Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer maiskolven?


mw vogel

Aanbevolen berichten

We proberen nu voor de tweede keer mais te telen. Vorig jaar was het niet erg succesvol, nu heb ik een ander ras genomen: Tasty Sweet F1 hybride. De planten doen het geweldig, stevig, hoog, groen, veel scheuten in de oksels en bloeiaren bovenaan. Alleen... ik zie nog helemaal geen aanzetten voor maiskolven in de oksels. Wel scheuten dus, maar geen verdikking ofzo. Het lijkt me dat de vrouwelijke en de mannelijke bloemen toch ergens op eenzelfde tijdstip moeten verschijnen? Ik vroeg me af of er ook 'loze' planten bestaan, dus zonder kolven... Of ben ik gewoon te ongeduldig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de tasty sweet en ik heb ook veel planten waar de mannelijke bloem er voor de vrouwelijke was. Dat is geen probleem, de mannelijke bloemen blijven normaal lang genoeg bloeien.

Vergeet niet om handmatig te bestuiven als je geen grote groep planten hebt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt! Even wachten nog dus...

Over dat bestuiven: ik dacht dat het juist niet goed was als er maisvelden in de buurt zijn, omdat dan voedermais de smaak van de suikermais negatief beïnvloedt? Ergens anders (op dit forum?) iets gelezen over papieren zakken over de mais hangen... Maar dat is een ander topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zaad wilt winnen, moet je kruisbestuiving voorkomen, omdat uit het zaad geen goede mais groeit. Je kunt dus van mais normaal gesproken geen zaad winnen, tenzij je maatregelen neemt of een vroege mais neemt die voor de voedermais aan is, zoals groene mais. Van F1 groenten kun je sowieso geen zaad oogsten.

Voor de huidige mais maakt het niet uit, je krijgt geen andere smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruisbestuiving zorgt echt wel voor andere smaak.

Maar het is niet omdat je vlak naast een groot voedermais-veld zoete mais zet, dat die zoete mais oneetbaar wordt.

Ze moeten ook op dezelfde moment bloeien en die kans is klein.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de mannelijke bloemen van planten te verwijderen, worden die planten 100% door kuisbestuiving bevrucht.

Daardoor krijg je vruchtbare maiskorrels ...geschikt om te zaaien.

Je kan zo ook hybrid mais maken.

 

In't engels heet dat 'detasseling'.

 

edit: Grotere kolven krijg je er niet door.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk ras, die Tasty Sweet. Ik teel nu voor het vijfde jaar suikermaïs en dat is ieder jaar een groot succes. Niets aan doen, alles komt vanzelf goed. Alleen een goede tip: plant je mais zoveel mogelijk in een vierkant zodat er goede kans is op bestuiving ( windbestuiving). Wij doen altijd twee blokken die we een maand na elkaar uitplanten, dan heb je niet alles in één keer. Hoewel je ze prima kunt invriezen. Dit jaar doen we een soort experiment : van de éne helft heb ik de grondscheuten verwijdert en van de andere helft niet.. Eens kijken of het verschil maakt..

Het eerste blok heeft al heel dunne babykolven. De kinderen kunnen niet wachten!!

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, die enthousiaste verhalen over dit ras, en de groeiwijze is idd heel herkenbaar!

Gelukkig had ik de planten al in een vierkantje gezet, dus ik heb nu een heus mini maisveldje van 16 wuivende planten

Onze tuinbuurman zegt dat er maar één kolf per plant aankomt... Nou ja, dan kunnen we er in elk geval acht keer van eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vanmorgen op de gortdroge tuin en heb wat foto's gemaakt van de mais. Dit is niet zo'n erg goed jaar. Veel gele bladeren in de planten en niet alle stengels hebben mooie dikke kolven. De hele hoek van de tuin, waar de mais staat doet het niet zo goed. Geen idee waarom niet.

image13901405852124.jpg

image37881405852125.jpg

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, die enthousiaste verhalen over dit ras, en de groeiwijze is idd heel herkenbaar!

Gelukkig had ik de planten al in een vierkantje gezet, dus ik heb nu een heus mini maisveldje van 16 wuivende planten

Onze tuinbuurman zegt dat er maar één kolf per plant aankomt... Nou ja, dan kunnen we er in elk geval acht keer van eten!

 

Dit jaar lijkt het inderdaad eerder 1 kolf per plant te zijn, meestal heb ik er 2 per plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk ras, die Tasty Sweet. Ik teel nu voor het vijfde jaar suikermaïs en dat is ieder jaar een groot succes. Niets aan doen, alles komt vanzelf goed. !

 

Blijkbaar niet dus Ik besteed er veel aandacht aan.

Zo te zien staat je mais erg droog, en heeft tekort aan voeding hier en daar een scheutje water geven is echt niet afdoende om deze 'gulzige' planten aan te zetten tot 'dikke'' kolven.

Nog een tip: voldoende mest geven. Blad moet echt donker groene kleur hebben, geel blad gaat ten koste van je maiskorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Persica. Het lijkt inderdaad of ze droog staan, maar dat is niet zo. Ze krijgen veel extra water en hebben voldoende mest gehad. Maar die hele hoek doet het niet goed: rode uien niet, courgettes hebben midden in de oogst een aantal rottende courgettes geleverd, tegelijkertijd met de gele maisbladeren. Ik heb twee dagen gegoten met slootwater met een vervelende geur, dat deugde niet. Na die tijd is de ellende begonnen. De mais en de courgettes hebben daarna de draad weer opgepakt. Geen idee of het aan het slootwater heeft gelegen. Maar het zou wel fijn zijn als het eens twee dagen zou regenen, vandaag stelde weer niet veel voor, helaas.

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik begreep dat je suikermaïs het beste direct na het oogsten kunt koken, omdat het binnen 7 minuten na de oogst al de helft van zijn zoete smaak verloren zou hebben.

 

Dus als ik ga oogsten, zet ik maar gelijk een pan op het vuur dan...!

Alleen... hoe lang moet de maïs dan koken? En kook je de kolf in het geheel en haal je dan pas de korrels eraf, of hoe eet je zo'n ding eigenlijk op?

 

Ik heb ze dit jaar voor het eerst gezaaid maar heb eigenlijk helemaal geen idee wat ik er nou precies mee moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalt de schil en de "haren" van de kolf af en dan kook je de kolven ongeveer 15 minuten in licht gezouten water.

Ondertussen smelt je wat roomboter in een pannetje.

 

Je kan van die handige maiskolfprikkers kopen die je in beide uiteinden van de kolf kan prikken zodat je die wat makkelijker kan hanteren tijdens het eten.

 

maiskolfprikkers65031408797572.jpg

 

Andersoortige prikkers of vorken werken trouwens ook.

 

Mais uit het water halen en op je bord, roomboter er overheen gieten en zout erop strooien.

En dan maar knagen.... Of in de lengte of in de rondte...

 

Je kan ook de gare korrels van de kolf afsnijden voor als je losse korrels wilt.

En je kan de kolf natuurlijk ook in tweeën snijden als je dat handiger vind.

 

Geroosterd zijn ze ook erg lekker trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bio-fee, dat van die suikers heb ik ook ergens gelezen. Of het werkelijk zo snel gaat weet ik niet. Ik eet mijn kolfjes wel dezelfde dag, maar niet binnen 10 minuten, en ze zijn heerlijk Toch zal er wel een kern van waarheid in zitten, want mais uit de winkel vind ik niet te pruimen, dat zal dan wel aan die suikeromzetting liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...