Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven drogen uit


RemcoE

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met mijn druif.

In het voorjaar heb ik een druif gekocht en aangeplant in mijn tuin. Hij staat nu dus ongeveer 3-4 maanden.

 

Sinds een paar weken drogen de druiven uit en vallen van de druif. Wat is er mee aan de hand?

De witte vlekken zijn oude vogelpoepjes

 

2014-07-30-2081711406747035.34

 

2014-07-30-2064031406747065.34

 

2014-07-30-2077681406747084.35

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thea,

 

Ik geef hem, als het niet regent, iedere keer een beetje water mee. Dus ik zou niet denken aan vocht tekort.

 

De druif staat net 3-4 maanden in een plantengat van 1 meter diep bij 50cm breed gevuld met onbemeste potgrond waar ik een klein handje koemest korrels doorheen heb gestrooid. Zou dit te weinig voeding zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, denk ik niet dat je van een in dit voorjaar geplante druif mag verwachten dat hij een ruime hoeveelheid trossen kan dragen. Dat trekt die plant niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel. Dat is denk ik een mogelijke oorzaak. De plant kan niet alles tegelijk zijn 1e jaar ( eigenlijk pas een paar maanden ): én groeien, én vruchten gezond groot laten worden.

11 trosjes is echt een beetje veel van het goede. 1e jaar beter helemaal géén vrucht, of als het dan moet om de nieuwsgierigheid te stillen : 1 trosje ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het op een verschijnsel dat lamsteligheid heet. Zelf heb ik er bij mijn druiven al eens eerder mee te maken gehad en of de plant dan klein of groot is maakt weinig uit. Symptoom is dat de steeltjes waar de bessen aan hangen verkleuren en verdrogen zodat er geen sapstroom naar de bessen meer mogelijk is. Gevolg is dat ook de bessen verdrogen en af vallen.

 

Voor het ontstaan van lamsteligheid kunnen er meerdere oorzaken zijn. Via google is veel over lamsteligheid te vinden maar kijk bijvoorbeeld ook eens even hier :

 

http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/vitis_lamsteligheid.htm

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...