Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonenstaken alleen voor spercibonen...

GardenBoys

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik vroeg mij af of bonenstaken alleen gebruikt worden voor stokslabonen of dat ik ze aankomend seizoen ook kan gebruiken voor de erwten en de kapucijners. Ik dacht zelf om de bonenstaken die ik over heb korter te maken en die dan in dezelfde opstelling te gebruiken voor de erwten en de kapucijners, ze groeien minder hoog dacht ik..

Ik vind zelf bonenstaken er veel mooier uitzien dan een hekwerk wat ik wel is zie, vandaar.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stokbonen kunnen 3 meter halen. Erwten en capucijners zijn meestal wat kleiner.

Toch is zo een ruiter of wigwam van stokken niet geschikt. Bonen draaien zich rond de stokken. Erwten willen zich met ranken kunnen vasthechten, die hebben met hier een daar een stok te weinig klimmogelijkheid. Twee stokken met gaas ertussen, waartegen een rij erwten kan opgroeien, kan wel. Evt een rij snoeihout met zijtakken van 1 m of wat langer(rijshout) neerleggen werkt ook goed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wel eens stokken in de vorm van een wigwam voor de peulen gebruikt. Ben inmiddels overgegaan op palen met raster ertussen ( op een rij gezetten peulen dus )

De wigwam kán wel hoor, je kan ook een wigwam maken van 6 of 8 stokken, maar het is wat Weknow zegt: groeit dan als een grote kluwe op en is vooral lastig met oogsten vind ik. Ze grijpen vooral elkáár vast en gaan zo wel omhoog, maar de hele handel heeft ook wel de neiging in mekaar te zakken. Je kan ook wigwam plaatsen met gaas er omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dit jaar als experiment gedaan (erwten met wigwam), dit was het resultaat:

Sugarsnaps (leunen tegen een pot aardbeien):

2014-06-14-1971501405949991.31

Peulen/kapucijners/doperwten (zijn allemaal naar achter gevallen, hangen tegen de tuinbonen erachter):

2014-06-13-1946991405950083.01

Oogst was prima, maar zoals je ziet grijpen de planten elkaar, en zodra ze topzwaar worden vallen ze gezellig met zn allen buiten de wigwam.

Ik heb het omvallen de eerste meter voorkomen met allerhande touwtjes om de wigwam, maar deze planten werden 2m hoog, dus viel de top alsnog om.

Het is ook lastig oogsten in zo'n oerwoud, een deel van de peulen vond ik pas bij het opruimen van de planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...