Mispel Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Hallo, Reeds enkele weken speel ik met de gedachten om een kas aan te schaffen. 't Is te zeggen: een muurkas te bouwen tegen een ongebruikte muur. Nu is het enige probleem dat de muur een noordoostmuur is. Ik vind weinig literatuur in verband met muurkassen, maar wel heb ik al gevonden dat 'n kas op een zuidmuur quasi-dodelijk is voor alle planten omdat de zon te veel hitte geeft en deze nog eens blijft hangen op de muur. Alleen voor bepaalde druiven zou het gaan. In dit geval zitten we met het omgekeerde. De zijkanten van de kas zouden bestaan uit enerzijds een stenen muur (deze scheidt ons eigendom van dat van de buren) aan de zuidoostkant en aan de andere kant, het zuidwesten, glas. Uiteraard zou de hele noordoostkant uit glas bestaan. De zuidwestkant is dan de muur waartegen de kas gezet wordt. Concreet betekent dit dat er inderdaad een schaduwrijk hoekje in de kas zal zitten waar nooit zon op zal staan. De tegengestelde hoek (die er dus diagonaal opstaat) zal echter twee keer zon krijgen: eenmaal 's ochtends via het (noord-)oosten en één keer 's avonds via het (noord-)westen. De kas moet dienen voor de overwintering van kuipplanten (citroenboom, olijfboom) en misschien enkele andere toekomstige exoten. Daarnaast wil ik er natuurlijk ook gewoon groenten in telen. Nu is de vraag of de kas een echt toegevoegde waarde gaat hebben: gaat de temperatuur significant verhoogd worden en gaat ze wel voldoende licht zijn? Ik weet dat licht niet per se direct zonlicht hoeft te zijn. Kunnen jullie jullie inzichten, kennis en ervaringen hieromtrent delen? Dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Kwestie van het overwinteren van exoten is een koude kas, gelijk hoe ze georiënteerd is, niet voldoende want de temperatuur zakt in een kas juist zo laag als er buiten, enkel de wind en regen of sneeuw komen er niet in. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Olijfbomen hebben de winter in de kas overleefd, maar de citrusbomen gaan in de wintertuin. Die zullen de kou niet overleven denk ik, kan maar een keer proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Het heeft deze winter ook niet gevroren hé.Laat het eens -20 worden!!!! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Dan is het een ander verhaal, maar olijf kan iets meer hebben dan citrus denk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Ik kan de serre eventueel wel verwarmen of de bomen inpakken. Momenteel overwinteren ze in de garage maar daar hebben ze zeer weinig licht (is wel een raam hoor). Wat denken jullie van de ligging van de serre en de lichtinval? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Om te overwinteren is er zeker licht genoeg, dat zal geen probleem zijn, alleen de koude, het wordt er net zo koud als buiten, mogelijks een halve graad verschil, maar de gevoelstemperatuur is wel veel hoger omdat er geen wind is. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Hm, ik neem aan dat in de zomer de kas wel degelijk 'n meerwaarde zal hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Misschien heb je ook iets aan dit info-topic ? : licht-lichtbehoefte-t12172.html Moet je maar even bekijken als je denkt er wat aan te hebben.Voor de winter is een dergelijke schaduw-kas eigenlijk ideaal voor planten om koel te overwinteren. Je kan de kas verwarmen zeg je, dus net boven nul houden ?Voor de zomer lijkt me de plek ongeschikt. Voor een handvol teelten is de lichtsituatie wél geschikt, maar dan niet in een kas. Je schreef in je openingspost ergens, dat voor veel teelten direct zonlicht niet speciaal nodig is. Waarom denk je dat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Dag Bit, Met veel interesse je topic gelezen! Ook tof dat je zo je expertise en inzichten wil delen. De kas zal inderdaad goed isolerend zijn en ik zal ze vrij eenvoudig kunnen verwarmen. Ze zal sowieso vorstvrij zijn. Wat je laatste opmerking betreft: dat is niet helemaal wat ik gezegd heb hé. Ik heb nergens gezegd dat dat voor veel teelten is; ik begrijp dat voor het merendeel van de planten direct zonlicht (of "volle zon") nodig is. Maar omdat er op sommige momenten geen zon op de kas staat, wil dat ook niet zeggen dat de kas 'donker' is, hé. Uit een noorderraam valt ook nog licht binnen in een huis. Er zijn vast ook wel planten die daar genoegen mee nemen. Of zit ik er nu zo ver naast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts