Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vanavond aardappelplanten afdekken?

Jorieke123

Recommended Posts

volgens mij wordt t niet overal zo koud. Weer online geeft aan dat t bij ons een graad of 4 wordt vannacht. Dus ik dek de aardappels nog niet af. Maar ik kan me zo voorstellen dat t landinwaarts wel vorst gaat geven. Overigens werd ik vorig jaar wel door de vorst op t aardappel loof overvallen. Heb toen van alle planten de aangetaste bladeren afgehaald en gelukkig trok de boel toen bij.

Ik zou het er morgenvroeg weer vanaf halen Jorieke. Onder vliesdoek kan de temperatuur als de zon er op schijnt behoorlijk oplopen en aan te vroeg gebakken aardappels heb je niet veel . Hoe warm (of heet) het er onder wordt ligt natuurlijk ook aan de kleur van het spul.

Ik kan vliesdoek aan iedereen aanraden. Het is snel en eenvoudig aan te brengen terwijl bijvoorbeeld aanaarden eigenlijk alleen nog maar goed mogelijk is bij planten die maar pas boven de grond staan. Hieronder twee rijen aardappelen die in een mum van tijd en met heel weinig moeite voor vannacht tegen een eventueel nachtvorstje beschermd zijn.

sl55212167531426873316.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik heb van dat witte doek, waar je door heen kunt kijken. Lijkt bijna niet goed genoeg om tegen vorst te berschermen

Maar ik zal het wat oprollen, van de planten af, zodat ik het er vanavond wat makkelijker op krijg (ik heb verschillende veldjes met verschillende soorten, niet 1 lange rij)

Hier voor de 3e keer al vliesdoek gebruikt. Of t echt nodig was weet ik niet. Het is wel waterkoud 's nachts. Toch voor de zekerheid over alles neergelegd. Wel fijn spul (letterlijk) want er word niets beschadigd. Alleen de stengels van uien gaan een beetje doorbuigen.

Good things come in small packages

Ik heb van dat witte doek, waar je door heen kunt kijken. Lijkt bijna niet goed genoeg om tegen vorst te berschermen

Zelfs dat hele dunne spul is uitstekend geschikt bij de kortdurende lichte nachtvorstje die je rond deze tijd kunt hebben. De planten worden genoeg afgeschermd van de buitenlucht en de grond er onder geeft nog warmte genoeg af.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Hier voor de 3e keer al vliesdoek gebruikt. Of t echt nodig was weet ik niet. Het is wel waterkoud 's nachts. Toch voor de zekerheid over alles neergelegd. Wel fijn spul (letterlijk) want er word niets beschadigd. Alleen de stengels van uien gaan een beetje doorbuigen.

Uien moet je niet afdekken, die kunnen tegen vorst.

• 3 years later...

Dag Loes,

Hier en daar komt er èèntje piepen en ik zou liever wachten met aanaarden tot ze allemaal zo een 20 cm boven staan.

In feite zou ik willen weten of dat van die plastiekfolie klopt. Of je dat mag gebruiken of niet .

ja, doen we hier ook maar dan met ademend vliesdoek, scheelt 1-2 graden

dicht plasticfolie gaat er in noodgevallen (groen boven de grond, nachtvorst lager dan -1 graad) alleen gedurende de nacht over om geen schimmel te kweken

plastic gaatjesfolie helpt niet veel