Kassiopei Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Zijn er meer mensen met witte salie (apiana) in de tuin, en hoe houdt de plant zich in de winter?Ik heb ze voor het eerst dit jaar (via borderrose ) en alles, zowel de stekjes als de zaailingen groeien voorspoedig.Ik wil er een projectje van maken om er mooie planten van te kweken, en verwen ze oa met biologische potgrond.Op zich heb ik wel ruimte om in de winter wat potten kwijt te kunnen op de vensterbanken boven, maar is dat ook nodig?Ik ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Ik heb nog één van mijn zaailingen over (van vorig jaar).Van een ervaren witte salie-kweker heb ik vernomen dat hij ze in het eerste jaar in de winter wel naar binnen haalt, vanaf het tweede jaar meen ik niet meer, of alleen bij hele strenge vorst (oh wat erg, ik weet niet eens meer precies wát hij nou gezegd had...).Maar in elk geval: het eerste jaar wel naar binnen.Afgelopen jaar hebben we echter amper een winter gehad en ik heb gemerkt dat mijn plantjes het binnen helemaal niet zo leuk vonden. Ze kregen allemaal luis en 3 ervan zijn eraan bezweken. Ik denk dat ze beter buiten kunnen blijven, in elk geval zolang het niet vriest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Twee jaar geleden overleefden mijn zaailingen de winter niet. Vorig jaar opnieuw gezaaid, en in de herfst mijn drie planten in potten gezet. Twee mee naar huis genomen en beschut gezet op balkon: overleden. De minst mooie die ik - in pot - op de tuin achterliet overleefde, en staat weer in de volle grond. De tip dat meerjarige witte salie betere bestand is tegen koude vind ik handig. Elk jaar uitspitten is zo'n gedoe. En ook niet gezond voor de plant. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Dank! Dat ze als ze ouder zijn beter bestand zijn klinkt inderdaad goed.Het is dus nog niet zo eenvoudig om ze de eerste jaren door te krijgen. Buiten als kan lijkt dus ook een goeie.Ik ga eens kijken of ik kan vinden hoeveel vorst ze kunnen hebben. In de volle grond buiten lijkt me op zich ook weer beter dan in pot buiten, ivm de ontwikkeling van het wortelgestel en het bestand zijn tegen kou.Uitspitten lijkt me ook niet zo gezond, misschien dan de eerste tijd toch pot houden, om ze te kunnen verplaatsen als nodig. Ik ben benieuwd hoe jullie overgebleven planten het blijven doen. En zijn er ook mensen die ze al langer hebben? In pot of volle grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Ik vond nog dat ze winterhard zijn tot in klimaatzone 7 of 8.Dat is tot ong. -12 / -15 CNederland ligt grotendeels in zone 8 dus iets gunstiger.Dat viel me eigenlijk nog mee.Hier zijn het vooral langdurige vorst en nattigheid die funest kunnen zijn. En in het kader van dat weten waar je heen wilt helpt om er te komen (Geplukt van het internet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Wat een prachtige foto's Kans op overwinteren in een winter zoals diegene die we nu achter de rug hebben zal wel behoorlijk groot zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als ze echt -12 aankunnen zou ik ze gewoon buiten laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 Niet van mij, hè Er moet dan eigenlijk een bronvermelding bij , maar hier kun je de bloemen wel heel mooi zien ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts