Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen Floor


floor

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds een paar jaar aan het expirimenteren met een moestuintje.

De moestuin is in onze achtertuin maar een hek erom heen vanwege onze huis-konijnen. Die mogen soms wel even een kort uitstapje maken in de moestuin als ik erbij ben.

 

20a5ily.jpg

 

Vorig jaar begonnen met het maken van vierkante bakken, zeker handig

Vooral ook vanwege de vervuilde grond (cadmium) wat aangenamer met het telen van bladgroenten.

 

1zf385u.jpg2d19ukm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je welkom.

 

Er is een paar jaar geleden bodemonderzoek gedaan.

Alle grond binnen zoveel meter van de zinkfabriek is toen gesaneerd daar waar mogelijk.

 

Ze hadden 3 cathegorieën met waardes, ingedeeld in

groen: veilig

oranje: tja ..

rood: saneren

 

Onze grond kreeg de kleur oranje toebedeeld. Een jaar of wat later werd besloten de waardes aan te passen en oranje groen te maken. Dus m'n grond is zogenaamd veilig. (dikke brokken zinkresten kom je zo af en toe eens tegen maar ach .. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Floor, welkom op dit forum.

Ik had ook al zoiets eerder gelezen hier en idd bij Veerke. Volgens mij was er nog iemand hier op t forum met vervuilde grond in de achtertuin waardoor ze in bakken en potten moestuiniert. Wie die andere persoon is weet ik zo niet meer.

Lijkt mij niet al te best. Ja, er word eerst geconstateerd. Val je er net buiten dan kunnen ze iets wettelijk nog aanpassen en dan is t alsnog 'safe' voor de wet. Maar voor de mens

Het gaat zoals altijd om geld. Saneren kost echt bakken met geld, wat zeg ik, sloten met geld. En daarom is het goedkoper om een wet aan te passen dan om te doen wat nodig is om geheel veilig te leven. Maar dat is net zoals met t gif wat ze over de groente en fruit spuiten. Die wetten worden ook aangepast onder t mom van 'economie'.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf je grond gaat saneren, ben je ook bakken met geld kwijt, denk ik. Dan dat maar storten in moestuinbakken. Ook niet goedkoop... al je verhoogde bedden vullen met schoon materiaal.

Ik hoorde trouwens dat de sloot naast onze tuinen hier ook niet safe is. Dat daar een keer vervuild slib in is gegooid. Ik heb het maar verdrongen, maar eigenlijk zou ik dat eens moeten uitzoeken. In ieder geval is het grondwaterpeil erg laag... de sloot ligt echt diep tov de tuinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik kan de tweede niet vinden, ik ga zo nog even verder zoeken

 

Welkom op het forum Floor, vervelend inderdaad dat de grond vervuild is (erg vervelend).

Zoals iemand al zei vertrouw ik hier de grond ook niet, men zegt dat er veel teveel chroom in zit door de staalfabriek in de buurt, ook in de lucht trouwens. Verder noemt men dioxines, lood, cadmium en kwik. De fabriek zegt natuurlijk zoiets als 'niettus!' als een klein kind dat liever z`n focus op een koekje heeft (geld). Maar ze laten absoluut geen mensen toe toe die de rapporten willen zien, ook geen mensen die er verstand van hebben, en daar zit een serieus luchtje aan natuurlijk.

Er was nog een onderzoek en als gevolg een programma van Zembla 'Het gif van Corus', maar het heeft niets veranderd.

Maar ik ga nu stoppen anders word het zo negatief allemaal

Ik woon nog 'relatief' ver van de fabriek af, en gebruik de grond dus wel. Maar heb erg getwijfeld in het begin, heb wel verhoogde bakken maar die staan gewoon op de volle grond. Ik heb een soort van besloten goed op de planten te letten, als er afwijkingen zijn kan ik altijd kijken of die te maken hebben met het genoemde rijtje aan verkeerde stoffen.

 

Ik vind je bakken in ieder geval erg leuk! Het ziet er ook al heel goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...