Jorieke123 Geplaatst: 1 juni 2014 Geplaatst: 1 juni 2014 Ik heb een maand of 2 geleden boter verhit en in potjes gestopt. En ze buiten de koelkast bewaard. vandaag een potje open gemaakt, en de structuur is wat vreemd maar de smaak erg goed Ik zoek morgen even op waar ik dat had gelezen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2014 Auteur Geplaatst: 2 juni 2014 Hier dus: http://www.preparednesspro.com/to-bottle-or-not-to-bottle-butter Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 Eerst ontdooi ik alle bakjes met room die ik heb opgespaard in de vriezer. Die room is al verhit tot 91 graden, voordat ik het (liet afkoelen en) invroor. En dan laat ik het op kamertemp. komen. (1,5 liter room in dit pannetje) Ik karn er boter van (ik voeg geen zuur toe), zoals ik dat normaal zou doen. Goed spoelen onder de koude kraan: En daarna kneden in koud water. Steeds spoelen totdat het water helder is en blijft. 'oogst' van 1,5 liter room. Daarna smelten, even doorkoken, en in gloeiendhete uitgekookte potjes stoppen. Goed blijven draaien/licht schudden tot het is afgekoeld. (niet constant hoor Maar elke zoveel minuten) Ik bewaar de potjes daarna in de kelder, na openen ook. Ik maak potjes die we in een week leeg hebben, wel zo fris (mes er in en er uit, potje steeds open en dicht, niet echt goed voor de bewaarbaarheid) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Over bewaartemperatuur roomboter: interessant.Even gezocht: max 7 graden. Ook invriezen schijnt goed te gaan (dan niet in een glazen potje?) Ik gebruik niet veel roomboter, en gooi regelmatig wat weg. Want ook in de koelkast bij 4 a 6 graden (in de niet goed afsluitende wikkel) verkleurt de buitenkant en smaakt het minder.Ik ga maar eens de boter in dikke plakken snijden, en apart vacumeren. Een portie bewaren in de koelkast, en de andere in de vriezer. Resultaten pas over meerdere weken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
thea Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Als ik karnemelk maak waar ik op gespaarde room toe voegt (boter).Krijg ik ook veel boter.Deze stop ik altijd in de vriezer,gaat heel goed.De smaak ook. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Eveline68 Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Oooh dat karnapparaat waar koop je die. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 Bij Levenvanhetland.nl bijvoorbeeld. Of als je gelukt hebt een kringloop of marktplaats. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Heb ik via marktplaats. 6/8 ltr melk. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Eveline68 Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Ooooh gaaf ga gelijk surfen, thanks lady's. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.