Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

IMAG008133541409217663.jpg

Hallo, dit is mijn 1e jaar moestuinieren. Ik heb jonge boerenkool plantjes die kaal gegeten worden door een wormpje. Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?

Geplaatst:

Allemaal dood knijpen want wegvangen zal moeilijk gaan, dit zijn rupsen en ze gaan heel uw plant opeten, toch al het groen van het blad zodanig dat ge enkel de nerven over houdt.

Ze zijn echt vraatzuchtig hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat zijn jonge rupsen, hoogstwaarschijnlijk van het koolwitje. Die eten zich groot aan je boerenkool.

Voorkomen dat koolwitjes, of andere vlinders, eitjes leggen op je kool, doe je door de planten af te dekken met insecten gaas.

Daarvoor is het nu te laat.

Wat je kunt proberen is al die rupsjes wegvangen of doodknijpen. Met wat geluk maakt de plant dan nog flink wat nieuw blad voor de winter, dat je dan kunt oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de bladeren waar ze op zaten weg geknipt. Daarbij kwam ik ook de volgende tegen, zal ook wel geen goed nieuws zijn.

IMAG008255861409230420.jpg

Geplaatst:

nee, zo beginnen je rupsjes...eitjes koolwitje

je hoeft niet alles weg te knippen als je het niet erg vindt wat spruzit van ecostyle of iets anders biologisch te spuiten, dan kan zo'n blad nog wel bijdragen aan de plant

Geplaatst:

Ja. Wat RobO zegt. Je kan die groepjes eitjes ook heel makkelijk wegwrijven / kapot / dood. Wel steeds even checken of er geen nieuwe eitjes zijn.

Tal van topics op ons forum behandelen deze problemen. Probeer de zoekfunctie rechtsboven ook eens.

( intypen bv : "rupsen" , "koolwitjes" , "Vitrage tegen eitjes" , etc etc. Je kan eigenlijk alles wel vinden hier.

succes !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.