Ga naar inhoud

Beste plaats voor kweekbak in onze serre met Oost- Zuid

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Door veranderingen in de tuin hebben we onze kas moeten verplaatsen. Nu staat deze niet helemaal ideaal volgens de opkomende zon. De kas is 3 meter op 6 meter groot en is met de langste zijde gelegen volgens het Oost-Zuiden. Ze krijgt dus heel wat zon.

Nu zit er in deze kas ook een grote kweekbak over de volledige lengte van de kas. Nu vroeg ik me af of ik deze best plaats tegen de zonnekant of aan de overzijde. ( Noord-West) Waarom ik dit overweeg is omdat ik schrik heb dat de jonge plantjes anders teveel rechtstreeks contact hebben met de zon. Zolang er geen grote planten in de kas staan zou een kweekbak op het Noorden-Westen ook voldoende zonlicht moeten hebben.

Verder twijfel ik ook of ik de deur naar het Noord-Oosten moet zetten of het Zuid-Westen.

Wie weet raad?

Alvast bedankt voor jullie tips!!!

Geplaatst:

Er wordt wel beweerd dat een kas / kasje het best met zijn lengte-as op Noord-Zuid zou staan. Zo staan ze bij ons allemaal op het complex. Maar dat is op een complex met verder de hele dag zon van zonsopkomst tot zonsondergang. In veel gevallen, in woonwijken of in andere situaties heb je die 100% licht niet. Dan is het soms wat schipperen, wat overigens helemaal niet erg hoeft te zijn. Maar dat maakt dat het eigenlijk de vraag is in jouw situatie : hoeveel uur zon pakt de kas ? En welke zon ( meest ocht. , meest avond, etc )

Welke expositie dan ook, op een gegeven moment staat je kas in de volle zon. Dan maakt het voor de zaailingen en kweek-dingen niet zo heel veel uit aan wélke kant van de kas ze staan. Zelf zet ik tegen de tijd dat het maart is, zaailingen het liefst wat lager in de kas. Heeft er ook mee te maken, dat ik er niet elk moment van de dag bij kan. Ik hou de zaailingen liever wat koeler. Als ze maar licht staan: ze hoeven echt geen volle zon ( is vaak zelfs helemaal niet de bedoeling bij veel zaailingen )

De kas wordt vroeg in het voorjaar ook al snel veels te warm bovenin. Op de grond minder.

Ik scherm de kas al ergens in april, om de zon minder vat te geven op de kas-inhoud. Verder heb ik een automatische raam-opener.

Geplaatst:

Bedankt voor je tips en persoonlijke ervaringen! We hebben de hele dag grotendeels zon met uitzondering van de eerste ochtendzon. Misschien dat het inderdaad allemaal wel goedkomt door de ramen af te schermen als het te warm wordt. Ik kan ook steeds een boom plaatsen om de zon te filteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...