DVL Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Ik heb dit jaar maar eens een nieuwe methode toegepast om tomaten zaden te oogsten. Deze methode heb ik overgenomen van een forum en de uitvinder / auteur van deze methode is FransNL. Ik wil jullie deze methode niet onthouden omdat ik denk dat dit een handige methode is om mooie schone tomaten zaden te krijgen. Nodig:* Een mesje* Een zeef* Een bord* Fijn zand zoals zilverzand 1. Neem een overrijpe tomaat en snijdt deze tomaat doormidden. Haal de zaden uit de tomaat en spoel ze in een zeef schoon. De vliesjes rond de zaden laten nu al los. 2. Strooi op een bord een bodem fijn zand en vermeng de zaden met het zand. 3. Zet het bord op een zonnige ,maar beschutte plaats zodat het vocht kan verdampen. Roer elke dag even door het zand om dit proces te versnellen. 4. Na enkele dagen is het zand droog en kun je het zand door de zeef halen. Het fijne zand loopt weg door de zeef en de schone, droge zaden blijven achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Hoi, Goed idee! Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Da's inderdaad een supergoed idee!! Door dat "omroeren" raak je dan ook dat gel-achtige vlies om het zaadje kwijt?Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Hier is al een topic over. Zie: oogsten-of-winnen-van-tomatenzaden-t130.html#p345De drie methoden aldaar:- Drogen op keukenpapier- Drogen m.b.v. droog zand- De gist methodeIn het resultaat is er weinig / geen verschil. Ik vind de gistmethode het makkelijkst. Vervolgberichten graag in bovenvermeld bericht. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Wat me opvalt is dat "onze" Frans daar die exact zelfde methode post als zijnde zijn idee... Aangezien 1 + 1 = 2 denk ik dan ook dat de info van FransNL die je ergens op een forum gevonden had de info hier op ons forum is van en dus van diezelfde Frans is Ik gebruik echter altijd de gist methode, ook weinig werk aan maar dat neemt niet weg dat dit ook een goed idee is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 De openingspost is ook al vijf jaar oud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Enkel de openingspost ja. Dat was me idd niet opgevallen, is zowat gelijktijdig gemaakt met het topic waar naar verwezen werd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts