Archer Geplaatst: 11 juli 2014 Geplaatst: 11 juli 2014 Hier is het ook van dat: alle tomaten buiten zal ik moeten verwijderen dit weekend Ik had nochtans de soort Ida Red gezet buiten, die bekend staat om redelijk goed resistent te zijn en een vroege oogst te geven.Maar het mocht dus niet baten... Quote
Ruru Geplaatst: 12 juli 2014 Geplaatst: 12 juli 2014 Hallo allen ik heb een probleempje met de tomaatjes vrees ik...Is dit aardappelziekte? Valt er nog iets te redden...? https://imageshack.com/i/nl2ga3jhttps://imageshack.com/i/nr9g5ngjhttps://imageshack.com/i/nc2q1cj Grtz! Quote
Erny Geplaatst: 12 juli 2014 Geplaatst: 12 juli 2014 Oeps... dat ziet er beroerd uit... Denk niet dat je hier nog goeie tomaten van zult kunnen oogsten.De groene tomaten die er nu aanhangen zullen niet mooi rood afrijpen maar ook bruin en ziek worden. Wat je kan doen is ze groen oogsten en dan verwerken in een chutney (moeten verwarmd worden!).Ik zie niet veel hoop, denk dat je de boel moet weghalen en in de kliko moet dumpen.Volgend jaar een afdakje. recepten-met-groene-tomaten-t2735.html Quote
maggy Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 gisteren vermelde ik al dat ik de aardappelziekte op mn tomaten heb en de late aardappelen nicolas hebben er ook vanwat zou ik het beste kunnen doen met de aardapplen het loof alleen verwijderen of alles er meteen uit Quote
Fruitfanaat Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Eén week regenachtig en laatst weekend met buien en weer raak, mijn 8 tomatenplanten hebben phytophtora. Is het 2e jaar een poging om buiten te telen (vorig jaar mooie groene tomaten maar in augustus naar de vaantjes). Moet wel toegeven dat ik nog niet voldoende het loof had uitgedund en dus te weinig verluchting. Ik had ook beter een afdakje gemaakt maar te laat. Gezien de schijnschimmel zich enkel ontwikkelt indien meer dan 4u nat op de bladeren. De ziekte zou bij langdurige droogte en temperaturen bij 30 °C stilvallen. De planten zijn (nog) niet verloren en heb dus alle aangetaste bladeren verwijderd, enkele bruine vlekken op de stengels maar die kunnen niet weg. Na veel zoeken heb ik ook gevonden dat met salie aftreksel besproeien de ziekte zou kunnen tegengaan. Benieuwd of het nog te redden valt, intussen zal ik ze ook afschermen met afdakje. Iemand ervaring met deze ingrepen want ik wens geen chemische producten te gebruiken en de voorbehandelingen met koperoplossing zouden ook geen garantie op succes geven en sowieso te laat? Ik heb ook de indruk dat die ziekten alsmaar agressiever worden, ik laat ze dus toch staan maar misschien neem ik hiermee een slecht initiatief? Quote
speets Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Uit angst voor P heb ik deze prachtige tomaat-in-de-dop afgeplukt vanwege dat bruine plekje. Maar nu ligt hij al een week in de keuken, het plekje wordt niet groter en de tomaat begint zelfs rood te worden. Dus geen P!? Maar wat dan? Slakkenvraat of anderszins beschadigd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
geertlaurent Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Waar ik al voor vreesde... de aardappelen van de moestuinbuurvrouw zagen er vorigr week maar beroerd uit (geen verwijt hoor) voor ze geoogst werden. Nu een week regen over de tomaten heen en alles zit vol bruin/zwarte vlekken op de tomatenstammen... maar ook alle alle tomaten zijn bruin geworden. 50 planten allemaal verloren en uitgetrokken. GreenZebra, RedZebra, Moneymaker, Albenga Coeur de Boeuf, SuperSweet, YellowPearshaped, Roman Candle, Cocktailtomaten, San Marzano en nog way onbekende tomaatjes allemaal omzeep. NJammer hingen bomvol prachtige tomaten. Nu rest mij enkel de hellfruchte nog, daar is totaal niks verkeerd aan te zien ziet er zelfs schitterend ui. Eerste idee is dan: ik stop ermeeWat.later op de dag: wat kunnen we nog zaaien? Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Chips GL dat is heel erg. Ik zie het bij mij ook komen en haal morgen de groene mooie vruchten van de planten..die ga ik binnen laten rijpen..beter dan niks. Kon jij dat niet meer doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geertlaurent Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 (aangepast) Een 10-tal meer niet, ben wel erg kieskeurig geweest. Minste vermoeden van rot = vrucht weg. Liggen nu tussen de bananen in een zak te rijpen maar geen enkele keur de beuf meer enkel moneymakers en zebras. De platic serre voor volgend jaar is al voorzien. Nu hopen dat een serre of beschutting trgen regen (voor wat niet in de serre past) de aardappelziekte weglaat met al die patatten in de buurt 10 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Wat jammer van je tomaten... Paar jaar geleden groeide bij mij, tot mijn verbazing, de Yellow Pearshaped er nog wel weer doorheen... Quote
geertlaurent Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Mja heb ze allemaal al weggedaan en die Yellow Pearshaped vind ik erg vies smaken dus dat was geen troost geweest Quote
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Maf... die vind ik juist weer lekker... Quote
Misty Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 hier in de kas phytoftera. op de tomaten op de moestuin had ik ook altijd pfytoftera daarom altijd een vroeg ras. en zoveel mogelijk in de zon te zetten. Droog het blad weer makkelijker.ondanks de ziekte heb ik van mijn drie tomaten erg veel oogst gehad, de hartbreaker en een andere kerse tomaatje. Wil volgend jaar ook een vroeg rasje hebben voor aardappels maar wel maar een paar in de grond stuk of 5 vind ik wel erg leuk. Quote
Bozo Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Je kan ook resistente rassen gebruiken! Quote
Misty Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 resistent werk meestal niet helemaal, als het in de grond zit en heerst op de tuin. Minste dat is mijn ervaring. Mijn tomaatjes waren niet resistent vermoed ik. Maar in mijn vakantie zijn ze door de grote trossen tomaten omgevallen en zo is het ook gekomen dat het blad nat bleef. gewoon gelijk gerooid en al het lekkers er af gehaald. Quote
Enjoy! Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Wat erg Geertlaurent! 50 planten weg....pfffff Ik heb vijf soorten staan (15 planten ongeveer). Tot nu toe geen rot. Alleen de San Marzanovruchten scheuren steeds open aan de plant. Iemand een tip hoe ik dat kan voorkomen? Quote
RobO Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 minder water geven, nét genoeg (en ook alleen op de grond niet op de plant en niet op de vruchten) Quote
geertlaurent Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Goeie tip voor in een kas, maar buiten vallen de regendruppels jammer genoeg overal op. Dus nu hoop ik dat de ziekte uit de kas blijft (volgend jaar) doordat ze dan enkel op de correcte manier water krijgen. Maar hier was het probleem er dus vooral door de aangetaste aardappelen, want dezelfde tomaat thuis in de bak staatwel nog in die kreeg dezelfde zondvloed over hem heen. Quote
Fruitfanaat Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ter info het vervolg op de tomatenziekte: bij het tijdelijk warme en droge weer van juli had ik een stop gezien in de ontwikkeling van de phyto en er kwamen snel meer en meer tomaten (misschien het verdedigingsmechanisme van de planten). Ik heb er voor de eerste regendagen enkele groen geplukt maar ... hihi ze worden bruin en niet rood. Intussen zijn de planten verder aan het aftakelen aangezien het regelmatig regent. Eigenlijk mag je buitenteelt van tomaten in ons klimaat vergeten heb ik de indruk. Leve de selfmade dakjes, de kas en de tunnels, ik vind het wel jammer dat er geen resistente rassen worden uitgebracht maar misschien is dat niet prioritair gezien de telers ze altijd in de kas oogsten. Mijn grootouders beweerden dat er vroeger niet echt problemen waren met buitenteelt dus waarschijnlijk is die phyto alsmaar resistenter geworden. Bewijs van hun zwakte is dat bijvoorbeeld mijn 2 aubergineplanten al 2 mooie vruchten hebben gegeven en nu nog 7 aanhangen, dus die gedijen verwonderlijk wel goed in open lucht, tenminste tot nu toe! Ik zal in het vervolg nog alleen maar enkele tomatenplanten op het terras zetten en voor de rest basta. Quote
Enjoy! Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ik denk dat je gelijk hebt RobO. Klein probleempje daarbij: de San Marzano staat tussen twee watervreters Dat is dus het onthouden waard voor volegend jaar! Hopelijk blijft je kas volgend jaar ziektevrij Geertlaurent. Quote
speets Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Mijn grootouders beweerden dat er vroeger niet echt problemen waren met buitenteelt dus waarschijnlijk is die phyto alsmaar resistenter geworden. Of ging men er vroeger met meer verstand mee om? Beginnende moestuiniers (en daar komen er steeds meer van) zijn zich vaak niet bewust van de besmettelijkheid en - vooral ook - de persistentie van P in de grond, waardoor er op veel volkstuinterreinen een hoge besmettingsdruk is.Ik ken mensen die op hun eigen (geïsoleerde) stukje grond bij de boerderij op de 'ouderwetse' manier tuinieren, dus rekening houden met P, en er niet veel last van hebben zolang het weer niet al te veel tegenwerkt.Dat zal vast ook een rol spelen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
aalterse-willy Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Vroeger werd het loof op het land verbrand, nu mag dat niet meer.Zou daar misschien een reden van die verhoging kunnen in zitten.Naar het containerpark (compostering) mag het niet, ziek of niet. Zo ook met de tomatenplanten.Alles moet ofwel in die dure vuilniszakken of zelf composteren en zo komt de P van jaar tot jaar meer voor, denk ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
speets Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ja precies, dat bedoel ik. Ik verwijder meteen alle P-aangetaste delen en doe sowieso altijd alle aardappel- en tomatenloof in de grijze container, dus bij het restafval. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Resistentie kan een rol spelen. Maar als ik zo lees, zijn het vooral nieuwe, pas recent voorkomende, stammen van fytoftora die tegengaan van aantasting veel moeilijker maken. En daarmee samenhangend dat het zich niet meer alleen door verspreiding van besmet aardappelafval waarin nog resten sporen voorkomen kan voortplanten, maar nu ook geslachtelijk: door nieuwe sporen te vormen die zich actief verspreiden en zo voor nieuwe besmetting zorgen. Er is veel studie en achtergrond te vinden op internet. Dit is bijvoorbeeld een informatief, recent en leesbaar Vlaams artikel.http://www.vib.be/nl/educatie/Documents/VIBdossierPiaardappelen.pdf En dit is een recente studie over hoe biologische boeren (die niet de vele bespuitingen - mogen - uitvoeren die traditionele boeren wel doen) door manier van telen en maatregelen de aantasting kunnen tegengaan.http://www.louisbolk.org/downloads/1883.pdf Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Fruitfanaat Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ja inderdaad, komt erop neer dat je die ziektekiemen nu bij waarschijnlijk iedereen kan vinden, dus proberen dat je die nog kan tegengaan heeft helaas geen zin meer, zit in de grond, aan je schoenen, aan je kledij, waait over of wordt verspreid via water of wie weet zit misschien al in je aangekochte planten. Die kan zich als ik goed gelezen had onder 3 vormen verspreiden (schimmel, plantaardige en dierlijke sporen!), die laatsten kunnen in slaaptoestand jaren overleven en kunnen zich geslachtelijk voortplanten. Dus enige oplossing is alle contact op de plant met water vermijden want water is de vereiste voor de ontkieming van de ziekte. Ik zag bij de planten zelfs verdere aftakeling met alleen de ochtenddauw. Dus in een kas dien je goed te verluchten en opletten om nooit de bladeren te besprenkelen. Meestal heb je bij beschutting hoe dan ook maar beperkte lichte aantastingen. Geertlaurent het is jammer voor die mooie collectie aan planten waarin je tijd en moeite stak maar in een kas zal het zeker lukken. Bedankt iedereen voor de informatieve reacties. Ik wou nog even kwijt dat we de aardappelen steeds probleemloos oogsten waarschijnlijk omdat het vroeg kan (in juni), met als rassen : berber, charlotte en rode eersteling. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.