Pigion Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Ik heb al vele jaren franbozen, maar altijd veel kleien vruchten. Het plukken kost dan veel tijd. Ook dit jaar weer ondanks dat ik slechts elke 10 cm een stengel aanhoud. Ik kom sporadisch bij prof. kwekers en daar zijn de vruchten veel groter. Water krijgen ze m.i. genoeg. Misschien te weinig meststoffen?Pigion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Structuur / voeding / ras; veel verschillende invloeden Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Ik heb hier ook verschillende frambozen; de kleintjes smaken het lekkerst...écht de frambozensmaak en bovendien sappig. Dan heb ik een paar struikjes met enorme frambozen....lijken wel aardbeien zo groot; helaas is de smaak zurig en nauwelijks framboos, ze zijn ook droog....Dan heb ik een paar struikjes met een soortje dat er precies tussen in zit en die ga ik langzaam maar zeker uitbreiden elk scheutje die in t gras opkomt, te behouden. Mijn struiken staan trouwens in een rij....nogal wild en bossig....doet niks af aan de grootte van de vruchten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pigion Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Ik weet dat er veel factoren zijn die de grote van de vruchten beinvloeden. - Ras : onbekend, ik heb dit ras al 20 jaar.- Structuur grond: zandgrond, aangevuld met bruine turf.- Bemesting : paardemest en N+P+K.- Water : In droge tijden geef ik water. Misschien toch een nieuw rijtje opzetten, misschien in grote potten. Ik weet dan in ieder geval het ras. Ik heb nu ook te veel tegelijk rijp. Het zal dan een laat ras worden. Pigion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Dan geef ze maar elke dag water, professionele kwekers geven meerdere keren per dag hun planten water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Mijn zomerframbozen geven ook kleine vruchten dit ligt aan het ras.Ik heb eind vorige jaar andere zomerframbozen geplant en die geven wel grote vruchten, de vrucht is ook steviger jammer genoeg vinden de vogels deze soort ook lekker terwijl ze van die andere afblijven. Met de smaak is trouwens niets mis van die kleine frambozen ze zijn gewoon klein en niet lang houdbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pigion Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Eigenlijk moet ik het probleem nuanceren:- 10% zijn grote vruchten- 40% zijn middelmatig groot.- 50% zijn klein.Dit is eeen schatting, ik heb ze niet geteld.Omdt er wel grote vruchten worden geproduceerd, denk ik dat het niet aan het ras ligt. Pigion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Een foto dan maar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Even puur over water: framboos wortelt nogal oppervlakkig. Bij mij op zandgrond betekent "in droge tijden water geven" feitelijk elke dag water geven, dus niet pas na een paar droge dagen. Bij zonnig weer is de grond hier na 1 dag al droog, tot waar de plant zijn wortels heeft. Het zou kunnen dat zelfs als het hier 2 keer per week regent, de plant gedurende die week toch de helft van de tijd droog staat. In dat geval zou extra water geven toch een beter resultaat kunnen geven. Ik doe dat dan maar, voor de zekerheid .Bij mij zitten er ook wel eens kleintjes tussen, maar de meesten komen wel aan hun maat: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Misschien een tip neem herfstframboos.Deze geeft nu en in de herfst,mooie grote vruchten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts