Jump to content

Witte salie (genoeg) winterhard?

Kassiopei

Recommended Posts

Zijn er meer mensen met witte salie (apiana) in de tuin, en hoe houdt de plant zich in de winter?

Ik heb ze voor het eerst dit jaar (via borderrose ) en alles, zowel de stekjes als de zaailingen groeien voorspoedig.

Ik wil er een projectje van maken om er mooie planten van te kweken, en verwen ze oa met biologische potgrond.

Op zich heb ik wel ruimte om in de winter wat potten kwijt te kunnen op de vensterbanken boven, maar is dat ook nodig?

Ik ben benieuwd.

Ik heb nog één van mijn zaailingen over (van vorig jaar).

Van een ervaren witte salie-kweker heb ik vernomen dat hij ze in het eerste jaar in de winter wel naar binnen haalt, vanaf het tweede jaar meen ik niet meer, of alleen bij hele strenge vorst (oh wat erg, ik weet niet eens meer precies wát hij nou gezegd had...).

Maar in elk geval: het eerste jaar wel naar binnen.

Afgelopen jaar hebben we echter amper een winter gehad en ik heb gemerkt dat mijn plantjes het binnen helemaal niet zo leuk vonden. Ze kregen allemaal luis en 3 ervan zijn eraan bezweken. Ik denk dat ze beter buiten kunnen blijven, in elk geval zolang het niet vriest.

Twee jaar geleden overleefden mijn zaailingen de winter niet. Vorig jaar opnieuw gezaaid, en in de herfst mijn drie planten in potten gezet. Twee mee naar huis genomen en beschut gezet op balkon: overleden. De minst mooie die ik - in pot - op de tuin achterliet overleefde, en staat weer in de volle grond. De tip dat meerjarige witte salie betere bestand is tegen koude vind ik handig. Elk jaar uitspitten is zo'n gedoe. En ook niet gezond voor de plant.

Dank!

Dat ze als ze ouder zijn beter bestand zijn klinkt inderdaad goed.

Het is dus nog niet zo eenvoudig om ze de eerste jaren door te krijgen.

Buiten als kan lijkt dus ook een goeie.

Ik ga eens kijken of ik kan vinden hoeveel vorst ze kunnen hebben.

In de volle grond buiten lijkt me op zich ook weer beter dan in pot buiten, ivm de ontwikkeling van het wortelgestel en het bestand zijn tegen kou.

Uitspitten lijkt me ook niet zo gezond, misschien dan de eerste tijd toch pot houden, om ze te kunnen verplaatsen als nodig.

Ik ben benieuwd hoe jullie overgebleven planten het blijven doen.

En zijn er ook mensen die ze al langer hebben? In pot of volle grond?

Ik vond nog dat ze winterhard zijn tot in klimaatzone 7 of 8.

Dat is tot ong. -12 / -15 C

Nederland ligt grotendeels in zone 8 dus iets gunstiger.

Dat viel me eigenlijk nog mee.

Hier zijn het vooral langdurige vorst en nattigheid die funest kunnen zijn.

En in het kader van dat weten waar je heen wilt helpt om er te komen

(Geplukt van het internet)

image86121403980458.jpg

image53721403980460.jpg