Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum Geel en verschrompeld

Mark Prins

Recommended Posts

Hoi mensen,

Ik heb wat basilicum planten gekweekt uit een zakje van de Lidl. Fantastisch hoe zo'n zakje van 30 cent toch wel een stuk of 10 planten oplevert . Nu kom ik na de vakantie terug (mijn ouders hebben ze dagelijks water gegeven in die tijd), en beginnen de plantjes langzaam geel te worden, te hangen en de blaadjes beginnen te verschrompelen. Ze smaken ook bitterder nu.

2014-07-19-2178421406144770.11

Wat is er aan de hand? Moeten ze nog meer water krijgen dan ze al krijgen? Zijn de potjes te klein? Ter achtergrond info, ze staan de hele dag in de zon, is dat slecht voor basilicum? Ik hoor graag suggesties van jullie, dit is immers mijn eerste generatie basilicum. Is het trouwens slim om de plantjes gewoon buiten in de grond te gaan zetten? Ze zijn groot geworden in het raam.

Groetjes, Mark

Nieuwe grotere pot met verse potgrond, baslilicum toppen tijdens het oogsten dan groeit ie eventueel weer goed bij (weet je nooit zeker met supermarktspul).

Basilicum houdt niet van natte voeten.

Maar je kan natuurlijk ook nog gaan zaaien...

Supermarkt spul lijkt me hier niet het probleem, het zijn eigen zaaisels... Hier staan ze in volle grond, gaat goed. Helft heeft na het zaaien de omzetting naar volle grond erg goed verteerd de andere helft niet zo. Die buiten tussen de tomaten wat gaan die goed zeg

Kruiden in pot is altijd wat moeilijk maar zo te zien heb je het tot nu toe wel erg goed gedaan lijkt me. Nog meer water geven is niet nodig, minder zon ook niet denk ik want ze hebben wel graag wat zon.

Ik zie ook dat hij begint met bloeien. Voor veel planten betekent dat dat de kwaliteit van het blad achteruit gaat, omdat ze alle energie steken in de bloem: want ze willen zich voortplanten, het blad heeft z'n belangrijkste taken al voltooid. Daar zou ook best de oorzaak kunnen liggen, ookal denk ik wel dat het potje niet bepaald ruim is en de smaak kan ook flink beïnvloedt worden door (te weinig) voeding. Mocht de bloem de oorzaak zijn, dan is het slechte nieuws dat je er vrij weinig aan kan doen (de bloem er zo vroeg mogelijk uithalen, maar dat is hier dan al te laat). Maar mocht de bloem de oorzaak zijn: dan zouden plantjes waar nog geen knoppen aanzitten beter moeten smaken dan de plantjes met knoppen.

Bedankt voor jullie antwoord! Ik heb daarnet de topjes eraf gehaald, ik ga de planten in grotere potten doen (aangevuld met nieuwe potgrond) en ik ga enkele planten aanzienlijk minder water geven, de rest krijgen de hoeveelheid die ze nu ook krijgen. Ik ben benieuwd hoe lang ze blijven staan! Als ze weer diep groen worden eet ik ze denk ik (grotendeels) op.

Nog 1 vraag, basilicum planten worden nooit ouder dan 1 jaar toch? Als ik ze met pot weer naar binnen haal in de winter, zouden ze dan ouder kunnen worden?

Groene groeten!

Mark

Ik gaf dus hier al het advies om de Basilicum te toppen. Op die manier loopt ie mooi uit en gaat ie een lekkere bos vormen in plaats van dat het alleen hoge steeltjes zijn en ie uiteindelijk snel in de bloei schiet. Dat is hoe je een Basilicumplant gezond houdt.

Dus niet hier en daar een blaadje oogsten maar steeds de toppen gebruiken (zorgen dat er uitlopers onder zitten).

En Basilicum kan zeker wel ouder als 1 jaar worden onder de juiste omstandigheden.

Zag zowaar ooit hier in Groningen een mega grote meerjarige plant in een grote bak op een balkon.

Hmm. Kán ook wel, maar was dat wel een meerjarige ? Ik heb ze ook wel eens 80-100 cm gehad hoor, in grote pot ( Binnen overigens ).

Volgens mij is daar al eens een uitgebreid topic over geweest, over Basilicum de winter door krijgen.

Heb ik het over de Basilicum genovese van topic-starter he ?

Mijn manier om grote planten van de genovese, met groot sappig ( geen stijve bittere of gebobbeld ) blad te krijgen: Vooral een hoge pot nemen, Basilicum wortelt graag diep. De pot op diepe ruime schotel. En juist wél vrij veel water geven, maar de potgrond droog houden. Dat doe je door alleen op de schotel water te geven. Bij behoorlijke warmte wel 2x per dag water geven, bij hitte zelfs 3x. Hoeft niet in de volle zon, liever niet zelfs, maar wel zo licht mogelijk. Ik hou m graag binnen, niet op de wind enzo, niet in de kou. Soms met de plantenspuit licht broezen.

Maar hoe dan ook, op een gegeven moment komt toch de bloei er in. Dat kan je lang willen uitstellen, maar op een gegeven moment gebeurt dat toch. En daarna gaat de plant rap achteruit.

En mest wil dat ding ook. Ik doe wat korrels ( van die langzaam mest afgevende korrels ) door de potgrond bij het oppotten.

Jongens bedankt voor jullie goede tips. De planten zijn weer aan het aantrekken. Kleur wordt langzaam beter de blaadjes staan al iets meer en ze zien er wat gezonder uit. Ik hoop dat de trend voort zet! Na de laatste foto is het eerst nog wat erger geworden voor ik ze verpot heb, bovendien zijn de camera instellingen automatisch dus het verschil is met deze foto's niet super goed te zien. Maar in het echt is het wel merkbaar.

2014-08-03-1432601407074783.14

2014-08-03-1477351407074791.14