theadora Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Mijn Romatomaten zijn ongeveer 60 cm hoog en hebben vier bloemtrossen, moet ik dan de toppen er uit halen of kan ik hem nog wat hoger laten groeien tot er 6 a 7 bloemtrossen aan zitten? Grt Thea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Ik top meestal bij 4 ja. Maar de meesten gaan wel door naar 5 of zelfs 6. Zelf heb ik dat nooit gedaan. Tig redenen, maar voor mij is het vooral de kwaliteit en niet de kwantiteit waar ik op mik. De echte reden voor toppen, is, dat het op een gegeven moment geen zin heeft bloemen te laten komen, omdat de daaruit komende tomaten de rijpheid niet meer zullen gaan bereiken. In een ander topic zei Weknow het al : buitenteelt meestal half juli. Kasteelt rond begin/ half aug.En dan moet je nóg geluk hebben met het weer, ziektes enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theadora Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Dank je wel, zal nog één trosje laten gaan en dan gaat de top er uit. Grt Thea. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Kweek je ze in een kas of buiten? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Bit schreef: In een ander topic zei Weknow het al : buitenteelt meestal half juli. Kasteelt rond begin/ half aug.En dan moet je nóg geluk hebben met het weer, ziektes enz. Als ik dit al zo gezegd heb, dan nu een kleine correctie. Buiten 2e helft juli. (Anders zou ik nu al bijna moeten toppen en ik wilde toch echt nog een 2 weken wachten. De bloei en vruchtzetting buiten is echt nog in volle gang en met nu toppen zou ik vaak maar 2 a 3 trossen hebben buiten per plant (het verschilt wel duidelijk per ras, hoe ver een tomatenplant is met de vruchtzetting!) waar ik toch wel 3 a 4 trossen zou willen. Moet er wel bij zeggen dat ik pas laat, begin april, heb gezaaid.) De planten in de folietunnel zijn een stuk verder en veel forser. Daar heb ik nu wel al enkele hele grote getopt, omdat ze voldoende trossen hebben en het dak (2 meter) bereikt hebben. Andere die kleiner groeien tot hier, laat ik inderdaad nog even gaan en die mogen ca. 6 trossen vormen, voor ze in augustus worden getopt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Prima Weknow, kijk es aan. Hier trouwens alles 1 of 2 weken geleden getopt. De planten maken bij mij geen lange zomer. Vorig jaar en het jaar daarvoor was het na half augustus toch eigenlijk wel over.( dit is geen tip voor ánderen, het is gewoon zoals ik het doe. Op zich zou het wel veel langer moeten kunnen )Meeste buitenplanten halen bij mij 3 lagen, een aantal soortjes 4, een heel enkele 5. In kas eigenlijk ook wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Ik heb er een met al 12 trosjes(in kas) die ga ik terug naar omlaag leiden als die het dak bereikt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Vorig jaar heb ik een plant gehad die zeker twaalf trossen minitomaatjes had die tot ver in september nog heerlijke vruchten gaven. Die plant stond in een pot en had de hele dag zon.De planten van dit jaar zijn buiten wel ster maar doen het prachtig. Eerlijk gezegd wil ik ooit toppen. Ik een daar altijd over in dispuut metonymieën zoon die vind dat het wel beter is De planten in de kas bekijk ik per ras. De mirabelli-tomaten maken schermen met meer dan 30 tomaatjes per scherm. Daar zullen allicht minder trossen aankomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Mijn cocktailtomatenplant heeft ook enorm veel trossen, maar dat komt omdat ie 2 hoofdstengels heeft. Naar aanleiding van dit topic maar de bovenste bloemtrossen eraf gehaald. De andere jonge tomaatjes zouden anders niet af komen denk ik. Het hangt er vol mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theadora Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 Kweek je ze in een kas of buiten?Ik heb ze buiten onder de terrasoverkapping in de pot staan en zijn stevige planten, maar ik dacht dat ze hoger moesten worden.Maar ja ze hebben gewoon wel 5 trosjes waar al enkele tomaten aan zitten.Het weer werkt dan ook wel niet mee hé veel te weinig zon en te lage temperaturen waardoor alles niet zo snel groeit maar er zitten in ieder geval wel tomaten aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Het weer werkt dan ook wel niet mee hé veel te weinig zon en te lage temperaturen waardoor alles niet zo snel groeit maar er zitten in ieder geval wel tomaten aan. Nou..... Hoewel ik weet dat in Vlaanderen er wel enkele heel natte periodes en zonvloeden geweest zijn afgelopen tijd, is het al met al toch best een warm voorjaar en zomer. Zelden onder de 20 a 22 graden, zelfs hier aan de kust. Vele dagen warmer en volop zon. Dat hebben we de afgelopen jaren toch wel wat minder meegemaakt. In de zomer van 2011 is het nauwelijks boven de 16 graden geweest bijvoorbeeld. Voor onze lage landen is het echt geen dramatisch tomatenjaar, in ieder geval tot hier toe. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Aanvullend knip ik de eerste tros van elke plant ook nog eens in op een viertal bloemetjes zodat er ook nog veel energie naar de rest van de plant gaat ipv onmiddellijk alles naar de eerste tomaten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Dat doe ik inderdaad ook veelal. Ook wel afhankelijk van plant / type / conditie . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 @weknow hangt dat niet sterk af van waar je woont?Waar ik woon is het soms meer dan 8°C warmer dan aan de kust. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Ik denk dat hij gewoon de algemene tendens wilt weergeven en daarover kunnen we het zeker eens zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Dat doe ik inderdaad ook veelal. Ook wel afhankelijk van plant / type / conditie . Zijn er soorten waarvan je het niet doet ? Ik dacht dat het bevorderlijk was bij alle soorten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Theadora schreef: Het weer werkt dan ook wel niet mee hé veel te weinig zon en te lage temperaturen waardoor alles niet zo snel groeit maar er zitten in ieder geval wel tomaten aan. Weknow reageerde: Nou..... Hoewel ik weet dat in Vlaanderen er wel enkele heel natte periodes en zonvloeden geweest zijn afgelopen tijd, is het al met al toch best een warm voorjaar en zomer. Zelden onder de 20 a 22 graden, zelfs hier aan de kust. Vele dagen warmer en volop zon. Dat hebben we de afgelopen jaren toch wel wat minder meegemaakt. In de zomer van 2011 is het nauwelijks boven de 16 graden geweest bijvoorbeeld. Voor onze lage landen is het echt geen dramatisch tomatenjaar, in ieder geval tot hier toe.@weknow hangt dat niet sterk af van waar je woont? Itoero reageerde weer: Waar ik woon is het soms meer dan 8°C warmer dan aan de kust. Precies Itoero. Als het aan de kust al vrij warm weer is geweest, dan is het in Hoogstraten (een stuk landinwaards in Vlaanderen) nog warmer geweest. Ik wilde dus maar zeggen, dat het nogal veel meevalt met dit seizoen wat betreft de kou. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Dat is wel zo.Ook tijdens de regen was het niet zeker niet koud. Ik ben een paar keer buiten in de regen gaan zitten Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Wanneer de weersvoorspelling 20-22 graden is, is het op mijn balkonnetje al snel 30-36 graden....in de zon. Het staat vol met tomaten die nu beginnen te rijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Dat doe ik inderdaad ook veelal. Ook wel afhankelijk van plant / type / conditie . Zijn er soorten waarvan je het niet doet ? Ik dacht dat het bevorderlijk was bij alle soorten ? De mate waaróp laat ik afhangen van de plant. Ik volg niet zo zeer wetjes, omdat het moet ofzo. Je kijkt naar een plant en dan kan je van alles doen of nalaten. Kortom adaptief moestuinieren kun je dat wel noemen Maar inderdaad. Kwantiteit is bij mij geen maatstaf.Mooie lekkere tomaten wél. Lekker vooral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts