blije bakkus Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Weet iemand wat voor fruitboom dit is? Ik heb deze boom vorig jaar gekocht bij de bouwmarkt, het zou een Morelkers moeten zijn volgens het etiket. Ik had al heel snel door dat het geen morelkers kan zijn, maar wat dan wel? Dit jaar draagt de boom voor het eerst 1 vrucht. De vrucht doet mij heel erg denken aan een kerspruim. Alleen is een kerspruim veel kleiner dacht ik altijd. De vrucht is ongeveer zo groot als een pruim, ongeveer 3,5 cm breed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Grootte is wat moeilijk te bepalen vanaf de foto, s. Lijkt me echter eenpruim. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Het typische blad en tak kleur vallen mij op Doet me sterk denken aan typische kenmerken van een aantal Japanse pruimen en Pluots Blad is spits toelopend naar de bladsteel en lepelvormig (breder) rond aan het uiteinde. Andere kenmerken die jou misschien zijn opgevallen? Viel de bloeitijd eerder dan de inheemse pruim?Het zou ook nog een cultuur variant van een myrobolan kunnen zijn, deze vruchten zijn dikker dan de 'gewone kerspruim', maar het blad hiervan lijkt niet op de jouwe. Het lijkt me interessant om de ontwikkeling van deze nog onbekende 'pruim' te volgen. Ter vergelijking, enkele foto's uit mijn collectie Pluots en Japanse pruimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Bedankt voor je uitgebreide reactie en de foto's Persica! Dat helpt mij weer een stukje verder bij mijn zoektocht. Op basis van jouw foto's lijkt hij het meest op de cultuur Myrobolan vind ik. Helaas is het geen Morelkers in ieder geval! De bloeitijd en bloeiwijze waren exact gelijk aan die van de Myrobolan zaailing die ik elders in mij tuin heb staan. Ook de spits toelopende vrucht doet me erg denken aan een Myrobolan (kerspruim). Het blad en de grootte van de vrucht verschillen echter weer van de Myrobolan. De vrucht van de onbekende boom is stukken groter dan van de Myrobolan zoals ik die tot nu toe kende. Hij heeft een doorsnee van ongeveer 3,5 centimer. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkeling van de vrucht! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted June 13, 2014 Author Share Posted June 13, 2014 Links op de foto een tak van de zaailing Myrobolan. Rechts op de foto een tak van de onbekende fruitsoort, deze heeft grotere bladeren met een andere vorm dan de Myrobolan. Ook heb ik een foto geplaatst van de onbekende vrucht met daaronder een takje met enkele Myrobolan vruchtjes. De onbekende vrucht is duidelijk veel groter, de vruchtvorm heeft wel grote overeenkomsten met de Myrobolan, met name de spitse punt onderaan de vrucht is typisch: ik ken deze alleen van kerspruimen. Weet iemand meer over deze cultuur Myrobolan met grote vruchten misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Zoals beloofd een update over de onbekende pruim/kerspruim/japanse pruim! De vrucht is van groen naar licht geel verkleurd, en begint nu vanaf de enigszins spitse onderkant langzaam rood te kleuren. Is dit misschien een Japanse pruim? Santa Rosa misschien? Ik heb echt geen idee wat het is. Ik hoop dat iemand me kan helpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 De onbekende vrucht is nu bijna rijp. Iemand een idee wat dit is? Is dit een Japanse pruim misschien? De vrucht is ongeveer net zo groot als een Reine Claude d'Althann, hij heeft het formaat van een flinke pruim. Alle tips zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 lijkt toch sterk op pluot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Het is voor 99,9% een Japanse pruim, misschien wel de variëteit 'Santa Rosa" maar het blijft een gok hoor. Pluots hebben een meer 'rondere', zelfs een ietwat afgeplatte vorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Hij lijkt inderdaad wel wat op een Pluot!Of toch een Japanse pruim @Persica? Ik heb ook nog maar even snel een foto gemaakt van de andere kant van de vrucht voordat het te donker is. De vrucht is hartvormig, met een beetje spits toelopende onderkant en hij heeft een bilnaad Overige kenmerken: De bloeitijd was juist voor die van de normale pruimen. De bloesem lijkt sterk op de Myrobolan en de bloeitijd valt ook exact samen met de Myrobolan. De bloesem is vorstgevoelig. De boom groeit krachtiger dan een normale pruim Alle tips zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Heb net nog even een foto gemaakt van mijn rijpende Cultuur Myrobolan variëteit Ruby Moet zeggen dat ik wel een paar overeenkomsten zie Dit is de variëteit Pluot welke Powerlite toestuurde , met een verschil dat deze in m'n tuin staat. (is toch wezenlijk anders) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Inderdaad, Pluot lijkt een meer afgeplatte vorm te hebben. Die Myrobolan Ruby heeft zeker overeenkomsten! Met name de lenticellen en de hartvormige vrucht komen overeen met mijn vrucht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 (edited) Ik heb op internet een afbeelding gevonden van de Santa Rosa die wel een beetje lijkt op mijn onbekende vrucht: http://www.waimeanurseries.co.nz/our-products/fruit-trees/plums/santa-rosa/ De Santa Rosa zou een "onechte" Japanse pruim zijn die voor een belangrijk deel genetische kenmerken bezit van de Myrobolan. Dit zou mogelijk de overeenkomsten van de onbekende vrucht met de Myrobolan kunnen verklaren? Edited July 5, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Vandaag heb ik de onbekende vrucht geplukt omdat hij begon te scheuren. Meteen een foto gemaakt van de binnenkant en vervolgens geproefd! Het vruchtvlees is geel. De pit is verhoudingsgewijs klein en lijkt op een pruimenpit. De steen kleeft aan het vruchtvlees net zoals bij een perzik. De smaak is heel erg sappig en zoet, met een heel klein beetje zuur. Het vruchtvlees lijkt qua smaak en structuur heel erg veel op dat van een nectarine of een perzik! Ik heb onlangs gelezen dat Japanse pruimen vroeger perzikpruimen genoemd werden. Ik denk dus dat Persica gelijk heeft en dat het inderdaad een Japanse pruim is! Bedankt voor jullie hulp allemaal! Ik heb ook nog een foto bijgevoegd van het etiket dat bij de boom zat toen ik deze een jaar geleden kocht bij de bouwmarkt. Volgens de bouwmarkt zou het om een Morello kersenboom gaan Doorsnede van de vrucht: Boven een Opal pruim ter vergelijking. Daaronder de Japanse pruim: Bovenaan de steen van de Japanse pruim, onderaande steen van Opal: Etiket van de bouwmarkt bij deze boom : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts