Geplaatst: 26 april 20178 j Ha, Ik wil break even draaien, zonder winstoogmerk en/of om een bedrijf te (moeten) starten door te leveren aan toprestaurants uit de regio. Ik geniet van de gewassen in mijn tuin. De chef geniet van mooie spullen en het unieke karakter, de gast geniet van schitterende gerechten en ik geniet van het totaal en kom uit mijn kosten. Zolang ik op de balans geen geld overhoud is alles wat de restaurants vergoeden de onkostenvergoeding voor het telen van de gewassen. Gwen
Geplaatst: 3 mei 20178 j t Is lastig, de prijs van voedsel ligt zo verschrikkelijk laag dat er niet echt tegenop te tuinieren is, vrees ik. Als tuinder wordt je gedwongen om nevenactiviteiten te ontwikkelen om inkomen te genereren, wat toch eigenlijk haast de omgekeerde wereld is, want wat is er nu belangrijker dan het verbouwen van eerlijk voedsel? Ik ken verschillende tuinders (in de regio Utrecht vooral, misschien ken ik jou ook wel Gwen ) en over het algemeen combineren die met zorg of horeca of cursussen, en ze leveren inderdaad ook wel aan restaurants. Wel aan de leukere restaurants in de stad moet ik zeggen, maar ik ben daarin bevooroordeeld Ik ken er geen een die alleen van de verkoop van groenten z'n bedrijf draaiend kan houden. Bij mij in de regio heb ik me nu net geabonneerd op een groentenabonnement van een lokale biologische tuinder (hoezee, het was even zoeken maar het is gelukt) die dan ook wel aanvult met ingekochte groenten. Volgens mij doet die niet veel méér dan groenten verbouwen, maar het is denkelijk ook wel een behoorlijk fiks bedrijf qua oppervlak. En dat is natuurlijk meteen wel een nadeel dat we hier in nederland hebben, grond is duur... Wat dat betreft verbaast het verhaal van roeier me wel een beetje, juist in Friesland is de grond relatief goedkoop, ik had daar juist wel meer kleine boeren verwacht. elizabet.nl
Geplaatst: 3 mei 20178 j Ha (Elizabet), Denk niet dat je mij kent, maar we kunnen wel even PB- en en dan leren we ofwel elkaar kennen of we kennen elkaar al Friesland is veel dunner bevolkt waardoor de afzet van geteelde producten veel lastiger te realiseren is. Zelf produceer ik zoveel dat ik makkelijk 3 restaurants kan bevoorraden met mijn producten. Zeker als het oogsttijd is heb ik ineens heel veel van iets. Met mijn tuintje, 85 vierkante meter waarvan zo'n 50 vierkante meter voor eetbare spullen kan ik nooit een bedrijf worden. Uit de kosten komen lukt wel en dat is al heel tof. Vooral omdat er zulke gave creaties met mijn spullen worden gemaakt. Daar kan niets tegenop. Gwen
Geplaatst: 30 augustus 20178 j Leuk om in zo'n topic te lezen dat dit een onderwerp is dat meer mensen in Nederland bezig houdt. Op dit moment ben ik met mijn moestuin grotendeels zelfvoorzienend en produceer ik in de zomer al ruim meer dan ik nodig heb. Ik heb de daarnaast nog de mogelijkheid om een stuk van ongeveer 1500m2 in gebruik te nemen als ik dat wil. Ik ben mezelf de laatste tijd dus aan het verdiepen in de mogelijkheden daar daadwerkelijk inkomen uit te gaan halen en dan vooral aan de hand van Jean-Martin Fortier en Curtis Stone (Urban Farmer). Beide hebben een boek geschreven en staan uitgebreid op Youtube. Op basis daarvan lijkt de hoeveelheid productie op een klein stuk land niet echt de beperkende factor, maar eerder de afzetmarkt. In dit geval gaat het om voorbeelden uit Canada en zoals hier al eerder werd aangehaald is de vraag of er in Nederland ook markt is voor deze manier van produceren. Mochten er dus nog meer mensen buiten Gwen op dit forum zitten die ervaring hebben met het verkopen van eigen productie lijkt het me erg leuk om de ervaringen te lezen qua mogelijkheden en opbrengsten etc.
Geplaatst: 30 augustus 20178 j Hi Huib87, Mijn advies is echt de horeca, met name de meer topklasse restaurants. Die hebben grote moeite met het vinden van unieke dingen, locale producten en exclusiviteit, dus de vraag is er zeker. Succes Gwen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.