Jump to content

Wat mankeert deze papier esdoorn ?

Frans

Recommended Posts

In de tuin van mijn schoonzus staat een zes jaar oude papier esdoorn die duidelijk problemen heeft. Bladeren worden bruin en vallen af. Op die manier heeft de boom al een massa bladeren verloren.

papier199411402261095.JPGpapier262101402261101.JPG

Een droogteprobleem is het niet en ongedierte dat de oorzaak zou kunnen zijn kan ik niet vinden. Trek je wat schilfers van de bast af , losse schilfers 'horen' bij deze boom , dan ziet de bast er voor zover ik het kan beoordelen gezond uit.

Hier onder , sterk vergroot , zo'n aangetast blad. Rond de hoofdnerf is er nog bladgroen . Het bruine gedeelte voelt niet dor aan maar is nog soepel.

Bovenzijde blad

papier383591402261156.jpg

Onderzijde blad

papier443291402261177.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Goeie vraag !

Dat kwam omdat de struiken aan de voet van de boom er gezond uit zien evenals de boompjes van de buurvrouw aan de andere kant van de schutting . Achteraf is dat niet zo vreemd nu blijkt dat de buurvrouw regelmatig water geeft en mijn schoonzus dat aan de natuur over laat. Wat langer doorvragen en nadenken voor ik concludeerde dat droogte niet de oorzaak kon zijn was beter geweest.

De meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem is dus toch wel droogte. Ook omdat de struiken onder de boom en het gazon waarlangs de boom staat een deel van het regenwater zullen verbruiken voordat het de kans krijgt dieper de grond in te dringen . Inmiddels heeft de boom de nodige emmers water gekregen en het verwachte noodweer voor komende nacht (liever niet) zal ook nog wel voor een flinke watergift zorgen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --