Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dank je voor de info. Volgens mij is Scomrid alleen in Belgie te koop. Ik kan het op het web nergens vinden. Als ik het goed begrijp is er niet veel aan te doen, behalve als ik nog Scomrid kan kopen en gebruiken? Als ik Scomrid niet kan vinden, dan de stengel afsnijden? Of is de plant al afgeschreven?

Geplaatst:

Caatjeh.

Het artikel waarnaar Itoero verwijst, is gericht op bedrijven die (heel grootschalig) tomaten telen.

Het wondverzorgingsmiddel is dus niet voor de particuliere verkoop.

Ik zou het zo laten en hopen dat de plant er door komt. Als je een tomaat dieft of bladen wegbreekt, maak je wonden. Natuurlijk is het verstandig om dat wat voorzichtig te doen (scherp mes, schaar) zodat de wonden niet te ruw zijn en daardoor minder bevattelijk voor infecties. Maar eerlijk gezegd ken ik weinig liefhebber-moestuiniers die dit altijd zo netjes en precies doen....en we zullen het bijna allemaal wel eens hebben: een plant met botrytis. Vaak zonder dat we er erg in hebben en meestal ook zonder heel erge gevolgen.

Op een kwekerij met vele honderden planten, die van de opbrengst moeten leven, is het een serieus probleem.

Mocht je wat lavameel of gesteentemeel hebben, zou je de wond en omgeving kunnen bepoederen ermee, Dat houdt de plek droog en helpt om verspreiding van de plek te voorkomen over de plant.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ze verzenden naar Nederland hoor.

Het is wel 10 euro verzendkost...en het product kost 13 euro.

Dit staat op de website:

Een infectie van Botrytis bij tomaat die normaal ontwikkeld, wordt slechts zichtbaar na 2 of 3 weken. Op dat moment is de schimmel al vrij ver in de stengel binnengedrongen en niet meer bereikbaar voor een fungicide.
Je kan de stengel dus wel afknippen onder de wonde, zodat er een zijscheut groeit die je nieuwe plant wordt.

Maar dan moet je de gemaakte wonde wel behandelen met een fungicide.

Kan een tomaat door dergelijke infectie heen groeien?

Dat lijkt me sterk.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Als ik de wond behandel met een bestrijdingsmiddel, dien ik dan nog steeds de stengel af te knippen, of kan de stengel dan blijven bestaan? Ik denk dat ik dat spul maar koop, er zitten zulke mooie grote tomaten aan de plant, als ik deze kan behouden, dan mot het maar wat kosten....de infectie zit onderaan de hoofdstengel, dus als ik die ervan af knip, is het einde verhaal van deze tomaat.

Geplaatst:

De stengel blijft bestaan, je moet alleen het geinfecteerd weefsel wegknippen voor je ze bespuit. Dat kan je met een scheer-mesje doen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb het spul toch maar gekocht. Ben benieuwd wat het gaat doen. Weer wat geleerd... grappig denk je dat je juist goed bezig bent voor je tomaten om wat blad te verwijderen, breng je de plant bijna om zeep...

Ik laat het jullie weten wat het effect is.

Geplaatst:

Ik knip stengels bij tomaten niet meer weg en laat ook geen stompjes meer staan, grote kans dat die stompjes door botrytis worden aangetast. Ik gebruik een mesje waar ik de (blad)stengel tot tegen de stam wegsnijdt. Het mes zorgt voor een gladde wond tegen de stam, en ik moet zeggen die wonden drogen mooi op en raken minder vaak geïnfecteerd.

Deze infectie kun je eventueel nog wegsnijden. Zorg er opnieuw voor dat de wond goed en snel op kan drogen.

Geplaatst:
Caatjeh.

Mocht je wat lavameel of gesteentemeel hebben, zou je de wond en omgeving kunnen bepoederen ermee, Dat houdt de plek droog en helpt om verspreiding van de plek te voorkomen over de plant.

Als je rookt, kun je ook gewoon de as van je peuk er overheen smeren. Vieze gewoonte natuurlijk, maar ja, verslaafd he...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...