cees7274 Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Hallo allemaal Ik kwam via het zoeken deze link tegen: verplaatsen-van-aspergeplanten-t3045.htmlIk weet niet helemaal zeker wat de nettiquete (spelling?) in dit geval is: alsnog reageren op de bestaande discussie of een nieuw draadje opstarten? Moderater, kun je me hiermee helpen? Het gaat er in ieder geval om dat ik een bestaand bed wil verplaatsen. Volgens mij is er dit jaar niet echt geoogst. Ik zie in ieder geval heeeel lange stengels, zeker tot aan mijn neus uitlopend in mooie pluimen. En het moet dus ivm met de overdracht tuin voor 31-12. Hoe sneller hoe beter lijkt me In de eerder genoemde link wordt ook verwezen naar een eerdere bijdrage, maar die kan ik dus niet vinden. Het gezond verstand raadplegende dacht ik als volgt: bestaande pluimen / stengels afsteken op maaiveldniveau? Of er onder? Maar dan, dan weet ik het dus echt ff niet meer. Heb tot nog toe alleen asperges op mijn bord gehad. Iemand enig idee? En kan die persoon het dan heel praktisch schetsen qua handelingen? Mijn hartelijke dank alvast! Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela († maart 2025) Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Hoe oud is het asperge bed?Als het namelijk al een paar jaar ligt zou ik er niet aan beginnen.Als je het toch wil doen zou ik wachten tot het lof is afgestorven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Dank Angela, het bed is 2,5 jaar oud en het voornemen is om in november aan de slag te gaan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 OK, 2,5 jaar dan is het geen gek idee.Ik zou de stengels pas afsteken als ze afgestorven zijn..dat moet in november wel zo zijn. En dan heel voorzichtig aarde afgraven totdat je de bodem van de plant ziet..en op t laatst met een riek(greep) de klauwen voorzichtig loshalen. Probeer zo min mogelijk de "neuzen" te beschadigen.Verder opnieuw planten, daar vind je zat info over. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Dank ook Appelvrouw. Nog praktische tips verder? En zijn er nog anderen die dezelfde mening zijn toegdaan? Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Ik schreef "zo min mogelijk de neuzen"maar daar horen ook de wortels bij. Beschadig die ook zo min mogelijk. En begin vast met een nw bed met flink compost etc... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Dank je wel Appelvrouw. Het zal erom spannen. Ze staan naast de kas die ik nog uit moet graven....Hopelijk kan ik het bed heel houden, maar eea is erg dichtbij elkaar gepland. (Het lijkt mijn eigen tuin wel -) groet, Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts