Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verbena bonariensis


koenpoging

Aanbevolen berichten

Kan iemand me helpen?

 

We hebben onze tuin laten her aanleggen een drietal jaren geleden en in combinatie met siergras werd rond het terras Verbena Bonariensis geplant.

Dit is het resultaat na driejaar en vertrekkende van een 20- tal plantjes . Wij zijn heel tevreden op een puntje na : de bloemen zijn nogal groot en hellen over

 

IMG026815761408601239.jpg

 

Is de enige oplossing iets esthetischt te zoeken op de markt om deze ergens mee tegen te houden ? We hebben het nu voorlopig met een touwtje gedaan maar geen mooi zicht

 

groeten

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut een plant die ik, als het maar enigszins passend is, graag toepas in de tuinenaanleg. Ook in mijn eigen tuin her en der wat bossen staan.

 

paar tips.

Zeker dit jaar ( weinig winter ) is de plant vroeg van start gegaan en bloeit nu al maanden. En het gaat maar door. Zaait overigens als een gek ook nog eens.

Wat ik elk jaar doe is hem in ieder geval 1x ( rond de langste dag ) of zelfs 2x ( half juli nog een x ), een heel deel terugzetten. Dus insnoeien. Ongeveer op 40-60 cm hoogte. Het onderste deel van de plant verhout dan sterker en wordt daarmee steviger. De plant groeit gewoon weer verder aan, wordt verder niet hoger ofzo, en bloeit door en door.

 

Andere optie is, om een aantal stevigere, ook wat hoge, stijgers in jouw rij planten op te nemen. Met stijgers bedoel ik dan : planten.

Planten waar, zeg maar, die verbena zich aan kan vasthouden en niet als één massa naar voren komt. Ik zelf heb daar rozen voor, Digitalis ( bruikbaar voor het eerste deel van de zomer ) en Monnikskap ( herfst ). De verbena is bijna een soort van kleefplant; allemaal weerhaakjes over de hele plant heen. Die blijft heel goed hangen in andere planten. Die noem ik dan de stijgers. De Verbena is dan de wever, die zich mag weven door al het andere heen

 

Dan is bij jou het geval, dat je hovenier een foutje gemaakt heeft.

Op zich allemaal prachtig en mooi, maar de verbena is een absolute licht plant. Die wil zo veel mogelijk licht. Hij staat bij jou ( weliswaar tegen een witte ) tegen een muur. De natuurlijke neiging zal de plant hebben, van de muur áf te groeien.

 

Andere simpelere optie voor nú is : korte bamboe stokken kopen, wel stevige. Dus de langere door midden knippen. Op dit deel langs je wand toch zeker 12 - 15 schat ik. en dan aan die stokken die je in de planten steekt tot op een cm of 60-70, de planten daar aan vast maken. zo heb je 12-15 stijgers. de rest houdt zich daar aan vast. Doe dat zó, dat je het nauwelijks ziet. Niet met 2 stokken en een touw van 3 meter wat je nu doet.

Deel wat wegsnoeien nu nog, kan overigens ook hoor. Groeit allemaal nog bij.

 

Heb je er wat aan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Bit!!

 

Ik overleg met de vrouw (zij was vroeger floriste en mag ik niet negeren , ik kom nog terug met foto ))))))) van het resultaat.

 

Dank voor je vakkundige uitleg!

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

IMG028831281409515410.JPGIMG028963391409515411.JPG

 

Eventjes wat opgekuist , had nog van die geleiders liggen die ik normaal gebruik voor de Hortensia , die komen goed van pas. Heb bewust nog niet veel gesnoeid, vond dat ik teveel bloemen zou verliezen.

Zoals je ziet ze staan nog niet allemaal even recht, maar hopelijk komt dit nog wel .

 

Groeten

 

Koen

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...