Jump to content

Vanavond aardappelplanten afdekken?

Jorieke123

Recommended Posts

Op Internet gevonden in een stukje over aardbeien :

Door het leggen van plastic ontstaat er tijdens een vorstperiode een laagje ijs dat de planten beschermt tegen uitdrogen en vorst. Nadeel van plastic is dan weer dat de vorst langer in de grond blijft. U kan de planten ook bedekken met mulching van stro of bladeren. Het laten liggen van de plastic tijdens warmere periodes veroorzaakt een te vroege hergroei van de aardbeien. Daarom is het absoluut nodig dat na een vorstperiode de folie verwijderd wordt om aantasting door schimmels tegen te gaan. Enkel bij nachttemperaturen lager dan -6°C is de plastiek nuttig. Bij hogere temperaturen is het beter geen bedekking te gebruiken.

Maar gaatjesfolie lijkt me inderdaad nutteloos omdat de vorst daar los door kan.

Hebben de boeren dan nu al hun aardappels gepoot?? Zie nog nergens wat staan op het land

Kom maar eens in Zuid- West Nederland kijken. Op de minder zware klei gronden worden al de late aardappels gepoot, spreek dan wel van akkerbouwers die 250 ha > hebben. Die moéten gewoon vroeg starten om alles te kunnen poten. Zelf heb ik ook afgelopen week gepoot, vroege aardappels (Doré- afgedekt met gaatjes plastic) en late aardappels (Bintje- gewoon zonder af te dekken).

Aanaarden moet je eigenlijk doen wanneer de aardappelplant die boven komt net zo groot is als een 2 euro munt. En dan is het niet aanaarden om torenhoge bedden te krijgen, integendeel, je moet je brede bedden creëren. Hoe breder, hoe meer opbrengst en minder groene aardappels. Ga je te laat aanaarden, ( ik zag bij als een plant 20 cm hoog is!), dan krijg je te veel losse/ warme grond in een te laat stadium van groei, waardoor je 9/10 doorgroei krijgt. ( Aardappels maken nieuwe wortels aan en gaan buiten het bed groeien.)

Aardappels afdekken voor de vorst doe je alleen wanneer ze echt boven staan. Dus niet wanneer ze net door willen breken, dan kunnen ze met gemak -5 hebben. Wanneer aardappels boven staan en het gaat vriezen, dan afdekken met vliesdoek. Wanneer je plastic erover legt gaat het totaal mis, doordat er condensatie plaats vind onder het plastic, dit in contact komt met de plant, vorst er over... ach hoef het verder niet uit te leggen.

Boeren... maar dan in het klein.

Hebben de boeren dan nu al hun aardappels gepoot?? Zie nog nergens wat staan op het land

Dat lijkt me wel dat ze dat al gedaan hebben ja! Vroege aardappelen zijn volgens mij al een week of drie geleden minstens de grond in gegaan.

Eerste vroege aardappels zijn 14 Februari gepoot in volle grond ( dus niet in de kas), er worden nog steeds vroege aardappels gepoot, in die tussentijd was het te nat in de ondergrond.

Linkje van foto's van de eerste aardappels die werden gepoot dit jaar: http://www.trekkertrekker.nl/gastfotos-van-stefan-van-dijke/ ( Toevallig ook mijn hobby- website, vat het niet op als spam... )

Ik wacht toch nog een weekje denk ik ...

temp49131427009033.JPG

Mocht je budget het toelaten zou ik eens overwegen om een grondmeter te kopen. Bij mij is de grondtemperatuur zo'n 5 graden zonder plastic, met plastic al 12 graden. Aardappels poten kan al bij 3 graden, alles daaronder is 'dom'. Aardappels doen dan namelijk niks en staan 'stil.