Hennie Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Hallo, Ik las ergens dat je geen zwarte bessen onder fruitboompjes moet zetten. Is dit zo? waarom? en kan ik er wel witte bessen onder zetten?gr. Hennie Quote
weknow Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Werd er dan geen reden aangegeven? (Zonder redelijke uitleg, kan iedereen van alles roepen...) Wat zou kunnen: Onder een kleiner fruitboompje is onderbeplanting al gauw voedselconcurrentie, kleinere boompjes hebben minder wortels. Kleinere plantjes zoals Oost-Indische kers kan nog wel, maar een zwarte bes wordt toch makkelijk 1,50 en meer hoog en een meter in omtrek.... Een witte of rode ook trouwens. Onder een grotere fruitboom zal het licht te weinig worden voor een bessenstruik. Daar zou ik buiten de krooncirkel = ongeveer tot waar de wortels gaan, blijven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Hennie Geplaatst: 17 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2014 oke bedankt...ik ga de bessen maar op een andere plaats zetten...dat is in ieder geval iets veiliger Quote
Bit Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Ik dacht dat Appelvrouw goede ervaringen had met zwarte bes bij fruitbomen ( er om heen ) vanwege haar woelmuizen. Was een tip uit het dorp van de inwoners daar.Ze zegt dat het helpt.Maar is het laagstam / struik zou ik het zéker niet doen. ( wat Weknow zegt ) Quote
spike Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 maakt het plukken van het fruit wel lastig! Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Ik dacht dat Appelvrouw goede ervaringen had met zwarte bes bij fruitbomen ( er om heen ) vanwege haar woelmuizen. Was een tip uit het dorp van de inwoners daar. Je hebt de klok gehoord Bit De tip komt van fruitbomenkwekerij Snel uit Naarden.Hij vertelde me dat in Limburgse boomgaarden ook veel last is, maar daar waar zwarte bessen zijn aangeplant is er veel minder vraat van de woelmuis. Ik ben nog maar net begonnen met zwarte bessen aan te planten, kan dus niet zeggen of het helpt, maar een tip van zo een gerenommeerde kweker vertrouw ik wel. Verder wordt er in de permacultuur gebruik gemaakt van onderbeplanting van bessenstruiken onder/tussen fruitbomen, daartussen weer kruiden zoals daslook enz. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.