kenbeimer Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Leuk verhaal. Mijn oma (die normaal altijd ALLES opruimt) heeft een mandarijnpit bij mij thuis laten liggen. Was het niet van haar gewend, maar heb besloten hem voor de lol te zaaien. "Het wordt toch niets en ik ben er makkelijk van af." Ik heb de pit niet voorbehandeld, gewassen of gedroogd, gewoon direct gezaaid. Er gebeurde uiteraard niets. Maanden later haalde ik alle grond uit de propegator en zag de pit nog zitten en deze zat onder de schimmel. Ik weet niet wat mij heeft besloten hem alsnog opnieuw te zaaien, maar dat heb ik dus gedaan. In mei 2012 was dit het resultaat! De groei hield ik ijverig bij, alleen was het plantje niet zo ijverig als dat ik was. Desaltemin was ik in oktober 2013 heel erg trots op de groei van het mandarijnplantje! Zoals je op de foto kon zien, ging de gezondheid achteruit. De reden was wolluis en in de zomermaanden werd het er niet beter op, waardoor ik heb besloten hem buiten te zetten, zodat de natuur de rest kon doen. 's Winters vorstvrij en koel wegzetten kan ik helaas niet, maar die paar maanden buiten in 2014 hebben het plantje heel erg goed gedaan en de groei was explosief! Deze foto heb ik vandaag gemaakt. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig. Het is een mandarijnpit uit een supermarkt mandarijn, die mijn oma rond 2011/2012 meenam en nuttigde, geen idee welke soort. Maakt ook weinig uit, omdat mandarijnen niet zaadvast zijn. Ik was benieuwd wanneer mijn plantje voor het eerst kan bloeien. Zelfde regels als wilde appels? (ca. 10-15 jaar) of mogelijk sneller? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kroongj Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Als ik wat rondkijk op het wereldwijde web vind ik tijden die uiteenlopen van 3 tot 5 jaar tot de eerste bloei. Quote Groet, Geert-Jan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 21 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Had zelf ook even gegoogled, maar vond het niet, thanks! Dat maakt het heel spannend, want volgens die cijfers kan ik vanaf 2015 (volgend jaar) de eerste bloei mogelijk al verwachten! Maar mijn planten stellen het meestal uit. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Ik wil je niet ontmoedigen Ken maar er is ook de mogelijkheid dat hij nooit zal bloeien. Mijn broer plantte ongeveer 50 jaar geleden als kind een madarijnen- of sinaasappelpit waar een keurig boompje uit ontstond. Het boompje heeft hij nog steeds , wordt ieder jaar keurig gesnoeid om hem niet te groot te laten worden , maar er is in al die jaren nog niet één bloemetje aan gekomen. Ik zal er wel eens een foto van maken als ik weer bij hem kom. Ik ben n.a.v. jouw vraag , maar vooral omdat ik daardoor aan het boompje van mijn broer dacht ,eens gaan zoeken . Ik heb dus eigenlijk meer gezocht naar het waarom van het niet bloeien dan naar wanneer zo'n boompje wèl bloeit. Ik vond het volgende. Het gaat hier wel over het zaaien van citroenpitten maar het verhaal zal ook wel op gaan voor andere citrusvruchten. Wanneer men citroenpitten zaait, groeit daaruit een wilde vorm, die niet of pas na lange tijd bloeit. Daarom worden deze struikjes in het tweede jaar, als ze de dikte van een potlood hebben, geënt met een ent van C. aurantium of van een dwergvorm. De plant dient op een lichte plaats te staan en 's zomers zoveel mogelijk in de buitenlucht. In de zomer veel water geven, in de winter slechts de kluit vochtig houden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Wil daar nog wel iets aan toe voegen: 's zomers echt behoorlijk water geven ( ook weer van ónder af; bovenste laag grond mag droog lijken ), wat Frans dus ook citeert. Maar 's winters kluit vochtig houden, zou ik willen zeggen : kluit 's winters aan de droge kant houden ( geen groei stimulans geven ) en vooral zo koel mogelijk en licht ! Licht , licht.Moeilijk ding dus 's winters.Afgelopen winter was helemaal super : ding hoefde geeneens naar binnen ( wel aan de droge kant houden dus, niet in de regen ). Kan een graadje vorst hebben hoor. Bloei. Wat Frans zegt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 21 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Vandaar dat de groei zo explosief was. Met al die regen van deze zomer hebben we een blije mandarijn. Ook al zou die nooit bloeien, als ie meer groeit. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 22 augustus 2014 Share Geplaatst: 22 augustus 2014 Hier ben ik na 18 jaar ook nog steeds aan het wachten tot mijn sinaasappelboom eens gaat bloeien. Hij is inmiddels bijna 2 m hoog, dus daar ligt het niet aan. Ik wil volgend voorjaar scheutjes van een bloeiend exemplaar gaan enten in deze boom, zodat dit mogelijk de boom zelf aanhet bloeien zet. Ingrijpende snoei, zoasl is te zien op de foto, heeft ook niet geholpen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 22 augustus 2014 Share Geplaatst: 22 augustus 2014 , maar er is in al die jaren nog niet één bloemetje aan gekomen. Ik zal er wel eens een foto van maken als ik weer bij hem kom.Dit is hem dan . Toevallig vorige week weer eens rigoureus terug gesnoeid zodat zijn kroon weer behoorlijk kompakt is. Volgens mijn broer is zijn precieze leeftijd 47 jaar en heeft hij nog nooit gebloeid. Hij bezit nog een tweede uit pit gekweekt exemplaar . Minder fors dan de eerste en al zie je dat er niet aan af , hij is ongeveer 40 jaar oud. Dit boompje is uiteindelijk toch gaan bloeien maar dan wel met maar heel weinig bloemetjes. Voor het eerst deed hij dat vijf jaar geleden. Als je goed kijkt zie je twee mini-sinaassappeltjes hangen.(De plant rechts is een gecultiveerde citroen.) Dus als het zo ook met jouw boompje gaat Ken zul je of nooit bloemetjes zien of pas tegen de tijd dat je je AOW leeftijd bereikt. Even geduld dus. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Winters Geplaatst: 23 augustus 2014 Share Geplaatst: 23 augustus 2014 Wat een prachtige bomen allemaal!Als die van mij (citroen en sinaasappel) ook zo mooi worden dan zou ik het niet zo erg vinden als ze niet bloeien (al zou het wel leuk zijn natuurlijk ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 23 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 23 augustus 2014 Die van mij wordt denk ik echt een stuikje en niet echt een boompje. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Winters Geplaatst: 24 augustus 2014 Share Geplaatst: 24 augustus 2014 Ik heb ook een mandarijnstruikje. Gekocht op de markt.Er zitten nu hele kleine groene mandarijntjes aan. Maar of ze straks gaan smaken is een 2e. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charel Geplaatst: 16 oktober 2015 Share Geplaatst: 16 oktober 2015 Heb twee mandarijnen uit pit. Na ruim 10 jaar eerste bloei en dit jaar volop vruchten. (Ongeveer 70 stuks. Staan beschut in de volle grond. Zijn na 15 jaar bijna 3 m hoog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charel Geplaatst: 16 oktober 2015 Share Geplaatst: 16 oktober 2015 Recente foto van mandarijnen aan bomen uit pit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 17 oktober 2015 Share Geplaatst: 17 oktober 2015 Geduld wordt beloond Op de achtergrond zie ik het blad van nóg zo'n zeer 'zachte' groeier. Je moet wel op een bevoorrechte positie wonen, sowieso zeeland zie ik. Mijn vraag is : hoe is dat gegaan toen, een paar jaar terug, met die hele zware vorst die we toen hadden in maart ( hier in Rotterdam -18gr ). Wat voor maatregelen heb je toen getroffen ? en dan natuurlijk de vraag : zijn ze een beetje genietbaar ? Mijn mandarijn heb ik er uit gegooid, heel gewoon omdat ze echt niet te eten waren zo droog en zuur. Groeien deed hij als de beste trouwens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 17 oktober 2015 Share Geplaatst: 17 oktober 2015 Ben benieuwd of we antwoorden gaan krijgen van deze Charel... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 18 oktober 2015 Share Geplaatst: 18 oktober 2015 De boom van Charel is ook geen mandarijn. Het is een Poncirus trifoliata. Dat verklaart ook dat deze het in de vollegrond doet, want deze is redelijk winterhard. Overigens wordt deze soort ook gebruikt als onderstam voor citrus. Dus wellicht ontstaan uit een pit uit een vrucht van een scheut uit de onderstam? In ieder geval zijn deze vruchten zo niet te eten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 18 oktober 2015 Share Geplaatst: 18 oktober 2015 @ Dennis, bedankt voor deze heldere uitleg, het verhaal dat het hier zou gaan om een échte mandarijn zou gaan leek mij ook al onaannemelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 18 oktober 2015 Share Geplaatst: 18 oktober 2015 ahzo. Ja dat verklaart dat wel. Ken ik die struik trouwens ook wel, maar ik zie niet gelijk zo het verschil. Maar inderdaad, nu je dit gezegd heb, kun je eigenlijk aan de takken / groeiwijze takken, wel zien dat het de Poncirus is. Aan blad is het niet te zien. .... scherp scherp oog. En inderdaad, die vruchten zijn al helemaal niet te eten ( wel te gebruiken trouwens ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 16 november 2015 Share Geplaatst: 16 november 2015 Ja inderdaad, dat zijn de vruchten van de gewone poncirus. Je herkent het aan het blad en de stengel. De vrucht heeft zowat een waas zoals een berg appelsien.Die kan iedereen dus groeien bij hem thuis. De vruchten worden gebruikt voor consumptie... in China en Japan Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charel Geplaatst: 2 december 2015 Share Geplaatst: 2 december 2015 Dit jaar van een mandarijnenboom uit pit ongeveer 70 mandarijnen geoogst. Boom ongeveer 15 jaar oud. Bloeit al een jaar of 5, vorig jaar eerste vrucht. Bittere marmelade van gemaakt, resultaat bevredigend tot goed. Hangt er van af of je er van houdt, van bitter. Is zeker zo goed als gekochte Engelse marmelade. Nu staat de schil (zeste, zonder het wit) te trekken op alcohol. Wordt een likeur, ruikt heel apart, lijkt op Campari, ook de smaak. Bomen staan al een jaar of 10 in de volle grond, enigszins beschut. Eerst drie bomen, nu nog twee over. Vruchten uit de hand niet echt eetbaar, bitter en droog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charel Geplaatst: 2 december 2015 Share Geplaatst: 2 december 2015 Geduld wordt beloond Op de achtergrond zie ik het blad van nóg zo'n zeer 'zachte' groeier. Je moet wel op een bevoorrechte positie wonen, sowieso zeeland zie ik. Mijn vraag is : hoe is dat gegaan toen, een paar jaar terug, met die hele zware vorst die we toen hadden in maart ( hier in Rotterdam -18gr ). Wat voor maatregelen heb je toen getroffen ? en dan natuurlijk de vraag : zijn ze een beetje genietbaar ? Mijn mandarijn heb ik er uit gegooid, heel gewoon omdat ze echt niet te eten waren zo droog en zuur. Groeien deed hij als de beste trouwens. Ik had eerst drie bomen, er is er idd eentje dood gegaan na een strenge winter. Het verbaast mij ook dat ze er nog staan, want heb al drie keer een eucalyptus geprobeerd, ook een speciale afkomstig van een hoge berg, maar die overleefden ook de laatste strenge winter niet met min 16 graden. Heb ook een mimosa opgekweekt uit zaad van 5 m hoog, die het ook niet uithield. De bomen staan in de luwte, maakt veel uit, want de wind speelt een grote rol bij uitdroging als het vriest. Ik woon in Hulst, tegen de Belgische grens, dus weinig invloed van de zee. Het vriest bij ons in de winter net zo hard als elders. Mijn bomen worden niet bemest en groeien traag. Dus goed afgerijpt hout, kan beter tegen de vorst. Aan vorstbescherming doe ik niet. Ik heb wel af en toe eens een paar takjes die ingedroogd zijn. Die knip ik dan maar af. Verder snoei ik matig, alleen voor de vorm. Het zijn echt mandarijnenzaailingen, gekregen (10 cm hoog) van een oom die zeker nog nooit van Poincirus had gehoord. De bomen verliezen al hun blad in de winter. Wel mooie herfstkleuren, en enorme doorns van 4 cm lang! De boom op de achtergrond is een Albizia Julibressins. Is mediterraan (goed gezien! )maar wel goed winterhard. Of de mandarijnen eetbaar zijn? Niet echt, wel voor marmelade, zonder het wit van de schil, en de likeur is ook veelbelovend. Bij mij mogen de boompjes (nu bijna 3 m hoog) zeker blijven staan. Verschil tussen de ene en de andere boom is trouwens opvallend gering (voor een zaailing). Ze groeien, bloeien, en dragen vrucht op dezelfde wijze. Veel vruchten hebben een uitstulping die doet denken aan een navelappelsien. Toch zijn het mandarijnvormige vruchten en ook de geur doet er sterk aan denken. Bij rijpheid worden ze geel-oranje, overrijp zijn ze oranje. Ze rijpen al in september. De bloemen die in het voorjaar komen, net voor het blad, zijn vrij klein. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 3 december 2015 Share Geplaatst: 3 december 2015 Het zijn daarom geen echte mandarijnen, maar toegegeven, Poncirus staat ook bekend onder de naam driebladige citrus of winterharde mandarijn. Mandarijn heet wetenschappelijk gezien Citrus reticulata en is echt een andere soort. Het klopt dus dat de vruchten van deze plant bitter zijn, want dat hoort inderdaad bij Poncirus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mianachtraaf Geplaatst: 6 maart 2016 Share Geplaatst: 6 maart 2016 ik heb de boodschap gevolgd, en ja, ik dacht ook aan enten, maar daar heb ik zeker hulp bij nodig, dat is mij nooit geleerd door mijn pa,ik heb zonet, 2 X 24 mandarijnpitten geplantik heb ook 2 X 6 limoenpitten geplantzal wel moeten zoeken naar onderstammen, maar dat is nog niet voor direct Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 8 oktober 2016 Auteur Share Geplaatst: 8 oktober 2016 Koud of dorst? Ik besloot hem maar naar binnen te halen vanwege de voorspellingen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.