RemcoE Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Ik heb een probleem met mijn druif. In het voorjaar heb ik een druif gekocht en aangeplant in mijn tuin. Hij staat nu dus ongeveer 3-4 maanden. Sinds een paar weken drogen de druiven uit en vallen van de druif. Wat is er mee aan de hand?De witte vlekken zijn oude vogelpoepjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Zet er maar een grote bloempot er naast .Half in de grond met beetje koemest ofze.Gee elke week maar water via de bloempot. Zo doe ik het met mijn druif. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted July 30, 2014 Author Share Posted July 30, 2014 Thea, Ik geef hem, als het niet regent, iedere keer een beetje water mee. Dus ik zou niet denken aan vocht tekort. De druif staat net 3-4 maanden in een plantengat van 1 meter diep bij 50cm breed gevuld met onbemeste potgrond waar ik een klein handje koemest korrels doorheen heb gestrooid. Zou dit te weinig voeding zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Druif houd wel van mest en kalk Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Eerlijk gezegd, denk ik niet dat je van een in dit voorjaar geplante druif mag verwachten dat hij een ruime hoeveelheid trossen kan dragen. Dat trekt die plant niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted July 30, 2014 Author Share Posted July 30, 2014 Ik verwijt hem ook niets Ik ben alleen benieuwd waardoor het komt. De druif staat in het gras en die word regelmatig bijgehouden met koemest korrels en wat kalk. Hoeveel heeft zon druif nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Wel. Dat is denk ik een mogelijke oorzaak. De plant kan niet alles tegelijk zijn 1e jaar ( eigenlijk pas een paar maanden ): én groeien, én vruchten gezond groot laten worden. 11 trosjes is echt een beetje veel van het goede. 1e jaar beter helemaal géén vrucht, of als het dan moet om de nieuwsgierigheid te stillen : 1 trosje ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Ik hou het op een verschijnsel dat lamsteligheid heet. Zelf heb ik er bij mijn druiven al eens eerder mee te maken gehad en of de plant dan klein of groot is maakt weinig uit. Symptoom is dat de steeltjes waar de bessen aan hangen verkleuren en verdrogen zodat er geen sapstroom naar de bessen meer mogelijk is. Gevolg is dat ook de bessen verdrogen en af vallen. Voor het ontstaan van lamsteligheid kunnen er meerdere oorzaken zijn. Via google is veel over lamsteligheid te vinden maar kijk bijvoorbeeld ook eens even hier : http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/vitis_lamsteligheid.htm Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 31, 2014 Share Posted July 31, 2014 Ik zou toch ook de meeste trossen met pijn afdoen. Die kleine prutsen vergen veel energie van de jonge druivelaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted July 31, 2014 Author Share Posted July 31, 2014 Ik heb maar meteen gehandeld en wat trossen verwijderd.Ik hoop de druif zo een beetje te ontstressen Ik kreeg het niet over mijn hart om alles weg te halen en heb 3 trosjes laten hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts