zaaizee Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Zal ik de buxus nu nog snoeien? Het is nog zo mooi weer, zal ik het er op wagen? De komende dagen lijken mij daar geschikt voor. Maar hier staat dat het niet meer kan (http://www.buxushof.nl/index.php/nl/snoeien) Vanaf mei tot eind juni is het moment om buxus voor de eerste keer te snoeien. De tweede snoei kan dan best volgen vanaf half augustus tot oktober. In elk geval ruimschoots voor de winter zijn intrede doet, zodat de buxus zich nog voldoende kan herstellen. De nieuwe scheuten kunnen na deze laatste snoeibeurt voldoende verhouten voordat het begint te vriezen. Nieuwe scheuten met lichtgroen blad zullen last krijgen van vorstschade. Deze niet afgeharde scheuren zullen ook in het voorjaar geen knoppen vormen en ook niet uitlopen. Mochten deze scheuren wel ontstaan knip ze dan nog voor de winter invalt af. Dit is het haagje. Misschien is het helemaal niet erg als ik dit jaar niet meer snoei en pas weer in mei..wat denken jullie? Quote
Bit Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Officieel beter niet meer snoeien nee. Maar ook onofficieel zou ik het zelf nu niet meer doen nee. Zijn nog jong, je kan er nu beter voor kiezen om begin april te snoeien, misschien half april, als de winter tegenvalt. 2 handjes koemest geven aan de struikjes na de snoei. Eind mei - half juni nóg een keer snoeien.Deze winter, als je er bij nadenkt, bij eventueel een pak sneeuw, de sneeuw van de haagjes schudden ( tegen inzakken van de struikjes, die daarna nooit meer mooi teruggroeien ). Dat is eigenlijk het enige échte nadeel wat ik kan bedenken , waarom een buxus beter gesnoeid de winter in moet ( strak , stevig , tegen inzakken vorm ). Daar dus een beetje op letten. Quote
zaaizee Posted October 18, 2014 Author Posted October 18, 2014 Helder dank je wel, ik zal je advies zeker opvolgen Quote
Recommended Posts