Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wormenbak opstarten


de Lange

Aanbevolen berichten

Ik was van plan om met een wormenbak te beginnen, maar nu hij eenmaal staat (koopje op Marktplaats) ben ik ineens wat huiverig. Vooral om een halve kilo tijgerwormen op internet te bestellen. Het is toch een verantwoordelijkheid waar je niet lichtzinnig mee om moet gaan. Ik las daarnaast dat je de beste wormen ook uit de compost van een ander haalt. Graag zou ik daarom eens bij iemand komen kijken en wellicht een paar wormen meekrijgen. Wie composteert er met een wormenbak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een wormenbak gehad, maar weer weggegeven ik vond het heel vervelend dat de gaatjes steeds verstopt raken en dan gaat het goedje behoorlijk stinken in mijn compostbak zitten wel aardig wat compostwormen, daar mag je best wat van hebben, maar misschien is R'dam te ver voor je ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was van plan om met een wormenbak te beginnen, maar nu hij eenmaal staat (koopje op Marktplaats) ben ik ineens wat huiverig. Vooral om een halve kilo tijgerwormen op internet te bestellen. Het is toch een verantwoordelijkheid waar je niet lichtzinnig mee om moet gaan. Ik las daarnaast dat je de beste wormen ook uit de compost van een ander haalt. Graag zou ik daarom eens bij iemand komen kijken en wellicht een paar wormen meekrijgen. Wie composteert er met een wormenbak?

 

of je komt eens langs in Haarlem? pb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een wormenbak gehad, maar weer weggegeven ik vond het heel vervelend dat de gaatjes steeds verstopt raken en dan gaat het goedje behoorlijk stinken in mijn compostbak zitten wel aardig wat compostwormen, daar mag je best wat van hebben, maar misschien is R'dam te ver voor je ??

 

Dank voor je reactie en je aanbod. Je hebt dus geen compost meer maar wel wormen? Rotterdam is idd wel een eind weg voor mij (heb ook een kindje van 4 mdn dus ben erg aan huis gebonden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een wormenbak is echt niet moeilijk. in de gaten houden dat ze niet te droog of te vochtig staan (de ideale vochtigheid is vergelijkbaar met een uitgeknepen spons). verder kan er echt weinig mis gaan.

af en toe even controleren. maar je zal elke dag wel wat afval hebben voor de wormen dus dan zie je de bak al dagelijks.

 

de tijgerwormen via internet zijn niet nodig als je iemand kent met een composthoop. die compostwormen zijn hetzelfde als de duur verkochte tijgerwormen.

 

op youtube staan ook diverse filmpjes misschien heb je daar wat aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal vast iemand in "de buurt" zijn die een composthoop/bak heeft met wormen er in. Gewoon wat half verteerde compost met wormen er uit scheppen en in je wormenbak gooien. Dit zorgt ook gelijk voor alle goede bacterieën die je afval "afbreken". Wormen eten namelijk het zacht geworden afval, niet het ruwe verse afval. Als de wormen het naar hun zin hebben, dan kweken ze gigantisch aan... binnen een paar weken zit je bak vól met wormen! Het is alleen niet de ideale tijd om te beginnen. Als de temperatuur naar beneden gaat, worden de wormen minder actief... Met een beetje pech zouden ze zelfs dood gaan of een beter plekje zoeken... Dan zou je van het voorjaar weer opnieuw moeten beginnen... Maar je kan het altijd proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

op een beschutte plaats waar het niet te koud wordt gaat een wormenbak in de winter gewoon door.

bijvoorbeeld beschut plekje op het balkon, fietsenschuurtje, bijkeuken enzovoort.

volgens sommigen kan het zelfs in de keuken maar dat voelt toch niet zo fris.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal... maar de omstandigheden worden minder goed voor de wormen, dus kan je naar mijn inziens beter in het voorjaar beginnen zodat je de hele zomer hebt om een stabiele bak te krijgen. Ga je dan de winter in, dan is je bak stabiel (en vol overwinterende wormeneitjes) en zal volgend jaar vanzelf volle bak beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hiite zoals van afgelopen zomer is wel goed?

die hitte vind ik eerlijk gezegd lastiger want het is moeilijker te vermeiden dan vorst.

 

ik start de wormenbak juist nu op omdat ik de temperaturen in herfst/winter/lente redelijk stabiel kan houden.

als de bak vorstvrij staat hoeven de eitjes ook niet te overwinteren. boven de 10graden blijven de wormen zelfs actief en kan ik mijn groenafval voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...