Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tagetes minuta, daar planten waar je last hebt van winde en/of zevenblad, ze zullen na verloop van tijd verdwijnen en welke tuinier wil dat nou niet...?

Geplaatst:

Nee, afrikaantjes zaaien heeft nu geen zin meer. Dingen zijn niet hard tegen de winter.

Of ze helpen tegen zevenblad weet ik echt niet. Ben ook wel benieuwd.

Geplaatst:

Heb nog even gezocht, en dit is wat ik vond:

Door afrikaantjes tussen de aardappelen te planten heeft men geen last van aaltjes, en de geur van het gebladerte verdrijft insecten van de tomatenplanten. De wortelsecreties doden ook bepaalde soorten onkruid in een cirkel er omheen. Het sterkst geldt het voor zevenblad en winde.

Hier heeft het ws pas zin als ik mijn buurman ook afrikaantjes kado ga doen, aan de andere kant van de schutting staat de hele zomer bloeiend zevenblad met klimmende winde

Geplaatst:

Kun je de link geven waar je dat vond ? Bron ?

Overigens herinner ik me een eerder topic ooit, waar door zoekerij op het net uit kwam dat , in ieder geval het effect op aaltjes alleen daar plaats vindt, waar de afrikaantjes zélf ook echt staan. Dus niet met een effect van uitstraling om de afrikaantjes heen. Dus niet met 'her en der' een paar afrikaantjes. De afrikaantjes moeten een gesloten dek zijn. Nogal ondoenbaar in een teeltvak waar je naast de afrikaantjes ook wat anders wil telen. Afrikaantjes zou je wel in kunnen zetten om met gesloten dek een vak schoon te krijgen vóór het zetten van een nwe teelt.

Bij winde en zevenblad, als dat dan al effect zou hebben, wil ik best geloven hoor, maar dan zou je dat vak waar dat onkruid staat, dus gesloten moeten beplanten ook ?

Bij mij zit de winde met name in de heg. Zevenblad ook trouwens. Tja, en wat doe je dan ?

En al zou het helpen en zet ik een kort groeiseizoen de afrikaantjes op een vak ( zeg : effectief dus ongeveer van 1 juni tot 15 okt ( wanneer er afrikaantjes zijn dus ). Remt dat de groei van het zevenblad ? Of doodt dat het zevenblad ? Is het jaar er ná het allemaal weer terug ?

Geplaatst:

ja, dat dicht zaaien van tagetes klopt; wij doen het wel na de aardappels, 1 bed met afrikanen dat telkens opschuift,

het zijn de gewone patula, die werken het best vlgns Wageningen

Geplaatst:

Ik ben ook wat gereserveerd over hoe dat praktisch zou moeten: winde en zevenblad "bestrijden" met Afrikaantjes. Dat er iemand op internet roept dat Tagetes een stof afgeven die die onkruiden tegenwerkt, is in de praktijk nog iets heel anders als dat je onkruid verdwijnt door afrikaantjes te planten. Als dat effectief was, ligt het veel meer voor de hand dat de herbiciden-industrie die stof had geïsoleerd en als onkruidbestrijder op de markt zou brengen.... vooral omdat het gebruik van onkruidbestrijders - gelukkig - onder druk staat vanwege grote milieu- en gezondheidseffecten. Een afrikaantjes-aftreksel in plaats van round-up = kassa.

Wat ik intussen wel weet, is dat de manier waarop we zevenblad meestal bestrijden (proberen de grond schoon te houden) precies gunstige omstandigheden kan scheppen voor de groei. We maken de grond vrij, waarop juist die plant als eerste zich weer kan verspreiden. Zou je een gebied waar zevenblad staat, een aantal jaren niet bewerken en schoonmaken, dan zou juist die plant overgroeid raken door andere planten en geleidelijk verdwijnen..... Ik snap best dat dat voor een moestuin natuurlijk geen oplossing is Consequent wegschoffelen werkt wel na 2 a 3 jaar. Maar ook dat kan alleen op grond waar je goed kunt schoffelen. Tussen een blijvende aanplant zullen de wortels zich verschuilen tussen die van de andere planten....

Nog even aansluiten op wat Bit zegt: De inzet van Afrikaantjes tegen (alleen bepaalde soorten!) aaltjes en bodemmoeheid daardoor, gebeurt wel in combinatie met teeltwissel en gewassen die niet gevoelig of bevorderend zijn voor die soort aaltjes. In plaats van groente wordt op een perceel Tagetes gezaaid + evt. een aantal jaren gewassen die niet nadelig zijn voor de bodemmoeheid. Daardoor wordt de hoeveelheid van die soort aaltjes teruggebracht tot aanvaardbare proporties, waardoor de opbrengsten niet sterk dalen.

Als je in je moestuin voldoende teeltwissel toepast, zouden die aaltjes eigenlijk geen echt probleem moeten zijn. Onze mogelijkheden in moestuin daarvoor zijn veel beter (meer soorten gewassen) en ook zal daar veel minder monocultuur en meer variatie van planten zijn. Persoonlijk zaai en plant ik hier en daar inderdaad wat afrikaantjes tussen de groenten. Niet omdat ik er echt een remedie van verwacht, maar omdat ik het wel leuk vind uitzien...wat kleurige bloempjes tussen de groenten. De zaai en groeiwijze van Tagetes is bovendien makkelijk te combineren met veel groente...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)
Kun je de link geven waar je dat vond ? Bron?

Ik kwam dat het zo zou zijn wel vaker tegen, en alleen hier iets met een uitleg, dit was alles wat er stond.

Ook geen bron erbij, dat is wel vaker lastig met dingen van internet.

Hier was het:

http://amateurtuinder.nl/project/afrikaantjes-tagetes-patula/

Ik had ook al de conclusie getrokken dat je dan eigenlijk alles leeg zou moeten halen en het dicht zou moeten beplanten met tagetes. Ik heb daar dan ook de vraag bij hoe lang dat zou moeten blijven staan om effect te kunnen hebben, jaren? en ook daarna natuurlijk liefst niet meer terugkomt.

Voor mij is dat in elk geval geen optie, daar staat veel te veel dat ik er graag wil houden

(Edit: ik zocht trouwens op afrikaantjes en zag net dat zoeken op tagetes of tagetes minuta meer resultaten geeft)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Weknow schreef:

Wat ik intussen wel weet, is dat de manier waarop we zevenblad meestal bestrijden (proberen de grond schoon te houden) precies gunstige omstandigheden kan scheppen voor de groei. We maken de grond vrij, waarop juist die plant als eerste zich weer kan verspreiden.

Grappig, dat heb ik juist weer niet.

In die strook hou ik het juist redelijk vrij om de beplanting heen, en ik merk dat het minder wordt als ik het groene blad van het zevenblad weg blijf plukken.

Een ander deel van de tuin is best dicht beplant, daar kom ik ook niet veel met wieden, en daar steekt het dit jaar juist veel meer de kop op.

Ik hou het maar bij uitputten door wegplukken en af en toe een stamppot zevenblad

• 4 weeks later...
Geplaatst:

met de winde weet ik het niet,

maar je zou het zevenblad ook kunnen eten, de jonge blaadjes dan, als groente, smoren, roerbakken of als sla.

ik weet, dat maakt niet dat ze opeens miraculeus verdwijnen, maar je hebt er wel opeens, zo maar,

een 'groente' bij...

Hier wordt vast niemand blij van, deze tip, sorry,

Ik heb geen échte moestuin, geen productie op die manier, ik plant alles door elkaar, groentes, kruiden.

Zo eet ik ook mijn paardebloemblaadjes,

(Ja! ik ben van de oude spelling, niks niet paardenbloemen! kul!)

Geplaatst:

Die weide waar mijn kippen lopen, daar is een groot stuk overwoekerd van zevenblad, groeit zelfs geen gras meer.

Maar de ganzen vreten het helemaal kapot, ze laten het geen vijf cm hoog komen.

Dat moet toch ook veel schade aan de wortelstokken toebrengen dacht ik, of juist niet?

Veel interesseert dat stuk me niet hoor, ik merk het juist op.

De winde daarentegen, daar komen ze niet aan.

Volgend jaar, als ik nog kan en mag, er terug eens kalkoenen op laten, die eten de netels dan weer op.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

@ Kassiopei. Ik denk dat we het toch wel eens zijn. Blijven schoffelen (en dus ook afplukken van bladeren) onderdrukt zevenblad. Maar proberen om de grond om te leggen en de zevenblad er zo uit te halen, lijkt de groei eerder te stimuleren. Dat laatste bedoelde ik. Als een plantje zich niet kan ontwikkelen omdat iedere keer als het net de kop opsteekt, wordt onthoofd, zal het op den duur verdwijnen. Door dat enkele seizoenen vol te houden, raak je zevenblad wel kwijt. Door de grond om te graven krijgt zevenblad juist ruimte om te groeien...en die methode lijkt averechts te werken. In een aangelegd bed met bijvoorbeeld vaste planten, kruipen de zevenbladwortels makkelijk tussen die van andere planten en daar is schoffelen ook veel moeilijker, omdat je de wortels van andere planten beschadigt.

Als groente is zevenblad niet zo gek, maar dan is het toch veiliger om ze in een afgesloten bak of kuip te kweken daarvoor. Gaat goed. Het malse jonge blad is lekker. Ouder en grover blad is niet meer lekker.

Winde is lastiger omdat het nog meer als zevenblad uit elk stukje wortel uitloopt en zich verschuilt in de meest onopvallende plekjes. Het wortelt ook dieper. Ook daar helpt wekelijks heel nauwgezet wieden en proberen niets over het hoofd te zien. Hiervoor gebruik ik dan niet de schoffel maar een schopje om toch te proberen minstens een stuk van de wortel mee uit te steken. 2 seizoenen consequent volhouden, dan ben je het toch ver kwijt. Winde is bij mijn weten niet eetbaar, misschien zelfs giftig...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als je alle zevenblad tot en met de gehele wortel verwijdert heb je enige kans dat het niet terugkomt. Het was een heel werk maar ik heb op deze manier het zevenblad in een paar delen van de tuin fiks terug kunnen dringen. Zodra je maar een klein stukje van de wortel laat zitten begint het opnieuw. En als het zich tussen de wortels van een andere plant bevindt is het heel lastig goed weg te halen. Ik ben nu niet geheel zonder zevenblad maar het heeft wel fiks geholpen. Die afrikaantjes hou ik ook in gedachten.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Goedenavond,

wist wel het gebruik tegen Nematoden ( aaltjes ) maar voor winde en zevenblad nog niet. Weer iets bijgeleerd.

m.v.g.

Hans.

Geplaatst:

Als je een kleine moestuin hebt, en je hebt last van zevenblad, is het verstandig om zoveel mogelijk wortels te verwijderen. Zelf heb ik het ook gedaan, aangezien mijn moestuin in het begin totaal overwoekerd was met zevenblad. Nu is het vrijwel verdwenen (komt soms nog wel eens onder de schutting van de buren piepen ).

Geplaatst:

Hier zorgen mijn kippener ook voor at zevenblad geen kans krijg in kijn tuin te groeien.

Maar die hegge winden, krig er wat van, helaas zijn kijn buren elui om de tuin regelmatig bij te houden.

Dus dat wat ik aan mijn kant verwijer kom net zo snel terug omdat zij erniets aan doen.

Dit is een van de redenen dat ik die mooie groenen heg zou willen vervangen voor een houtenschutting.

Maar die afrikaantjes houden we er in en gaan we volgend jaar dus maar spontaan zaaien.

Geplaatst:

Zevenblad, zeg dank aan de romeinen, die hebben het hier ingevoerd om hun soldaten van groente te voorzien.

Een zaak voor Europa? Die doen toch nooit iets goeds????

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Vlak naast de keuken koester ik mijn Zevenblad. 2 x per week maakt het rauwe blad de aardappelpuree overheerlijk. Het is een van mijn makkelijkste groentes, hoeft niet gezaaid, onderhouden of bemest te worden en komt elk jaar terug. De ideale plant!

Apr-15-00280411430143985.jpg

Geplaatst:

Ik heb afgelopen zaterdag pesto gemaakt van zevenblad met wat basilicum (zevenblad smaakt heel erg, eh, "plant") en dat op mijn brooddeeg gesmeerd en opgerold. Heer-lijk!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...