Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien alle scheuten wegbreken waar ze niet nodig zijn dat stimuleert de groei van de andere scheuten. Is er mogelijk een reden waarom die scheuten niet lekker uitlopen? Foto?

Geplaatst:

P602086435111401738960.JPG

Ik heb de perzikboom 2 jaar geleden via marktplaats gekregen. Hij was toen heeeel hoog, echt 3,5 meter. Ik heb het twee jaar een beetje laten gaan en twee seizoenen kreeg hij hele erge krulziekte en daardoor geen vruchten. Toen heb ik vorig jaar de zijtakken op 1/3 doorgezaagd, behalve één, zodat ik daar nog wel vruchten aan zou krijgen. Die zou ik dan dit jaar in moeten korten.

Ik had verwacht dat er uit de afgezaagde zijtakken wel nieuwe uitlopers zouden komen, maar dat is niet het geval. Er is er nu één in het midden uit de hoofdstam bovenin gekomen. Daarnaast wel heel veel aan het uiteinde van de zijtak die ik lang had gelaten. Maar dat wil ik er eigenlijk af hebben, zodat ie wat korter wordt. Maar dat ga ik pas doen als ik meer uitlopers heb. Anders heb ik volgend jaar geen perziken.

De winst die ik er tot nu toe mee heb behaald (icm mijn anti-krulziekte beleid) zijn in elk geval 4 perziken , als ze de eindstreep halen.

Geplaatst:

Aaai ferdinand ,

die heb je serieus mismeesterd.

Bij perzik moet je verjongingsnoei doen , maar zo dus niet.

Je kan oude takken wegzagen tot op het punt waar een nieuwe jonge scheut begint. die nieuwe scheut wordt dan de toekomstige nieuwe gesteltak.

Als ik het goed zie heb je er 1 staan trouwens.

Maar wat je hier doet , is zeker niet goed.

Je hebt door die 2 takken zo kort terug te snoeien ervoor gezorgd dat alle knoppen weg zijn. wat er niet is kan niet uitlopen hé. Idd op die 1e tak lopen ze wel mooi uit omdat er nog ogen zijn daar.

Die 2 afgezaagde hebben wel een pak slapende ogen. Die kunnen gaan uitlopen , maar dat is een pak later dan de primaire ogen.

Het kan ook zijn dat de boom die slapende ogen niet "wakker" maakt , omdat hogerop in de boom volop groei is. Het is niet hopeloos want perzik maakt van zichzelf regelmatig nieuwe scheuten (waardoor je ook makkelijk kunt verjongingsnoei doen) , maar je zult geduld moeten hebben.

Probeer nu een 3 a 4 tal nieuwe scheuten te krijgen zoals die ene die er nu doorkomt , en maak daar een nieuw gestel mee. daarna kan dan die laatste (oude) tak ook weg.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...