Jump to content

Welke potgrond en bemesting voor groenten in potten?

Kemu

Recommended Posts

Ik kweek dit jaar voor het eerst pepers en tomaten. De planten staan nu een maand buiten in potten maar het lijkt alsof ze amper groeien. Ze zien er verder ook niet helemaal gezond uit. De bladeren van de tomatenplanten zijn wel mooi groen maar krullen naar binnen en er worden ook haast geen nieuwe bladeren aangemaakt. Ik heb uit andere draadjes begrepen krullende bladeren komen door teveel water dus ik geef ze nu minder, maar ik zie geen verandering. Wat betreft de pepers, deze zijn verder ook mooi groen, maar groeien niet. De planten zijn nagenoeg even groot als een maand terug. Toen ze binnen stonden zag ik ze bij wijze van spreken dagelijks groter worden. Ik heb het vermoeden dat de potgrond en / of de bemesting niet goed is. Toen ik de potgrond nieuw in de potten deed was hij heel luchtig en licht, maar nu is hij best taai/hard en als ik water geeft duurt het vrij lang voordat het intrekt en soms loopt het water er ook van af. De planten krijgen sinds ze buiten staan 1 dopje vloeibare universele plantenvoeding per week bij het water, maar erg veel verschil zie ik niet.

Ik gebruik universele potgrond van de Aldi (voor die prijs had ik misschien beter moeten weten) en universele vloeibare plantenvoeding van Pokon 7-3-7 die ik thuis nog had liggen. Aangezien het mijn 1e jaar is wilde ik zoveel mogelijk dingen gebruiken die ik al had, maar ik denk dat ik de planten toch in beter kwaliteit grond zal moeten zetten. Wat denken jullie? Moet ik voor bekendere merken potgrond gaan? Waar moet ik trouwens op letten als ik potgrond koop? En hoe zit het met de bemesting? Wat gebruiken jullie voor planten in potten? Ik weet dat er allerlei bodemverbeteraars zijn zoals perliet vermiculiet etc maar daar kan ik lokaal niet aan komen en bestellen is mij teveel gedoe. Dus mijn vraag, wat zouden jullie voor potgrond en/of bemesting aanraden?

Universele potgrond, en later bijmesten met een beetje vloeibare voeding is misschien niet helemaal perfect, maar zou een goede groei moeten geven. Foute potgrond kan, maar er lijkt me iets anders aan de hand.

Plaats eens een paar foto's, van de gehele plant + pot, en van de top. Van zowel de tomaat als de peper. Dan is voor ons ook het soort krulling te zien. Geen groei + veel te kleine krullende nieuwe bladeren doet me denken aan bladluis, zeker bij peper. Groot boerenkoolachtig blad bij tomaten (krulkoppen) duidt juist op tijdelijk (te) veel groei. Naar beneden krullend blad, parallel aan de hoofdnerf kan op vochttekort wijzen.

Voeding: liever te weinig dan te veel. Als de planten niet groeien, dan is veel voeding alleen maar gif.

Als water niet direct opgenomen wordt, dan staan ze vrijwel zeker te droog. Met tussenpozen van een paar minuten steeds een beetje water geven. Eenmalig, om de grond weer vochtvasthoudend te maken. Bij potgrond in een pot, uiteraard met gaten onderin! is het niet erg als dat tijdelijk behoorlijk nat is. Uitdrogen daarentegen is uit den boze.

Fotos graag, dus.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Hallo Henkg, bedankt voor je reactie. Hierbij zoals gevraagd de foto's. Ik dacht in de eerste instantie ook dat de planten misschien waren aangetast door insecten, maar ik kan nergens iets vinden, de bladeren zijn schoon.

Tomatenplant, ze zien er allemaal ongeveer zo uit.

2hzm2e.jpg

2f0f4tl.jpg

2hzm2e.jpg

2yl2xjp.jpg

kdttv5.jpg

Peperplant (scotch bonnet). Ik heb verschillende peperplanten maar ze hebben allemaal ongeveer dezelfde grootte. De pepers zijn een stuk kleiner dan de tomaten omdat ik deze later heb gezaaid.

imtmyx.jpg

5vndk8.jpg

xlbhwh.jpg

Ik heb de planten afgehard, dus dat kan het ook niet zijn. Als ik er ruimte voor had zou ik ze weer binnen halen, ze deden het zo goed toen ze hier onder de lamp stonden..Ik hoor graag wat je denkt.

Oh de potten zijn trouwens 10L met gaten onderin.

Ik zie niet heel veel verkeerds aan de tomatenplant, buiten het feit misschien dat de plant nog wat klein is. Weet ik niet wanneer je gezaaid hebt ? Maar ziet er goed uit, wat krul-koppig ja, maar daar groeit de plant wel weer uit.

Is echt nog geen grote plant, geen bloem te zien nog, dus ik zou zeker nu nog niet zo veel mesten.

Bij verse potgrond mest ik de 1e 6 weken eigenlijk niet. Wél pot ik de plantjes steeds van klein maatje pot naar steeds wat groter en gebruik dan steeds verse potgrond. Bij de 1e aanmaak van de bloemen ga ik met het mesten beginnen.

Ik koop zakken potgrond van gewone matige kwaliteit. 3 zakken van 40L voor 8,-. Duurder doe ik nooit, dat wordt me te begrotelijk. Ik meng klei bij voor de tomaten.

In pot geeft ik ze dagelijks water, maar matig. De potgrond bovenop is altijd aan de droge kant ( ik geef water op de schaal onder de pot.

Denk dat de tomaten vanzelf snel verder groeien bij jou.

Over de pepers kan ik eigenlijk niks zeggen ( kweek ik niet. )