumana F1).

Over mannelijke bloemen kan ik zeggen: mijn Tanja maakt er veel, de Broumana maakt er geen. Broumana produceert dus alleen maar komkommers, terwijl ik bij Tanja steeds mannelijke bloemen verwijder. Deze eigenschap hangt af van het ras.