Nasuada Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Hi,Ik heb de grolsch flessen goed uitgewassen en in alle flessen een theelepel suiker (toevallig riet ) ingedaan en daarna overgeheveld.De eerste weken dagelijks alle flessen kantelen (op zijn kop houden en weer recht terug zetten)In de bijkeuken temperatuur tussen de 8 en 10 graden of zo..Thats it.Er zat wel een zakje appelcider gist van de brouwmarkt gelijk in het begintijd. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 18 februari 2017 Geplaatst: 18 februari 2017 Bij AH gekocht: cider "Apple bandit". Pas thuis op het etiket gekeken. Slechts 1/4 appelsap. En suiker.Suiker, om toch aan 4,5% alcohol te komen. Véél suiker, want het is ook nog eens mierzoet.Ruikt naar niks, smaakt een klein beetje naar appel.Vies. Niet extreem vies als je van heel zoet houdt (ik niet).Ik ben tot de helft gekomen, rest weggegooid.Nu vermeldt het etiket dat je het met veel ijs moet drinken. Logisch, want anders proef je het.Misschien kan Youp van het Hek hier iets mee: Buckler revisited. [Edit]: Nu, een half uur later, heb ik nog steeds een smerige smaak in mijn mond.[/Edit] Ik heb nu even geen appelsap en Spa rood in huis om uit te proberen, maar ik denk dat 1/2 goedkoop appelsap, 1/2 Spa rood, plus 25 ml neutrale wodka veel lekkerder is. Voor cidermakers: koop één flesje a 0,80. En mopper met mij mee ...(Neem dan gelijk een flesje Westmalle tripel (bier) mee, a 1,65. Dan heb je wel iets met een prima prijs-kwaliteitsverhouding.) Ik zal twee flesjes meenemen naar de MTFD proeverij (ik was zo dom om een sixpack te kopen). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 Wij hebben ook weer een liter of 10 appelcider gemaakt. We hebben 3 soorten (waarvan ik alleen de sterappels bij naam weet) appels steeds ontsapt in de stoompan, en dan in de gistingsemmer gegoten waar dat van de dag daarvoor al stond te gisten. Dit omdat ik de pulp ook nog een nacht uit liet lekken steeds, en het sap niet te lang wou laten staan voordat de gist er bij ging. Dit weekend gaan we eens even hevelen, en gaat het in een kleinere emmer want die staan nu nog vol met paardenbloemwijn en brandnetelbier Oh en ik moest van Jet opzoeken welke gist we hebben gebruikt: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 Ok Dank je wel. Het zegt niks over medium of zoet zoals mijn mijn gist. Mijn fles staat ook klaar met 7,5 liter rauw sap.. Vast vol wilde gisten.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 De vriend van mijn oudste is volop aan het experimenteren met bier brouwen. Aan fruitdranken zoals cider waagt hij zich liever niet als beginneling omdat je bij vergisting van fruit risico hebt op de vorming van (giftige) methanol en dat vindt hij te riskant. Bij bier heb je dat blijkbaar niet. Quote
Anna3 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 We hebben gisteren 20kg B-kwaliteit peren (peren met een plekje en ook te grote peren ) geraspt, nouja de keukenmachine, en er pecto-enzym bij gedaan om er uiteindelijk perencider van te maken. Het is wel sappiger geworden, maar het sap komt niet boven drijven ofzo. Hoort dat bij peren? Kan er zo al cidergist bij of kan dat alleen bij puur sap? Hoe halen/haalden jullie het sap uit de peren? Quote
henkg Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Van peren wijn/ciderweet ik niks, maar bij appels zorgt het pecto-enzym voor een brij-ige dikke substantie. Je krijgt dan zeker niet vanzelf veel helder sap, met een klein beetje onbruikbaar restspul onderin. Wel zou het enzym ervoor gezorgd hebben dat er na persen meer sap vrijkomt.Persen dus. Kaasdoek of nylonkous. Druiven/fruitpers kan natuurlijk ook. Na persen kan de gist erbij (bij blauwe druiven gaat dat anders: eerst een dag of 10-15 de pulp met gist laten gisten (extractie kleur en smaak), dan pas persen.) Mooi hoor. Vooral een beetje inlezen, en dan gewoon doen (en soms vragen stellen). Daar leer je het meeste van. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Anna Ik had hetzelfde met de appels. Het werd niet erg sappig van de enzymen je houdt dan vochtig pulp over dat je gaat persen. Ik heb met een geleend persje geperst. 13 liter pulp werd 7,5 liter sap. Ik heb buiten geperst. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 De meningen zijn verdeeld, bij een wijnmaakafdeling op facebook zeggen ze gewoon gist bij die perensoep doen. Dus dat hebben we meteen maar gedaan Ik zal de voortgang hier bijhouden. Voor de gist erbij kwam eerst nog een beetje perenprut laten uitlekken en een hydrometer in de sap gehangen: Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Nou mijn cidersap is uitgebubbeld. Ik twijfel of ik het eerst zal hevelen naar een schone fles vanwege het bezinksel of meteen bottelen. Het zit niet zo handig in een donkerbruine bonbon en zie dus niet waar het bezinksel begint. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Met een zaklamp er op zie je het al beter Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Ik zou wel nog een keertje overhevelen. Voor de uiteindelijke smaak, en ook voor de helderheid. Helderheid bij vooral witte wijn en cider is wel prettig voor het oog, en daarmee voor de smaak. Want zo werkt onze grijze massa: troebel? is vast niet lekker. Een hevelpijpje met een droesemkop (lijkt een scheldwoord, maar zo heet dat) is handig. Pijpje kan dan helemaal tot de bodem, de vloeistof loopt er op ongeveer een centimeter hoogte in. Handige / creatieve mensen weten wel iets aan een kale hevelslang te bevestigen. Een passend kort klein kurkje / dopje of zo onderin, en vlak daarboven een paar gaten maken / snijden. Hans is creatief genoeg, en handig. Wel even uittesten met water in een fles. Een felle lamp erachter is inderdaad ook erg handig. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Ja goede ideeën dank. Lie heeft geen zin en tijd om te knutselen hij staat op een ladder voegen uit te hakken. Maar eens even zien of ik nog een fles heb van meer dan 5 liter. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 De 1e keer hevelen is de laag ook flink dik denk ik? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Na 5 dagen was de perensoep uitgebubbeld. Gisteren hebben we alles door een zeef in een andere emmer overgegoten. De pulp die steeds in de zeef achterbleef hebben we in een kwarkzak gedaan en uitgeperst tot er een soort droge pasta overbleef. Van 14kg ontklokhuisde en geschilde peren hebben we 11,3L sap. Sg is nu 1011.Het sap uit de emmer hebben door een trechter, zonder zeef (met was niet te doen...), in een vergistingsfles van 10L en een sapflesje van 1L gegoten. Er zal nog flink wat spul bezinken denk ik, nog een keer of 2 hevelen. Na hoeveel tijd doen jullie dat? Quote
henkg Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Hoeveel keer overhevelen?Bij bier: één keertje, en direct daarna -na toevoegen en doorroeren bottelsuiker- bottelen. Bij heel netjes aftappen (en de bottelsuiker apart aan elk flesje toevoegen) kan het ook zonder overhevelen.Bij wijn: In de praktijk gemiddeld twee keer. Bij mijn appelwijn doe ik dat nu nog een derde keer. Het ontzuren gaf weer wat sediment.Mijn gevoel zegt me dat het niet goed is om wijn te lang (3+ weken) op de prut te laten staan. Bewijzen/documentatie: heb ik niet. Bovenste stukje ziet er in ieder geval al mooi helder uit, alles daaronder kan ik niet zien op je foto. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Zojuist de cider geproefd..mooi smaakje! Fijne alcoholpercentage.LeukMorgen misschien bottelen..Hoeveel suiker zal ik doen op een halve literfles? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 0,5 liter: Grolsch beugels van 0,45 liter?Bierflesjes zijn slechts matig bestand tegen overdruk. Ik zou niet meer dan 8 gram suiker per liter doen, dus iets minder dan 4 gram per fles. Dat geeft een petillant effect, niet echt mousseux. Gesteld dat er nu geen vergistbare suikers meer in zitten. Je hydrometer geeft een indicatie. Je smaak geeft ook een indicatie, echter bij gebruik van cidergist type "zoet" proef je ook zoet omdat daar -niet vergistbare- zoetstoffen aan toegevoegd zijn. Als je echt mousseux wilt, misschien voor lang niet alle flessen, dan kun je best echte champagneflessen (die heel zware, dus niet die van prosecco) nemen. Die kunnen een hoge druk weerstaan, Dan iets van 15 gram per liter. Voor afsluiten heb je dan wel een kurkapparaat of (veel makkelijker) een kroonkurkapparaat nodig. Na bottelen met suikertoevoeging voor hergisting op fles: een paar weken bij huiskamertemperatuur laten staan.Daarna eentje proberen: als er een goeie plop is kunnen ze koeler gezet.Een heel klein beetje gist toevoegen zou niet nodig hoeven zijn: als het nog niet te lang staat dan zit er nog wel wat gist in, die weer gaat groeien. Want er is weer wat suiker te eten. De winderigheid / broekhoest van de gist geeft CO2, de belletjes. Disclaimer: ervaringen o.b.v. appelwijn met wat prik, cider heb ik nog nooit gemaakt. Mijn jaarlijkse tip / alert aan alle wijn- en cidermakers: Binnenkort weer Nieuwjaar: hét moment om champagneflessen te vragen en op te sparen, vast voor later. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Dank Henk. Nee weinig (geen) champagneflessen in huis (alleen volle) de halve liter flesje die ik heb zijn van gefermenteerde paardenmelk. Met beugel. Ik heb geen idee wat die aan druk kunnen weerstaan en neem dus maar het zekere voor het onzekere en niet meer dan 4 gram suiker. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 11 november 2017 Geplaatst: 11 november 2017 Geheveld!10 halve flesjes van de paardenmelk met 4 gram suiker en twee champagneflessen ( cremantflessen in dit geval, ik weet niet of die ook minder zwaar zijn dan de champagnefles) met 12 gram suiker. De flessen mee naar boven genomen om lekker warm te staan. Nog wat cider geproefd, Blij ben ik door de mooie appelsmaak.Over twee weken de maaltijd van de oudjes hier, daar wordt ook altijd champagne geschonken..misschien maar wat flessen vragen voor volgend jaar.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Daar Jorieke vraagt wie er ook nog wat van Brouwmarkt nodig heeft voor de MTFD, ben ik in mijn drankplannen voor komend jaar aan het duiken. Daar staan Appelcider en Paardenbloemenwijn op. Vraag hier heeft uiteraard betrekking op die eerste Joriek, jij hebt de 5gr gist voor 1,75. Maar er is ook 10gr gist voor 1,75. (Zoet, medium en droog, je ziet op plaatje alleen de zoete) Vroeg me af of daar een goede reden voor is? Of dat t toevallig zo uitgekomen was / is. Enzo! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Ik ga er van uit dat het toevallig zo uitgekomen is. Zoals zo vaak bij ons. Ik raak vaak helemaal in de war van al die soorten gist en neem dan degene met zo min mogelijk termen en moeilijke namen enz. En dan ga ik gauw weer weg uit die rubriek bij Brouwmarkt 5 gram is meestal al genoeg voor een mooie hoeveelheid liters, en na openen van het zakje is het niet zo lang meer goed houdbaar geloof ik. Dat zal ook meespelen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Ah zo. Ik heb even beter gelezen. Er zit sorbitol (8%) in die goedkopere zoete wijncidergist. Sorbitol gegoogled. Lijkt niet schadelijk, alleen wel laxerend bij grote hoeveelheden. Lees ik bij die andere E491, dat is dan weer Sorbitaanmonostearaat, ook iets sorbitollerigs. Als ik het goed begrepen heb. Dus het lijkt een beetje om het even te zijn, als ik het met mijn niet scheikundig-onderlegde brein vertaal? Quote wees bevriend met kleine dingen
henkg Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Bij gist voor medium / zoete cider zit nu eenmaal een kunstmatige zoetstof, die is niet vergistbaar. Suiker zou immers weer vergist worden, waardoor de cider droog wordt.Er zit altijd nog een beetje gist in de cider, dus ook achteraf toevoegen van een beetje suiker zorgt weer voor gisting. Gelukkig wel, want zo krijg je bubbels in de fles.Professionele trucs: gist doden, met sulfiet (bah, niet doen), of filtreren (absoluut onhaalbaar voor hobbyisten: microfilters die gistcellen tegenhouden hebben wij niet). De zoetstof kun je er ook zelf in doen, ook achteraf, per flesje, tijdens het bottelen. Met koffie-zoetjes. Kun je gelijk van één gisting drie zoet-varianten maken. Droog, medium, zoet. Cider heeft bijna altijd prik. Prik geeft druk op de fles. Daarom sterke flessen gebruiken. Bierflesjes of beter nog champagneflessen. Bij Grolsch beugels heb je geen kroonkurkapparaat nodig. Dat is toch wel een erg handig apparaat. Ik bottel mijn stille wijnen in bier- of champagneflessen, onder kroonkurk. Makkelijk, goedkoop, en veilig, want ook stille (hobby)wijnen zouden kunnen gaan nagisten op fles. Met misschien rondvliegende glasscherven als gevolg. En als je toch stille (dus zonder prik) wijnen wilt bottelen in tweedehands wijnflessen, neem dan (en spaar die vooraf) de zwaardere flessen. Een lichte fles weegt iets minder dan 400 gram. Een wat zwaardere fles 550 gram of zelfs wat meer. Zwaarder -> dikker glas -> steviger. Maar met champagneflessen ga je voor zeker. Gewone wijnflessen kun je niet kroonkurken, want er zit niet zo'n bol bovenrandje op. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Charly Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 De zoetstof kun je er ook zelf in doen, ook achteraf, per flesje, tijdens het bottelen. Met koffie-zoetjes. Kun je gelijk van één gisting drie zoet-varianten maken. Droog, medium, zoet.Wat een super goed idee Henk! Dat ga ik proberen komend jaar. Sowieso dank voor de toelichting. Weer wat geleerd Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.