Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kent iemand dit of heeft iemand dit al eens gemaakt?

Ik kwam het recept op Facebook tegen, is dus niet van mijzelf.

Ingrediënten:

● 60 à 80 laurierbladeren (al naargelang je eigen smaak) (Blaadjes van eigen onbespoten, of biologisch geteelde planten)

● 1 liter alcohol (90 – 94,5)

● 1.5 liter water

● 500 gram suiker (best witte kandijsuiker of klontjessuiker

BEREIDING

● Was de laurierblaadjes grondig. Doe de laurierbladeren, samen met de alcohol, in een goed afsluitbare glazen pot of bokaal.

● Het insnijden of inknippen van de bladeren geeft extra smaak. Als je dit wenst kun je nu ook de citroenschil erbij doen.

● Laat de laurierbladeren een 7 à 14 dagen rustig op een koele plaats intrekken.

● Na 7 à 14 dagen filter je de alcohol-oplossing. Een koffiefilter is hiervoor uitermate geschikt.

● Je maakt vervolgens een siroop (suikeroplossing) van 1 liter ( ik neem 1.5L)water en 500 gram suiker (ik neem 500g witte kandijsuiker of klontjessuiker), door het water al roerende aan de kook te brengen. Laat dit 5min koken en laat deze dan volledig afkoelen.

● Roer je alcohol en siroop door elkaar, giet deze in donkere flessen en plaats deze op een donkere plaats om de mooie kleur zo lang mogelijk te bewaren.

Er is ook nog een variatie:

http://www.tuinadvies.be/laurierlikeur_maken.htm

laurier72511411242703.jpg

Posted

Ik ga even in op de verhalen van goedkope alcohol 96% in Luxemburg. Lie is er van de week een fles gaan halen en betaalde 21 euro...so far voor goedkoop Luxemburg...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Nou ja als je de prijs van brouwmarkt ziet voor een half litertje in NL.....

De laatste keer in Luxemburg betaalde ik 18,90 voor n liter........

Maar waar haal je dan goedkopere??

Posted

Je kan het ook krijgen bij een gewone echte apotheek. Wel met registratieplicht. Dus, je moet reden van aankoop aangeven en ze registreren je aankoop ( om de frequentie te checken )

( Ik koop eens in de 2 jaar een halve liter 98% voor gereedschappenschoonmaak/ ontsmetting )

Ze doen hier best moeilijk.