Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie kent de naam van dit plantje.


jos

Aanbevolen berichten

14 dagen gezocht op het net en het brein gepeinigd, maar helaas.

Zelfs mijn zwager die nog al wat plantenkennis heeft kon mij niet helpen.

Het is een overblijvend plantje met gele bloemetjes dat zich wonderwel thuisvoelt in een barre omgeving (tussen de stenen).

De zaadjes worden weggeschoten als de peultjes rijp zijn.

Het zaait zich dus vrij makkelijk uit.

Wie heeft een idee ?

2a9a7wy.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het niet van naam, maar het ziet er niet onbekend uit. Volgens mij heb ik het in mijn jeugd in de berm zien groeien. Hoe kom je er aan. Heb je een close-up foto? Ook van het blad.

Maar als je zwager het al niet weet, zal het er niet inzitten dat ik het wel kan achterhalen, maar het komt me toch bekend voor. Als kind wist ik veel van plantjes, later alles zowat weer vergeten....

Maar het zou ook zomaar kunnen dat ik het ooit op vakantie heb zien groeien. Spanje misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou goed kunnen dat het ooit van een vakantie is meegekomen Jasmin.

Mijn tuin is crowded met planten, bollen en bloemen die gestekt of ergens "gesnaaid" zijn.

Ik kom vrijwel altijd terug van vakantie met bloemen of zaad, gewoon leuk om te proberen. Trouwens, van vermoedelijk beschermde soorten blijf ik af.

118ir1l.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit hem? http://www.bloggen.be/plantengids/

 

5057696146_2d24801790.jpg

Pseudofumaria lutea

 

 

Botanische naam : Pseudofumaria lutea

Nederlandse naam : Gele helmbloem

Herkomst : Oorspronkelijk uit het zuiden v/d Alpen

Bijzonderheden : ook voor muren, wettelijk beschermd

Grondsoort : alle

Vochtbehoefte : normaal, vochtig

Licht : half schaduw, zon

Groep : vast,kruiden

Gebruik : pionier

Hoogte : 0.10-0.30

Vorm : pol

Bloeikleur/vorm : geel

Bloeitijd : mei, juni, juli, augustus, september

Vermeerdering : zaaien

Concurrentiekra : matig

 

Standplaats:

De plant heeft voorkeur voor een plek in de halfschaduw op licht zure, humusrijke grond.

 

Kenmerken:

Bloemen goudgeel. Bladstelen van boven vlak, zonder duidelijk afgescheiden vleugelranden. Zaden glanzig, zeer fijn korrelig-rimpelig, met afstaand, getand aanhangsel.

 

Bloemen :

De 15-30 cm hoge plant bloeit van mei tot september, maar bij een gunstig voorjaar kan de bloeiperiode al in april inzetten. De langwerpige bloemen zijn 3 mm breed en 15-20 mm lang. De bloemetjes zijn gegroepeerd in dichte trosjes. De kleine kelk valt aan het begin van de bloei af. Het zaad heeft een mierenbroodje, waardoor het door mieren verspreid wordt.

Planten :

Groeiplaatsen: Oude muren (van gebouwen, tuinmuren, kerkhofmuren en langs beken, kasteelgrachten en kaden), in spleten van bestrating, spoorwegterreinen, rotswanden, puinhellingen, stadswallen en aan de voet van stalmuren

Eigenschappen:

De gele helmbloem (Pseudofumaria lutea, synoniem: Corydalis lutea) is een vaste plant uit de papaverfamilie (Papaveraceae).

Uit de bijna massieve knol ontspruiten stengels met tweevoudig tot drievoudig geveerde bladeren.

 

De plant wordt in België en Nederland veel in tuinen aangeplant, waar hij geregeld beteugeld moet worden om te voorkomen dat hij zich te sterk uitbreid. In Nederland is de plant in het wild beschermd.

 

Onder de oppervlakte heeft de helmbloem een vrijwel geheel massieve knol. In het voorjaar ontspruiten uit deze knol stengels met dubbel tot drievoudig geveerde bladeren.

 

Weetjes :

De Pseudofumaria lutea wordt ook wel Corydalis lutea genoemd en behoort tot de familie Papaveraceae. De Nederlandstalige naam van deze Pseudofumaria is Gele helmbloem. De Pseudofumaria lutea heeft een groen blad en een geel kleurige bloem. Deze vaste plant bloeit in mei, april, juni, juli en augustus en wordt ongeveer 30 cm hoog.

 

De Pseudofumaria lutea heeft vochthoudend matig voedselrijk grond nodig. De beste plek voor deze vaste plant is: licht schaduw.

Onderhoud Pseudofumaria lutea

Een hele gemakkelijke plant, die zich sterk uitzaait. Het dichte gewas geeft onkruid geen kans. Houd de plant binnen de perken door jong plantjes uit te trekken. De plant kan ook worden gescheurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke kans dat hij uit een alpenland komt. Zoals in de omschrijving van Jasmin staat. Of ze daar beschermd zijn, ik heb het inderdaad niet geweten, vooral die planten die ergens zo massaal voorkomen verwacht je geen wettelijke bescherming. (beetje kortzichtig natuurlijk, mea culpa)

Zo was het ook met de wilde sleutelbloemen en de wilde Lelietjes v Dalen, die wij als kind traditioneel gingen plukken in het Gerendal, geen idee dat ze beschermd waren. De daar voorkomende orchideen dat wisten we daar bleven we af, zelfs die die in het bos van mijn oma groeiden werden met rust gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen stress, je weet niet of hij ter plaatse al of niet beschermd was, bovendien..

 

De plant wordt in België en Nederland veel in tuinen aangeplant, waar hij geregeld beteugeld moet worden om te voorkomen dat hij zich te sterk uitbreid. In Nederland is de plant in het wild beschermd.

 

Het is een algemene tuinplant. Alleen als hij in het wild groeit, moet je hem met rust laten. Simpel toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Halfschaduw, liefhebber van zure grond, lange bloeitijd en onderdrukt onkruidgroei. In mijn ogen de perfecte plant. Eigenlijk had ik mezelf voor dit jaar een koopverbod opgelegd maar als ik deze tegenkom kan ik waarschijnlijk geen weerstand bieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...