Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

nateelten??? wie weet meer hierover


Berti

Aanbevolen berichten

ik zou graag weten wat ik nog aan nateelten kan doen als ik vier vakken heb waar ik wisselteelt op doe en wat eigenlijk tegen augustus allemaal zo'n beetje leeg is.

 

bed nachtschaden (in seizoen: tomaat)

bed knolgewassen (in seizoen: wortel/ ui)

bed koolsoorten (in seizoen: broccoli)

bed peulvruchten (in seizoen: droogbonen/ spercieboon/ snijboon)

 

omdat het voor mij voor het eerst is dat ik nu de mogelijkheid heb, heb ik eigenlijk geen enkel idee wat ik er nog evt in zou kunnen zetten voor het naseizoen/ winter dat daar dan nog zou kunnen groeien.

wie heeft tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berti,

 

Hier onder even wat mij te binnen schiet bij je vraag:

 

bed nachtschaden (in seizoen: tomaat)

Is in augustus nog niet leeg. Dat is als de aardappelziekte niet heeft toegeslagen.

 

bed knolgewassen (in seizoen: wortel/ ui)

Het vak voor de wortels hoeft in augustus nog niet leeg te zijn, voor ui kan je o.a. bladgewassen neerzetten.

 

bed koolsoorten (in seizoen: broccoli)

Hoeft in augustus nog niet leeg te zijn, als je nogmaals broccoli zet (niet helemaal volgens de regels en even afwegen of je bodem het 'trekt'.)

 

bed peulvruchten (in seizoen: droogbonen/ spercieboon/ snijboon)

Met een beetje goed plannen hoeft het vak van de sperciebonen nog niet leeg te zijn. Anders groente die wel wat stikstof kunnen gebruiken zoals (boeren)kool, bladgroente of winterprei. Wel op tijd beginnen.

 

Kortom overal kan je wel wat bladgroente kwijt en met een beetje geluk kun je nog wat langer genieten van wortels, kool en snijbonen door ze op de gok na de op de zaadzakjes vermelde datum te zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke weet wel wat van winter groente in de volle grond.

 

Voor de najaars en voorjaarsteelt in de kas ben ik ook wel benieuwd naar de antwoorden. Ik wil namelijk dit jaar ook meer gebruik gaan maken van de kas om al vroeg groente te kunnen oogsten. Dat betekent bij veel groenten zaaien en planten in het najaar en oogsten in het voorjaar. Enkele groente kan je ook in januari zaaien. De groente groeien niet tot heel erg langzaam in deze periode maar zodra het in januari en februari beter wordt kun je gaan oogsten in februari, maart en april.

 

Waar ik momenteel aan zit te denken zijn de volgende groenten. Het is natuurlijk een beetje experimenteren.

 

Voorzaaien in najaar (datum is op gevoel)

Sla (artic king of een andere redelijke vorstbestendige soort)

Rucolla

Verder wil ik experimenteren met Vroege koolsoorten die ook tegen een beetje vorst kunnen zoals spitskool, bloemkool voor oogst in het voorjaar.

 

Voorjaar zaaien (januari - temperatuur moet overdag wel enkele graden boven nul liggen) of uitplanten (gezaaid begin december binnen)

Spinazie

Wortels en biejtes (hebben wel wat hogere temp nodig om te kiemen)

Veldsla

Postelein

Radijs

Koolrabi

Paksoi

Spitskool

Andijvi

 

Verder heb ik nog stengelui staan in de kas en ik heb ook wel eens gehoord over het zaaien van tuinbonen en erwten in de kas voor een hele vreoge oogst.

 

Wie heeft meer en beter tips voor de najaars-voorjaarsteelt in de kas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In september ga ik winterpostelein, veldsla, kervel, koriander, rucola en spinazie zaaien. Maar dan wel in de vollegrond. Ik wil ook heel wat in de kas zaaien, dus ben ook wel benieuwd.

 

Er zijn heel wat vaste planten die nog lang in het najaar doorgaan, of weer erg vroeg in het jaar opkomen. Maar die nemen wel het hele jaar hetzelfde veld in beslag. Dus vallen niet onder nateelten.

Verder heb ik nog totaal geen ervaring met wintergroenten dat komt allemaal dit jaar.

Boerenkool, een soort spruitjes die niet bitter zijn, palmkool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Rucula in de platte bak staan. De deksel gaat er in het najaar op in de hoop dat ik nog lang kan oogsten en het is het voorjaar weer vroeg begint op te komen.

Verder ga ik in de kas ook voor de sla, en misschien spinazie en radijs.

Ook zal ik wat planten als kruiden ed binnen zetten zodat ik nog iets langer door kan oogsten. Misschien probeer ik zelfs een courget ofzo binnen te halen, geen idee hoeveel effect het heeft. Maar het is mijn eerste jaar kas dus uitproberen is nu nog leuk

In de volle grond kan je volgens mij ook goed andijvie planten. Verder heb ik zelf ook geen idee dus kom maar op met de tips.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in augustus/september de laatste keer sperciebonen zetten. In de andere bak kun je wintersla zaaien. En boerenkool in augustus voor de winter. Dan kun je de hele winter boerenkool eten.

Boerenkool moet je nu al zaaien hoor, dan kun je het in de winter eten.

En in de loop van juli uitplanten.

Dat is geen nateelt, tenminste niet wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

na de vroege aardappels stambonen zaaien. Ik trek die altijd voor. En natuurlijk sla plantjes zaaien. Die kan je dan uitplanten op de vrijgekomen stukken. Dat kan je ook doen met boerenkool, prei en winter andijvie. En natuurlijk ook veldsla. Wat ik overigens samen met spinazie, sla en winterharde bosui overhoudt in de koude bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...