Jump to content

Kruiden in pot doen het niet goed.

Recommended Posts

2014040615365826521404113749.jpg

Ik heb een aantal weken geleden een aantal kruiden gekocht zoals munt ciroenmelisse, rozemarijn, rucola, tijm en nog meer,

Ze staan allemaal in potten (potjes) met afwatering. Tot aan het einde van de ochtend cq vroege middag staan ze in de zon.

Maar jammer genoeg gaan ze allemaal langzaam maar zeker dood. Wat doe ik toch verkeerd.

De potjes op de foto zijn allemaal veranderd daar heb ik allemaal nieuwe potten met afwateringssysteem voor gekocht. Aan welke voeding moet ik denken? Is er speciale voeding voor kruidenplantjes?

Vast een ongewenst brutale tip van mij. Lekker uit de te kleine potjes. Tafel weg. Planten lekker in het zonnetje in de volle grond. Hoef je veel minder water te geven ( in het begin nog wel even ) en weinig of nauwelijks te mesten voor dat soort kruiden / planten.

Zo makkelijk kan het zijn

Ik weet niet of je de kruidenplantjes gekocht hebt of zelf gezaaid. Gekochte plantjes zijn vaak vrij zwak, hebben altijd binnen gestaan en staan vaak met teveel in een te klein potje. Ik zou ze dus overpotten in ruime potten met lekkere verse potgrond. Je kunt ze ook voorzichtig scheurenen en in plukjes in nieuwe potten zetten of wat verder uit elkaar in een hele grote pot.

Meestal knappen ze dan wel weer op, al blijft het bij mij ook lastig sommige soorten goed te houden. Hier is de kervel helaas wijlen, maar toegegeven ik was helemaal vergeten die een grotere pot te geven M'n salie begon ook te verdorren, maar hopelijk heb ik die nog gered

Is het een probleem voor je om in de volle grond te werken, omdat je moeite hebt met bukken/hurken?

Dan is het wellicht een idee om verhoogde bakken te maken, zodat je erbij kunt staan/zitten.

Het is ook mijn ervaring dat gekochte kruiden vaak heel zwak zijn. Je moet dan al echt biologisch gekweekte kruiden hebben, en die dan rustig aan aan het buitenleven laten wennen.

of je gaat voor de afgeharde aldi kruidenplanten in het voorjaar (goedkoop) of van een kweker (wat duurder)

een grote bak is altijd beter, op pootjes kan goed als ie sterk genoeg is (zoeen bak wordt al snel zwaar, zeg 40x40x100 cm kan zomaar 150 kg worden)

Bukken of hurken lukt inderdaad niet.

Ik had de planten bij intratuin gekocht en allemaal de biologische versie.

Heb van het weekend eens de tijd genomen (samen met mijn man) om ze allemaal na te kijken. Flink terug gesnoeid en nu komt er bij iedere plant nieuw blad aan. Ik krijg de indruk dat ik er veel heb gered

Dank jullie wel voor alle reactie's

groetjes Masaya

Mijn ervaring is ook dat meer ruimte leidt tot groei en ontwikkeling en de huidige potmaat alleen tot tijdelijk behoudt en daarna afsterven.

Ik zet ze in mijn bak, die gewoon een stuk groter is, dan groeien ze en ontwikkelen ze. Basilicum houdt ik in de keuken in zo'n Mepal Pot met bak er onder die vanuit onder via een draad de aarde vochtig houdt.

En qua grond, gewoon wat luchtiger dmv bijmengen kokospotgrond van een Cocopeatblok van Action of wat fijn zand.