suus76 Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Vandaag ben ik weer wezen tuinieren, en tot mijn grote teleurstelling zag ik dat vrijwel al mijn pompoenen aangevreten zijn. Ik weet niet welk beest het dit keer was maar het ontneemt me alle plezier om iets te doen in de tuin. Meer dan de helft van mijn sugarsnaps is opgevreten, mijn tuinbonen aangevreten, mijn bieten opgevreten, mijn erwten opgevreten. Het kan toch niet zo zijn dat ik mijn volledige tuin moet overspannen met netten? Werkelijk alles wat ik tot nu toe neer heb gezet is voor het grootste deel opgevreten. De tuin van mijn buurman ligt er keurig bij, hij heeft geen last van ongedierte. Wat doe ik nou dan verkeerd, en hoe kan ik de resterende pompoentjes beschermen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Een foto zegt meer dan woorden. Heb je mooie hoekjes van dichte begroeiing, stenen, puin of takken waar het gespuis kan wonen Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 heel bekend probleem (gedeelde smart = dubbele smart ) maar je kunt het toch alleen voorkomen door te beschermen op de juiste tijd tegen het juiste beest:bonen etc met een netje tegen de vogels op afstand na de eerste peulvormingbieten tegen kleine knagers met een randje borderrol of ook een net afhankelijk van de mee-etersbladgroenten en kolen tegen vlinders ed met een ikea gordijnalles tegen slakken met een samengestelde oorlogsvoering borderrol, cacaodoppen, paddenpoel, rapen, eco korrelsalles tegen luis met lieveheersbeestjes of evt de spuit pompoenen heb ik nog niet gehad, heb je muizen? wat doet jouw buurman anders dan jij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 De sugarsnaps stonden in een bonenrek, maar de vogels durfden er wel in , zo bleek. Dat doen we volgend jaar anders. De erwten zijn vermoedelijk inderdaad door muizen opgevreten, die zijn niet eens opgekomen, en de voorgezaaide exemplaren zijn door de bladrandkever om zeep geholpen, de plantjes zijn enorm pierig gebleven en zijn nu zes weken na uitplanten nog maar 5 cm hoog, dat gaat hem niet worden. De bietjes, ik vermoed dat de fazanten dat geweest zijn, die de jonge zaailingen uit de grond getrokken hebben. Onze buurman had de zaailingen wat later uitgezet, dus ik gok dat ik gewoon de plantjes iets groter had moeten laten worden voor ik ze uit zette. Denk ik. Wat de pompoenen betreft, dat is echt een dier met tanden, ik zal er vanmiddag een foto van maken. Ik weet niet of het een konijn, egel of steenmarter is geweest maar het beest heeft flink huisgehouden. Onze tuin is redelijk netjes aan kant, geen stapels hout ofzo. Die van onze vrijwel nooit aanwezige buurman is een enorme puinhoop, die heeft grenzend aan onze tuin een hoge stapel droog hout liggen, een prachtige torenflat voor dieren dus. Onze buurman zonder vraat heeft de pompoenen in zijn tuin liggen, op het veld, wij hebben ze achter onze schuur aan de slootkant staan, tegen het hek aan. Misschien zijn het wel ratten die uit het water komen en gelijk aan het pompoenbuffet beginnen. Ik ga vanmiddag de pompoenen die ik nog heb in een pantykous doen, en aan het hek opbinden, en ook gaan we wat windmolentjes neerzetten, kijken of dit werkt. Andere tuiniers hebben al geroepen om vallen en strikken te zetten/leggen maar dat druist tegen iedere vezel van mijn gevoel in. Ik vind het namelijk niet erg als die diertjes op mijn tuin zitten, en als ze een beetje eten. Jammer vind ik het, dat ze alles eten. Ik zou graag een diervriendelijke oplossing zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Het enige wat ik kan zeggen : hier hetzelfde. Je kijkt, je concludeert, je neemt maatregelen. Dan wel volgend jaar weer anders. Het is gewoon niet anders.Echt álles moet onder netten ? Ja. Heel veel wel. Vogelnetten, insectennetten, vitrages.Dan slakkekorrels of andere maatregelen ( zie die topics ), dan de luizen nog. Dan allerhand bemestingsproblemen en kleine ziektes. Hebben we het nog niet over onkruid he ? ( waarom denk je dat dit forum floreert ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts