Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenzaden drogen


DVL

Aanbevolen berichten

Ik heb dit jaar maar eens een nieuwe methode toegepast om tomaten zaden te oogsten. Deze methode heb ik overgenomen van een forum en de uitvinder / auteur van deze methode is FransNL.

Ik wil jullie deze methode niet onthouden omdat ik denk dat dit een handige methode is om mooie schone tomaten zaden te krijgen.

 

Nodig:

* Een mesje

* Een zeef

* Een bord

* Fijn zand zoals zilverzand

 

1. Neem een overrijpe tomaat en snijdt deze tomaat doormidden. Haal de zaden uit de tomaat en spoel ze in een zeef schoon. De vliesjes rond de zaden laten nu al los.

 

2. Strooi op een bord een bodem fijn zand en vermeng de zaden met het zand.

 

3. Zet het bord op een zonnige ,maar beschutte plaats zodat het vocht kan verdampen. Roer elke dag even door het zand om dit proces te versnellen.

 

4. Na enkele dagen is het zand droog en kun je het zand door de zeef halen. Het fijne zand loopt weg door de zeef en de schone, droge zaden blijven achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Hier is al een topic over. Zie: oogsten-of-winnen-van-tomatenzaden-t130.html#p345

De drie methoden aldaar:

- Drogen op keukenpapier

- Drogen m.b.v. droog zand

- De gist methode

In het resultaat is er weinig / geen verschil. Ik vind de gistmethode het makkelijkst.

 

Vervolgberichten graag in bovenvermeld bericht.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me opvalt is dat "onze" Frans daar die exact zelfde methode post als zijnde zijn idee...

Aangezien 1 + 1 = 2 denk ik dan ook dat de info van FransNL die je ergens op een forum gevonden had de info hier op ons forum is van en dus van diezelfde Frans is

 

 

Ik gebruik echter altijd de gist methode, ook weinig werk aan maar dat neemt niet weg dat dit ook een goed idee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...