Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koolrabi: witte aders in vruchtvlees


ortobe

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak van onderstaand probleem. Soms zijn er witte, zeer goed zichtbare vlekken aanwezig in het vruchtvlees van mijn koolrabi (zie ook onderstaande foto). Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt.

 

Zt76TV.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het begin van een meer houterige structuur in het vruchtvlees, die in vroegere rassen meer voorkwam dan bij de nieuwere, waar het is uitgeselecteerd. Het is eigen aan koolrabi. Als het te veel wordt en te ver gaat, dan is (een gedeelte van) de knol niet meer echt lekker: vezelige draderige structuur die je ook niet met koken nog weg krijgt. Ze worden "houterig", zo wordt het genoemd.

 

Het ontstaat als de plant ongelijkmatig groeit....te droog, te onregelmatig nat, te weinig kalium t.o.v. andere voedingstoffen. Kweken in humusrijke grond, die goed vocht vasthoudt maar niet echt nat blijft, is aan te bevelen om dit effect te voorkomen. De rassen van de laatste decennia hebben er veel minder last van.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...