Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vraagje aan de slimme gasten of gastinnekes.

Featured Replies

Geplaatst:

Hier op dit forum is er zo veel te lezen over al die huishoudmiddeltjes tegen van alles en nog wat, ook over zelfgemaakte meststoffen maar het zit nogal verspreid.

Is er nu niet iemand met veel wijsheid, vrije tijd en goesting om daar eens een klaar en duidelijk overzicht van te maken? Alles bijeen sprokkelen en in een bestandje gieten zeg maar?

Waarmee ik gul toegeef dat ik het één of ander van die drie niet heb, maar ik zal wijselijk niet verklappen welk hoor.

Ik denk dat dit veel mensen zou kunnen helpen, mij ook want nu moet ik ook soms zoeken.

Is er soms iemand die dit voor een oud ventsje zou willen doen en er dan tegelijkertijd ook alle andere MTF-leden mee helpen

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat is wel een heel leuk onderwerp, heb hier wel een of meer boeken waar ik wat uit kan halen?

Geplaatst:

Daar bied ik me wel voor aan. Wil best doorgaan voor een slim gastinneke en heb stiekem al zo'n bestandje al een tijdje in de maak zelfs

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik zie mogelijkheden voor een online - door diverse mensen aanpasbare - pagina (a la Feno-kalender bijv., zie mijn onderschrift). Wellicht in de vorm van een wiki? Of wordt het dan een beetje té ?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

gewoon een info-topic op dit forum?

Geplaatst:

Ik heb linken met allerhande tips, maar daar heb ik uiteindelijk nooit zo heel veel aan. Vaak krijg je lijstjes zonder gebruiksaanwijzing. Om een voorbeeld te geven.

Rabarbergier tegen koolwitje en tegen de koolvlieg. Hoe vaak moet je zoiets doen? Welke verdunning? Onder welke weersomstandigheden? Ik kan soms gillend gek worden dat de ene Google link de andere napraat, zonder inhoudelijk iets toe te voegen.

Geplaatst:

Dit is een linkje met een GoogleDoc waarin ik even snel een deel van mijn persoonlijke bestand heb geplakt. Is zoiets handig?

Edit: even de link weggehaald omdat ik er nu mee bezig ben.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dat rommelig en verspreide wil ik graag mee helpen. In een berg info duiken en er dan iets samenhangend en meer overzichtelijks van breien doe ik graag. Maar aan Willy (en jullie) de vraag: op welke manier vorm geven?

- Bestandje op GoogleDocs?

- Wiki?

- Forumdraad?

Zelf neig ik naar een van de eerste 2. Forumdraad zal véél editten worden en is daar eigenlijk ook niet op gemaakt. Wiki lijkt me ideaal maar dan moet ik ergens een gratis versie opduikelen waar wel onbeperkt aantal mensen aan kunnen deelnemen / kunnen kijken.

Geplaatst:

yes! ,

maar dan eigenlijk ook nog een indicatie erbij waarom en waarvoor!

je kunt zo'n docu opzetten om dingen te verzamelen en dan als infotopic doen , toch?

maar in dat doc GEEN diskussies of opmerkingen van: oh maar ik doe het daarvoor enz, enz

edit..

wel dat iedereen info kan aanleveren.....

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Het punt is:

Of iedereen heeft toegang tot het bestand (wiki) en kan dus bij wijze van ook onzin opschrijven.

Of iemand (eh... ) krijgt alles toegestuurd en moet elke toevoeging zelf doorvoeren.

Optie 1 kent risico's (net was bijv. heel de fenofile ook gewist, nu weer hersteld hoor). Optie 2 is gewoon geen doen, zeker niet op lange termijn.

Ik zou dus zeggen: open toegang om informatie toe te voegen of evt. aan te passen. En discussie op het forum houden, ieders verantwoordelijkheid om het verschil tussen die twee zaken te maken.

Geplaatst:

wat mij betreft geen wiki!

dan liever een topic hier waar later de babbels uitgehaald worden:

door een nader te benoemen topicmanager

Geplaatst:

na een tijdje is alle belangrijke informatie toch wel verzameld?

niet zoals met bijvoorbeeld de fenologische kalender dat er elke maand weer nieuwe informatie bij komt.

edit: het is meer een soort literatuurstudie. zoiets als het infotopic over lichtbehoefte.

dat zou je eerst in een googledoc kunnen verzamelen zodat iedereen wat kan toevoegen. na een tijdje als het zo ongeveer 'af' is in een topic plaatsen. dan is het makkelijk te vinden voor iedereen en kan het niet perongeluk verwijderd worden.

Geplaatst:

@greetje: Haha solliciteert u?

Maar, waarom géén wiki? Slechte ervaringen mee?

Naar mijn idee is het niet veel anders dan een google bestand, alleen makkelijker bladeren en zoeken. Zo kan iemand snel informatie vinden over bijv. brandnetelgier en hoeft dan niet een hele draad of een heel bestand door te scrollen. Ik ervaar (goed ingerichte!) wiki's als gebruiksvriendelijker dan een forumdraad.

Geplaatst:

ik zie de meerwaarde van een wikipedia eerlijk gezegd niet.

we hebben een prima zoekfunctie op dit forum waarmee je ook direct naar brandnetelgier gaat.

nieuwe leden zullen ook eerder de zoekfunctie van het forum gebruiken, dan een onbekende wikipedia pagina.

Geplaatst:
  • Auteur

Zeg slimmerikken, geen ruzie maken hé En daarbij, vecht het ondereen uit dan hebben wij er geen last van.

Wat ik daar zag van SuusP begint al op iets te gelijken maar is ver van voldoende (denk ik hé (dat dommeriksken))

Maar als ge nu begint over Wiki dan kan ik al niet meer volgen en vertel me ne keer wat google docs is? Niet dat ik het zal begrijpen hoor, daar niet van maar ben ik alleen in dat geval?

Mensen van mijn ouderdom zijn niet grootgebracht met een computer en ik persoonlijk heb het nooit willen leren tot de dag dat ik van het werk wel moest ofdat ik niet meer betaald kreeg.

En nu doe ik zogezegd mijn best maar of dat voldoende is????? Ik twijfel er aan.

Weet ge wat???? Ik zal me nog een Kasteelke kopen aan moeder de vrouw, dan heb ik mijn pintje en is zij kontent dat ik niet op café ga.

Ge ziet, er is altijd een mogelijkheid om iedereen tevreden te stellen, als ge maar wilt.

Ben blij lid te zijn van dit forum

Geplaatst:

Sorry Willy, ik wil het ook niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk, maar raak soms een beetje overenthousiast. En als twintiger zie ik soms over het hoofd dat niet iedereen computergebabbel kan/wil volgen . Het moet vooral handig zijn voor zoveel mogelijk mensen.

Maar, voorstel: op basis van het kladbestandje wat ik eerder al postte in dit topic maak ik een indeling en vul die al zo ver mogelijk in met de links die al voorbij zijn gekomen. Als dat al enigszins ergens op lijkt, zet ik dat in een bestand op internet dat waar iedereen die op de link klikt dat bestand kan aanvullen (een GoogleDoc). Dan kunnen we die GoogleDoc uitbreiden door middel van evt. links die jullie al hebben of dingen die je (al dan niet toevallig) tegen komt op het forum. Discussies kunnen we op het forum houden, of in het chatvenster, maar ze moeten niet in het bestand terechtkomen. Bij elke wijziging die iemand doet aan het bestand, worden automatisch versies opgeslagen dus als iemand (al dan niet per ongeluk) de boel wist dan is dat zo gefixt.

Goed idee of nee?

Geplaatst:
  • Auteur

SuusP, dat lijkt me echt een goed idee, echt waar.

Ik kwam op dat gedacht toen ik zo eens het een en ander ging opzoeken over bemesten en toen kwam ik tegen dat sommige zaken ook als insecticide kunnen gebruikt worden, mits verdunning.

Maar,,, op de duur ziet men door de bomen het bos niet meer, zeker die oude peetjes hé

Maar we doen ons best om nog een beetje mee te kunnen, ikke toch

Van harte bedankt aan iedereen die er aan wil meewerken.

Geplaatst:

babbelen en info gescheiden houden werkt bij de fenologische kalender tot nu toe ook prima dus dat moet met dit ook gaan.

dan moeten we alleen nog wel ff kijken hoe we het uiteindelijk op het forum plaatsen.

stel ik gebruik de zoekfunctie voor brandnetelgier. dan moet ik wel bij het mooie verslag terecht komen anders is het nog niet te vinden.

En nu doe ik zogezegd mijn best maar of dat voldoende is????? Ik twijfel er aan.

meer dan je best kan je niet doen willy

Geplaatst:
  • Auteur

Gelijk heb je wel Loes, maar de vraag blijft, is dat wel voldoende?

Heel dikwijls niet hoor.

Is een waarheid als een koe, maar niemand wil het geweten hebben.

jammer genoeg.

Geplaatst:
Dit is een linkje met een GoogleDoc waarin ik even snel een deel van mijn persoonlijke bestand heb geplakt. Is zoiets handig?

Gierenbestandje voorbeeld

he suus...

had je dit alweer snel aangepast of heb ik niet goed doorgescrolld

@greetje: Haha solliciteert u?

Maar, waarom géén wiki? Slechte ervaringen mee?

Naar mijn idee is het niet veel anders dan een google bestand, alleen makkelijker bladeren en zoeken. Zo kan iemand snel informatie vinden over bijv. brandnetelgier en hoeft dan niet een hele draad of een heel bestand door te scrollen. Ik ervaar (goed ingerichte!) wiki's als gebruiksvriendelijker dan een forumdraad.

bij wiki plaats je het gebeuren buiten het forum en daar ben ik niet voor

enne solliciteren...neeeeee, echt niet!

ben al blij dat ik energie genoeg heb om mijn dingetjes zo te doen in huis en tuin

Geplaatst:
Gelijk heb je wel Loes, maar de vraag blijft, is dat wel voldoende?

Heel dikwijls niet hoor.

Is een waarheid als een koe, maar niemand wil het geweten hebben.

jammer genoeg.

ik weet ook niet of je blij zou worden van veel kennis.

Albert Einstein: “Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet dat ik eigenlijk niks weet.”

meer kennis roept immers alleen nog maar meer vragen op.

maar allemaal samen weten we gelukkig een hele boel. als we elkander helpen is dat vast voldoende

Geplaatst:

Loes, een topic met de naam "Alles wat je ooit wilden weten over [vul hier alle begrippen uit inhoudsopgave in]". Kanniemissen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.