Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kolen wecken


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Na het plukken van de boontjes merkte ik dat er nu wel zes volgroeide savooikolen staan en twee enorme kabuizen, witte kool.

Nu zitten onze diepvriezers nog bijna vol en binnen een goede maand moeten er weer kippen bij dus daar is geen plaats meer.

Weet iemand of en hoe we die kolen kunnen wecken?

Om zuurkool te maken heb ik nog twee Filderkraut spitskolen staan, dus die pot kan ik ook nergens anders voor gebruiken.

 

Nu zoek ik tevergeefs naar dat smilietje 'Please'.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

recept uit weck boek:

 

Van zo vast mogelijke kroppen verwijdert u van de buitenkant beschadigde en verwelkte bladen.

Vervolgens halveert u de kroppen.

Verwijder de stronk.

Schaaf of snij de kool zo klein mogelijk.

Vervolgens wordt de kool in licht zoutwater 1 à 2 min geblancheerd, waardoor de aanwezige bittere smaak verdwijnt.

Daarna de wittekool met een schuimlepel uit het kokende water halen, in de glazen leggen, overgieten met water en 120 min bij 100°C inmaken...

 

Savooi idem dito...

 

Zelf nog niet geprobeerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het plukken van de boontjes merkte ik dat er nu wel zes volgroeide savooikolen staan en twee enorme kabuizen, witte kool.

Nu zitten onze diepvriezers nog bijna vol en binnen een goede maand moeten er weer kippen bij dus daar is geen plaats meer.

Weet iemand of en hoe we die kolen kunnen wecken?

Om zuurkool te maken heb ik nog twee Filderkraut spitskolen staan, dus die pot kan ik ook nergens anders voor gebruiken.

 

Nu zoek ik tevergeefs naar dat smilietje 'Please'.

Dag je kan ook zuurkool inmaken in een plastix emmer met deksel.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de rode kool schaaf je alles, en laat je het een nachtje staan met wat zout en azijn er overheen gestrooid/gedruppeld. Daarna in de glazen doen met het vocht (was niet veel, heb ik aangevuld met appelsap toen, al is dat met witte kool wat vreemd ) en daarna wecken op 100 graden, 120 minuten.

 

De witte kool volgens het recept uit dat zelfde weckboek viel mij dus tegen. De sliertjes kool kon je met je vingers uit elkaar drukken; snot.

Maar als iemand er betere ervaring mee heeft...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Thea, dat weet ik maar we eten maar juist zoveel zuurkool als er in die ene pot kan. Nu kunnen die kolen nog wel een tijdje op het land staan ook, als ze niet barsten of door slakkenvraat gaan rotten.

De witte kool zal nood gedwongen in een vriezer moeten denk ik, rode kool kunnen we ook in drijven in de kas als het moet, savooiekool ook wel.

En seffens zijn de spruitjes daar weer en de late bloemkool.

Ik kweek veel te veel geloof ik maar de kinderen profiteren er ook van.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Voor zuurkool doe ik de pot in één keer vol, weet niet of het anders kan?

Uitnemen gaat gelijk wanneer per portie.

Een koele schuur hebben wij jammer genoeg niet, tuinhuis heeft allemaal glas op het zuiden en de garage heeft enkel een golfplaten dak, word dus ook goed warm als de zon er op schijnt.

De rode kool daar maak ik me geen zorgen over, wel de witte kool en de savooikool.

Zal ze maar inkuilen denk ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor rodekool maak ik het klaar zoals je het ook zou eten.

Beetje azijn, kaneel en suiker ( is mijn smaak ).

Daarna weck ik het.

Ik weck het dus bereid en wel.

Bevalt hier erg goed.

120 minuten op 100 graden.

Witte kool eet ik eigenlijk nooit gekookt, dus hoe je dat lekker maakt weet ik zelf niet.

Ken wel iemand die hem kookt in laagje water, laurierblad, beetje appelsap, azijn en suiker.

En daarna idem in de weck.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zuurkool doe ik de pot in één keer vol, weet niet of het anders kan?

Uitnemen gaat gelijk wanneer per portie.

Een koele schuur hebben wij jammer genoeg niet, tuinhuis heeft allemaal glas op het zuiden en de garage heeft enkel een golfplaten dak, word dus ook goed warm als de zon er op schijnt.

De rode kool daar maak ik me geen zorgen over, wel de witte kool en de savooikool.

Zal ze maar inkuilen denk ik.

 

okee, ik heb een zuurkool pot gekregen en heb maar een kool. Kon ik die van u maar overnemen

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...