Jump to content

Raapstelen worden geel hier en daar

harmony

Recommended Posts

De raapstelen staan nu al een tijdje boven. Zijn zo'n kleine 5cm hoog, gaat nog niet zo hard, ondanks bijna dagelijks flink sproeien.

Nu zag ik dat sommige blaadjes aan de buitenkant geel worden.

Is er een tekort aan meststof, of heeft het een andere reden?

Moet ik raapstelen en spinazie ook bijmesten?

De spinazie in de volle grond groeit bij mij ook traag. De spinazie in de kas gaat een stuk beter maar is ook eerder gezaaid.

Het is beter om een goede basisbemesting te geven voordat je spinazie gaat zaaien, bijvoorbeeld goed verteerde mest of compost. Dit bevordert ook de structuur van je grond. Ik zou zelf spinazie niet bijmesten maar in theorie, wanneer de bladgroei te wensen overlaat, zou je bij kunnen mesten met een meststof met een hoog stikstof gehalte.

Dat de bladgroei te wensen overlaat kan ook andere oorzaken hebben. In dit geval vermoed ik dat de droogte een van de oorzaken is van de trage groei en de gele blaadjes. Omdat je aangeeft dat je wel regelmatig water geeft durf ik dat natuurlijk niet met zekerheid te zeggen en kan het makkelijk ook iets van slechte bodemstructuur of een gebrek aan voeding zijn.

Edit: oh zie dat het om raapstelen gaat, geen idee maar ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt.

Jorg, dank je wel.

Door de moestuin (100m2) zijn 2 grote aanhangers compost gegaan, voor die tijd heeft onze buurman onze grond gegierd en er is voor het zaaien nog koemest op gegaan (korrels).

Ik heb vrijwel iedere avond gesproeid, maar ik heb ook geen idee hoe lang het duurt voor je spinazie of raapstelen kunt oogsten van de volle grond. Ik heb nog maar weinig moestuin-ervaring

Morgen gaat het waarschijnlijk regenen en wordt het wat frisser, misschien groeit alles dan ietsje vlotter. We zullen zien.

Groet, Monique

Jooze, ik denk dat elk blad wel wil verbranden, daarom sproeien we als de zon weg is bij de moestuin, aan het eind van de middag.

Ga nu even naar je blog kijken, ben heel nieuwsgierig naar andermans moestuinen

Groetjes,

Monique

Jorg, dank je wel.

Door de moestuin (100m2) zijn 2 grote aanhangers compost gegaan, voor die tijd heeft onze buurman onze grond gegierd en er is voor het zaaien nog koemest op gegaan (korrels).

Ik heb vrijwel iedere avond gesproeid, maar ik heb ook geen idee hoe lang het duurt voor je spinazie of raapstelen kunt oogsten van de volle grond. Ik heb nog maar weinig moestuin-ervaring

Morgen gaat het waarschijnlijk regenen en wordt het wat frisser, misschien groeit alles dan ietsje vlotter. We zullen zien.

Groet, Monique

Joh Monique, dit riekt (letterlijk) naar overbemesting...

Zou dat niet kunnen?