jonne65 Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Als beginnend tuinier ben ik reuze trots op mijn moestuintje en kweekkas. In de kas heb ik o.a komkommer planten staan welke ik uit zaad heb opgekweekt. Nu hoorde ik onlangs dat komkommers uit zaad gekweekt altijd bitter smaken en dat je beter geënte planten kunt kopen. Kan iemand mij vertellen of dat ook echt zo is? Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Bitter vond ik mijn zelf gezaaide komkommer niet, maar wel dat gedoe met veel mannelijke bloemen waar geen vrucht aan komt.Ik koop nu inderdaad geënte komkommers. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Die ervaring heb ik niet, maar dat de weer verandering de oorzaak is. Warm koud, dat is ook mijn ervaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakura Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Ook hier waren de komkommers uit zaad niet bitter. Wel zoals Gemma zegt in het begin veel mannelijke bloemen, maar na een tijdje komt dat ook wel goed.Vorig jaar hebben we zo'n 6 kg komkommers van 2 planten kunnen halen. Quote Mijn moestuinseizoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooijtje Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Ik had vorig jaar twee verschillende soorten, beide uit zaad gekweekt. De een was supersmerig, niet te vreten zo bitter, de ander was heerlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Ik heb ook komkommers uit zaad, meestal verschillende soorten en ze smaken veel beter dan uit de winkel.Helemaal niet bitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Dat een plant uit zaad altijd een andere smaak zou opleveren dan een geënte plant lijkt me een fabeltje. Het is in principe zo dat het ras het meest bepaalt wat de smaak wordt, gegeven optimale groeiomstandigheden.Een plant uit zaad van ras X moet ongeveer dezelfde smaak opleveren als ras X geënt op 'iets'. Dat 'iets' zal meer bepalend zijn voor de groeisnelheid van de plant en de vruchten, en wellicht ziekteresistentie en nog wat eigenschappen, maar het zou de smaak juist minimaal moeten beïnvloeden. Het zou toch raar zijn als een Elstar geënt op de verkeerde onderstam ineens naar Golden Delicious gaat smaken?Het zou kunnen dat bij komkommer een onderstam beter is dan de eigen stam van een specifiek ras, indien je uit zaad een plant krijgt die zo slecht groeit dat dit de smaak negatief beïnvloedt. Dan zou dat een kwaal zijn van dat specifieke ras, en hoeft dit niet te gelden voor andere rassen. Met geënte komkommers heb ik zelf geen ervaring, wel met zaad: veel smakelijke komkommers (rassen Tanja en Broumana F1).Over mannelijke bloemen kan ik zeggen: mijn Tanja maakt er veel, de Broumana maakt er geen. Broumana produceert dus alleen maar komkommers, terwijl ik bij Tanja steeds mannelijke bloemen verwijder. Deze eigenschap hangt af van het ras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts