appelvrouw Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Ik ben nu bezig met bakmais te laten drogen aan de stengel van de plant. De plant staat nog in de grond.Ik weet niet zeker of de planten helemaal droog moeten zijn voordat ik de mais oogst, of dat de planten ook nu volledig geoogst kunnen worden en de mais dan aan de stengel nog verder laten drogen in de schuur...of dat ik de mais, die al aardig bruin en droog is ( in ieder geval het blad om de kolf heen) nu van de stengels af kan halen en laten drogen in de schuur in een krat..wie weet het? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Gewoon de maïs waarvan je meel maakt? Die oogst ik als de korrels al keihard aanvoelen. Dat is meestal als het blad om de kolf bruin en dor is inderdaad. Dan droog ik ze binnen nog wat verder, en haal de korrels van de kolf. Om er meel van te malen moeten de korrels erg droog zijn, dus meestal heb ik de korrels dan nog een tijdje op een theedoek bij de kachel liggen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 6, 2014 Author Posted October 6, 2014 Dank je wel Jorieke. Ik hoef dus niet te wachten totdat de stengels zelf verdroogd zijn..ik ga ze zometeen van de plant halen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Neuh, doe ik niet. Er zitten hier ook al heel snel muizen/ratten/kraaien bij de maïs. Dus ik kan ze niet te lang laten staan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Gewoon de maïs waarvan je meel maakt? Die oogst ik als de korrels al keihard aanvoelen. Dat is meestal als het blad om de kolf bruin en dor is inderdaad. Dan droog ik ze binnen nog wat verder, en haal de korrels van de kolf. Om er meel van te malen moeten de korrels erg droog zijn, dus meestal heb ik de korrels dan nog een tijdje op een theedoek bij de kachel liggen.Misschien een tip,in een stoffen tasje.Kan je kastanjes,mais kolven/korrels in doen .bij de kachel of verwarming leggen.en regelmatig even mee spelen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Posted October 6, 2014 Author Posted October 6, 2014 Slim Thea Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 ...en...waar malen jullie die keiharde korrels mee? Quote
Jorieke123 Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Hiermee: voedermais-1000-m2-t5553-40.html#p120804 Als we het grof doen, voor de dieren. En met de graanmolen van KitchenAid als het voor in de keuken is. Daar maal ik ook al mijn tarwe mee. Ik moest er even mee uitproberen enzo, maar nu maalt ie mooi meel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Recommended Posts